Silnik PSA 2.0 HDI 16V 109KM DW10 ATED4

11213
Silnik PSA 2.0 HDI 16V 109KM DW10 ATED4

Silniki PSA HDi / e-HDi są stosowane w samochodach marki

  • Citroen
  • Peugeot
  • Fiat

Silnik PSA 2.0 HDI 16V o mocy 109 KM wszedł do produkcji w 2002 roku i miał zastosowanie w samochodach typu VAN Citroen , Peugeot oraz Fiat. Jest kolejną odmianą po wersji 8-zaworowej o tej samej mocy z oznaczeniem DW10ATED . Ze względu na zastosowanie w samochodach typu VAN koncern PSA rozszerzył swoją ofertę o wersję 16 zaworową.Jednostka wyposażona w układ wtryskowy Common Raill firmy Siemens z wtryskami piezoelektrycznymi .


Niestety w przypadku ich awarii nie ma możliwości regeneracji i należy wymienić cały wtryskiwacz . Silnik współpracuje z turbiną o zmiennej geometrii łopatek, kołem dwumasowym i Filtrem cząstek stałych FAP. To właśnie FAP najbardziej daje się we znaki zwłaszcza jeśli pojazd użytkujemy głównie w cyklu miejskim. Wówczas może dojść do jego zatkania cząstkami niewypalonej sadzy i w konsekwencji do spadku mocy silnik. Koszt wymiany na nowy element to około 3 tyś. zł


Użytkownicy muszą również pamiętać o uzupełnianiu specjalnego płynu (Eolys) który jest dawkowany do paliwa podczas procesu wypalania sadzy.W opinii użytkowników silnik 2.0 Hdi cieszy się pozytywną opinią. Chwalony jest przede wszystkim za trwały układ wtryskowy niskie poziomy spalania oraz wysoką kulturę pracy.Po stronie minusów na pewno należy zapisać wspomniany i często problematyczny filtr cząstek stałych FAP oraz awarie zaworu recyrkulacji spalin EGR.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 16

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • trwała jednostka napędowa
  • niskie poziomy spalania
  • wysoka kultura pracy
  • dobra dynamika
  • trwałe wtryskiwacze i turbina

Wady

  • problematyczny filtr FAP
  • awarie dwumasy
  • awarie koła pasowego
  • awarie EGR

Informacje serwisowe

  • Kod silnika: DW10 ATED4
  • Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią
  • Rozrząd: Pasek, wymiana po po 160.000km
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Występuje
  • Wtryski: Piezoelektryczne  Firma Siemens
  • Ilość oleju silnikowego: 4.8 L, typ oleju: Total 5W40, wymiana po co 20.000 km lub 1 rok

Występują dwie odmiany tej jednostki

2.0 HDI 8V 109KM oraz 2.0 HDI 16V 109KM.

Różnią się osprzętem i zastosowaniem w danym modelu auta w zależności od lat produkcji oraz wersji.

W silnik 2.0 HDI 8V do 2003r -Fap I Generacji wymiana filtra i uzupełnienie płynu (Eolys) po 80tys później 120tys
W silnikach 2.0HDI 16V od 2004-Fap II Generacji wymiana filtra po 180tys a uzupełnienie płynu  (Eolys) po 120tys
Silnik 2.0HDI 90/109 KM miał dwa rodzaje układu wtryskowego
Pierwszy- Boscha z wtryskami Elektromagnetycznymi
Drugi -Siemens z wtryskami Piezoelektrycznymi

W silnikach 2.0HDI 16V od 2004-Fap II Generacji wymiana filtra po 180tys a uzupełnienie płynu  (Eolys) po 120tys

 

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 3) (8.2)
Trwałość 8.0/10
Utrzymanie 8.3/10
Dynamika 8.3/10
Głosy według opinii użytkowników: 3 0

Najbardziej awaryjna część

0%
25%
0%
50%
0%
25%
Suma głosów: 4

Opinie użytkowników

07.11.2023 807
(9.3)
Opinia: Kolega P806 ma rację. Ten silnik ma zwykłe elektromagnetyczne Bosche tak jak DW12TED4 oraz zwykłą turbosprężarkę GT1546S która zmiennej geometrii nigdy nie widziała. Generalnie jest to hybryda łącząca DW10ATED (dół) i DW12TED4 (góra)
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 8.0/10
  • Silnik: 109
  • Rocznik: 2002
  • Przebieg: 200000
  • Spalanie: 7.0 l/100km
Polecam
05.12.2021 P806
(7.7)
Opinia: Informacje nie są prawdziwe... Silnik ten był stosowany w Evasion/806/Zeta/Ulysse od 2001 r. - proszę sobie sprawdzić auto z 2001 r. Układ wtryskowy Bosh - nawet do 2005 r. Brak FAP w wielu egz., chociaż zdarzał się w 2002 w wersjach starej UE... *** ODPOWIEDŹ OD REDAKCJI MOTODIESEL: Dziękujemy za opinię.
  • 9.0/10
  • 6.0/10
  • 8.0/10
  • Silnik: 109
  • Rocznik: 2001
  • Przebieg: 280000
  • Spalanie: 8.0 l/100km
Polecam
16.10.2019 807
(7.7)
Opinia: Mam ten silnik. Fabrycznie bez FAP-a, bez zmiennej geometrii w sprężarce. Jak na razie tylko zawór sterujący turbina padł od 2005 roku.
  • 5.0/10
  • 9.0/10
  • 9.0/10
  • Silnik: dw10atd4
  • Rocznik / Przebieg: 2005/125000
  • Spalanie: 10.0 l/100km
Polecam