Citroen

Silnik 1.6 HDI 16V 109KM (DV6TED4)

252003
Kategoria: Silniki PSA 1.6 HDi
Silnik 1.6 HDI 16V 109KM (DV6TED4)

Silniki PSA 1.6 HDi są stosowane w samochodach marki

  • Citroen

Silnik 1.6 HDI/FAP  generują moc 110 KM /DV6 o oznaczeniu (9HZ, 9HY). Konstrukcja francuskiego koncernu PSA zaprojektowana wspólnie z inżynierami Forda, miał szerokie zastosowanie w samochodach Citroen, Peugeot, Ford, Mazda, Volvo oraz BMW Mini Moris. Silnik posiada bezpośredni wtrysk paliwa realizowany przy pomocy systemu Common rail z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi. Ich niewątpliwą zaletą jest stosunkowo niewysoka cena oraz możliwość regeneracji. Jednostka współpracuje z dwumasowym kołem zamachowym, turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek firmy Garett oraz Filtrem Cząstek Stałych -FAP !!!.Takie rozwiązanie wpływa na podniesienie generowanych osiągów oraz spełniaj rygorystyczne normy spalin EURO 4, jednak w przypadku awarii koszta serwisu są wysokie. Przed zakupem pojazdu warto sprawdzić czy posiada Filtr cząstek stałych FAP ponieważ nie wszystkie modele były seryjnie wyposażone FAP.Zdarzają się odmiany bez filtra zwłaszcza produkowane na rynek wschodni ale nie tylko. Element awaryjny zwłaszcza jeśli głównie poruszamy się w cyklu miejskim. Wówczas może dojść do jego zapchania resztkami sady i w konsekwencji do spadku mocy silnika jak również może dojść do niebezpiecznego podniesienia się poziomu oleju !!! Odpowiada za to nie spalone paliwo które dostaje się do oleju co skutkuje poważnymi awariami w konsekwencji zatarciem silnika. Musimy również pamiętać o uzupełnianiu specjalnego płynu (Eolys) co 120 tys, jest potrzebny do wypalania sadzy zbierającej się w filtrze. Nie wszyscy wiedzą że płyn jest automatycznie pobierany i mieszany z paliwem w tym celu zalecane jest tankowanie paliwa  nie mniej niż około 20 l. Po każdorazowym zatankowaniu jest przeliczana dawka na pobranie płynu. Niestety koszt wymiany na nowy element to kwota około 3 tys. zł. Aby przedłużyć żywotność silnika wysokoprężnego należy stosować się do zaleceń producenta, dotyczących rodzaju oleju oraz częstotliwości jego wymiany. Pamiętajmy również o terminowej wymianie filtrów oleju oraz paliwa i o tankowaniu paliwa wysokiej jakości na sprawdzonych stacjach. W opinii kierowców silnik 1.6 HDI o mocy 110KM jest jednostką udaną. Dominują pozytywne komentarze na temat dynamiki oraz niskich poziomów spalania. Po stronie minusów należy zapisać wyższe koszta obsługi w przypadku ewentualnych napraw oraz problematyczny filtr cząstek stałych.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 16

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • niskie poziomy spalania
  • bardzo dobra dynamika
  • zadowalająca kultura pracy
  • wtryski podlegają regeneracji
  • trwała jednostka napędowa

Wady

  • Problematyczny osprzęt
  • awaryjny filtr-FAP
  • koło dwumasowe
  • szwankująca elektronika
  • wysokie koszty serwisu

Informacje serwisowe

  • Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią
  • Rozrząd: Pasek, wymiana po po 240.000 km lub 10 Lat
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Występuje Euro 4
  • Wtryski: Elektromagnetyczne  Firma Bosch
  • Ilość oleju silnikowego: 3.8 L, typ oleju: Total 5W30, wymiana po 20.000 km lub 1 rok

Silnik 1.6HDI 109KM z Fap – Trzeba pamiętać o uzupełnianiu specjalnego płynu (Eolys)
Zdarzają się  auto z tym silnikiem które nie są wyposażone w FAP !!!

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 39) (7.9)
Trwałość 8.2/10
Utrzymanie 7.9/10
Dynamika 7.8/10
Głosy według opinii użytkowników: 32 7

Najbardziej awaryjna część

16%
7%
5%
9%
39%
24%
Suma głosów: 184

Opinie użytkowników

13.10.2021 C4 Picasso 1.6 HDi 2009
(8.7)
Opinia: W 2017 kupiłem C4 Picasso 1.6 HDI o mocy 80 kW ze skrzynią MCP Zrobiłem do dzisiaj (październik 2021) 85 tys. Średni przebieg roczny między 15 a 16 tys. km. Doskonała jednostka o raczej niskim stopniu awaryjności. Wraz ze skrzynią MCP (zautomatyzowany manual,
  • 10.0/10
  • 8.0/10
  • 8.0/10
Zalety: Dynamiczny silnik Niskie spalanie Przeciętne koszty eksploatacji Rozsądne ceny części zamiennych
Wady: Problemy z podkładami pod wtryskiwaczami (zapach spalin w kabinie i "cykanie") Elektronika, która lubi zaskakiwać drobnymi błędami EGR
  • Silnik: 80 kW
  • Rocznik: 2009
  • Przebieg: 182500
  • Spalanie: 5.6 l/100km
Polecam
19.09.2021 Peugeot 3008
(9.0)
Opinia: Silnik spełnia normę spalin EURO 5 Panie redaktorze. Silnik bardzo dobry brak awarii
  • 9.0/10
  • 10.0/10
  • 8.0/10
Zalety: Bezawaryjny wymiana oleju co OK 15tyś km a nie jak podaje producent co 20 tyś.
Wady: BRAK
  • Silnik: 1,6 HDI 109KM
  • Rocznik: 2009
  • Przebieg: 226 000
  • Spalanie: 6.4 l/100km
Polecam
05.08.2021 Citroën C5
(10.0)
Opinia: Bardzo ekonomiczny i elastyczny silnik
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: 109
  • Rocznik: 2010
  • Przebieg: 233000
  • Spalanie: 5.5 l/100km
Polecam
08.04.2021 Peugeot 3008
(9.0)
Opinia: Silnik godny polecenia pod względem trwałości,utrzymania oraz spalania,natomiast FAP to jego ustrojstwo które daje się we znaki w jeździ miejskiej.Przy przebiegu 175tys musiałem wymienić FAP bo był tak zawalony że już się go nie dało wypalić.Po z a tym wszystko OK,dynamika,elastyczność i praca na bardzo
  • 8.0/10
  • 9.0/10
  • 10.0/10
Zalety: więcej zalet a niżeli wad,spalanie,dynamika,elastyczność,utrzymanie,dostęp do serwisu
Wady: wrażliwy FAP w jeździe miejskiej który został wymieniony przy 175 tys ,podkładki pod wtryskami bo lały.
  • Silnik: 1.6HDI 109FAP
  • Rocznik: 2009
  • Przebieg: 197.tys
  • Spalanie: 6.2 l/100km
Polecam
16.12.2020 3008 I
(10.0)
Opinia: Silnik super. Mam 198000 i jak do tej pory bez awarii. Olej zmieniam co 12 do max 15 tyś km oczywiście 5W30 INEO TOTAL.
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
Zalety: Zaletą jest to, że się nie psuje. Choć ma tylko 109 km to w moim Peugeocie3008 na codzień doje radę i nie ma dużego zapotrzebowania na paliwo.
Wady: Brak
  • Silnik: 109/DV6TED4
  • Rocznik: 2009
  • Przebieg: 199000
  • Spalanie: 6.1 l/100km
Polecam