Mercedes-Benz

Silnik Mercedes 2.1 R4 CDI 122KM-150KM OM646

58618
Silnik Mercedes 2.1 R4 CDI 122KM-150KM OM646

Silniki Mercedes-Benz CDI są stosowane w samochodach marki

  • Mercedes-Benz
  • Chrysler
  • Jeep

Silnik Mercedes 2.1 CDI OM646 o mocach 122KM lub 150KM miał zastosowanie w latach 2002-2007 i był montowany był w samochodach Mercedes Klasy C, Klasy E oraz CLC i CLK. Jednostka 4 cylindrowa z wtryskiem bezpośrednim realizowanym przy pomocy systemu Common Rail II generacji z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi firmy Bosch. Ich niewątpliwą zaletą jest stosunkowo niewysoka cena oraz możliwość regeneracji. , częstym problemem który sygnalizują użytkownicy są lejące tryski jednak nie jest to duży problem wystarczy wymienić podkładki pod nimi i problem znika. Dodatkowo silnik wyposażony w nowszej generacji EGR sterowany elektrycznie oraz alternator chłodzony cieczą.


Jednostka współpracuje z turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek oraz  kołem dwumasowym  które są dosyć trwałe i bezproblemowo pokonują przebiegi ponad 200 tys/km bez żadnych awarii. Do najczęstszych problemów jednostki  trzeba zaliczyć usterki układu wtryskowego mowa u o pompie wysokiego ciśnienia, wspomnianych wtryskiwaczy oraz zaworu wysokiego ciśnienia. Objawia się to zazwyczaj ciężkim rozruchem samochodu na zimnym silniku. Kolejną przypadłością jest problem w układzie dolotowym gdzie w nowszych modelach zastosowano plastikowe klapki, po jakiś czasie ulegają one deformacji i pękają co powoduje spadek mocy. Niestety wiąże się to z kosztowną wymianą całego kolektora.


Nowsze odmiany jednostki zostały wyposażone w filtr cząstek stałych DPF który daje się we znaki w jeździe miejskiej kiedy dochodzi do jego zatkania. Skutkuje to zatkaniem filtra a co za tym idzie przedostaniem się paliwa do oleju co grozi poważną usterka silnika. Wyżej wymienione awarie przeważnie zdarzają się przy większych przebiegach grubo ponad 200 tys/km oraz przez źle eksploatowane auta. Trzeba pamiętać że nowsze modela są wyposażone w bardziej awaryjny i kosztowny osprzęt co wiąże się z większymi kosztami części oraz serwisu. Sama jednostka jest bardzo trwała nie dochodzi do jej uszkodzenia jedynie zła eksploatacja wpływa na awaryjność osprzętu. Po za tym silnik jest chwalony za bardzo dobre osiągi, niskie spalanie i dobrą dynamikę .

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 16

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • bardzo dobre osiągi
  • trwała konstrukcja
  • dobra dynamika
  • trwałe turbosprężarki
  • trwałe sprzęgło/dwumas

Wady

  • drogi serwis
  • głośna praca jednsotki
  • awarie pompy wysokiego ciśnienia
  • awarie zaworu wysokiego ciśnienia
  • awarie wtryskiwaczy
  • awarie kolektora
  • wymienione wyżej awarie zdarzają się zazwyczaj po wyżej 200.tys/km

Informacje serwisowe

  • Kod silnika: OM646.96
  • Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią
  • Rozrząd: Łańcuch
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Brak w nowszych wersjach
  • Wtryski: Elektromagnetyczne  Firma Bosch- możliwość regeneracji
  • Ilość oleju silnikowego: 6.5 L, typ oleju: Castrol 5W30, wymiana po co 15.000 km lub 1 rok
Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 4) (9.2)
Trwałość 9.8/10
Utrzymanie 9.0/10
Dynamika 8.8/10
Głosy według opinii użytkowników: 4 0

Najbardziej awaryjna część

10%
61%
10%
2%
2%
15%
Suma głosów: 41

Opinie użytkowników

25.02.2022 Mercedes w203
(10.0)
Opinia: Polecam. Silnik jak wcześniej ktoś dbał to bezawaryjny, brak problemów oprócz EGR który się zacina i jest do wymiany, zmieniam olej co 10 tysięcy kilometrów i odwdzięcza się bezawaryjnością. Spalanie w trasie 5.5 litra
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
Zalety: Niskie spalanie Elastyczny silnik
Wady: EGR Nieprzyjemna praca silnika
  • Silnik: ².² CDI 150km
  • Rocznik: 2006
  • Przebieg: 280000
  • Spalanie: 7.0 l/100km
Polecam
26.01.2015 radek
(7.0)
Opinia: dobra jednostka mało awaryjna ale bez przesady są lepsze i tańsze w utrzymniu,plus ogromny to jej bezawaryjność,ale spalanie nie takie niskie
  • 9.0/10
  • 6.0/10
  • 6.0/10
  • Silnik: C-klasa 120KM 230tys
Polecam
19.04.2014 DonaLD
(9.7)
Opinia: Rok 2008 623 tys i lata jak nowka opony i olej
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 9.0/10
  • Silnik: 2008 c 200 t 204 CDI
Polecam
10.07.2013 MO
(10.0)
Opinia: 201tys oryginalnie przejechalem od nowosci a auto jest z 2003roku. Żadnych problemow tylko olej i filtry. Bardzo polecam.
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: 200cdi 2003r. 122KM
Polecam

Wybierz silnik i dodaj opinię