Silnik PSA 2.0 HDI 16V o mocy 109 KM wszedł do produkcji w 2002 roku i miał zastosowanie w samochodach typu VAN Citroen , Peugeot oraz Fiat. Jest kolejną odmianą po wersji 8-zaworowej o tej samej mocy z oznaczeniem DW10ATED . Ze względu na zastosowanie w samochodach typu VAN koncern PSA rozszerzył swoją ofertę o wersję 16 zaworową.Jednostka wyposażona w układ wtryskowy Common Raill firmy Siemens z wtryskami piezoelektrycznymi .
Niestety w przypadku ich awarii nie ma możliwości regeneracji i należy wymienić cały wtryskiwacz . Silnik współpracuje z turbiną o zmiennej geometrii łopatek, kołem dwumasowym i Filtrem cząstek stałych FAP. To właśnie FAP najbardziej daje się we znaki zwłaszcza jeśli pojazd użytkujemy głównie w cyklu miejskim. Wówczas może dojść do jego zatkania cząstkami niewypalonej sadzy i w konsekwencji do spadku mocy silnik. Koszt wymiany na nowy element to około 3 tyś. zł
Użytkownicy muszą również pamiętać o uzupełnianiu specjalnego płynu (Eolys) który jest dawkowany do paliwa podczas procesu wypalania sadzy.W opinii użytkowników silnik 2.0 Hdi cieszy się pozytywną opinią. Chwalony jest przede wszystkim za trwały układ wtryskowy niskie poziomy spalania oraz wysoką kulturę pracy.Po stronie minusów na pewno należy zapisać wspomniany i często problematyczny filtr cząstek stałych FAP oraz awarie zaworu recyrkulacji spalin EGR.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 16
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
Występują dwie odmiany tej jednostki
2.0 HDI 8V 109KM oraz 2.0 HDI 16V 109KM.
Różnią się osprzętem i zastosowaniem w danym modelu auta w zależności od lat produkcji oraz wersji.
W silnik 2.0 HDI 8V do 2003r -Fap I Generacji wymiana filtra i uzupełnienie płynu (Eolys) po 80tys później 120tys
W silnikach 2.0HDI 16V od 2004-Fap II Generacji wymiana filtra po 180tys a uzupełnienie płynu (Eolys) po 120tys
Silnik 2.0HDI 90/109 KM miał dwa rodzaje układu wtryskowego
Pierwszy- Boscha z wtryskami Elektromagnetycznymi
Drugi -Siemens z wtryskami Piezoelektrycznymi
W silnikach 2.0HDI 16V od 2004-Fap II Generacji wymiana filtra po 180tys a uzupełnienie płynu (Eolys) po 120tys
Średnia (głosów: 3) | (8.2) |
Trwałość | 8.0/10 |
Utrzymanie | 8.3/10 |
Dynamika | 8.3/10 |