Silnik Mercedes 3.0 V6 CDI OM642 stosowany od 2005 roku o mocach 190KM lub 204KM zasilał samochody marki Mercedes wyższej klasy E, R oraz ML. Jednostka o bardzo zawansowanej technologii niestety z awaryjnym i drogim w naprawie osprzętem. Silnik seryjnie wyposażony został w filtr cząstek stałych DPF oraz w nowszej generacji EGR z turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek oraz kołem dwumasowym.Niestety jednostka o o oznaczeniu OM642 jest bardzo awaryjna oraz kosztowna w naprawach.Silnik konstrukcyjnie nie został dopracowany przez co jego problemy dotyczyły nie tylko osprzętu jak również uszczelnienia chłodnicy oleju oraz problemu z wentylacją skrzyni korbowej.
Zwłaszcza ten drugi problem daje się we znaki użytkownikom ponieważ w razie awarii silnik przechodzi w tryb awaryjny.!!! Konsekwencją tej usterki są poważne awarie turbosprężarki. Z problemem Mercedes borykał się do 2010 roku i organizował akcję naprawczą. To nie wszystko jednostka miała od początki źle skalibrowany proces wypalania się sadzy w w filtrze DPF . Co w konsekwencji doprowadzało do awarii EGR oraz przedostawania się paliwa do oleju co skutkuje jego rozrzedzeniem a w konsekwencji doprowadza do poważnej awarii silnika. Kolejną przypadłością jest problem z kolektorem ssącym w którym zacierają się klapki oraz nastawnikiem sterującym zmienną geometrią łopatek.
Objawem tego jest problem z mocą silnika , jeżeli auto nie wkręca się na obroty najprawdopodobnie doszło do zapchania nastawnika turbiny. Jedynym lekarstwem na tą przypadłość jest jazda na wyższych obrotach w innym przypadku koszty wymian nastawnika są wysokie ponad 2000zł. Wyżej wymienione awarie przeważnie zdarzają się przy przebiegach około 200 tys/km oraz przez źle eksploatowane auta. Trzeba pamiętać że jednostka posiada bardzo awaryjny i kosztowny osprzęt, co wiąże się z większymi kosztami części oraz serwisu. Po za tym silnik jest chwalony za bardzo dobre osiągi, przyzwoity poziom spalania oraz bardzo dobrą dynamikę .
Rodzaj układu: 6-cylindrowy
Ilość zaworów: 24
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
Mercedes Klasa E W211 FL 280 CDI 190KM (OM642 red.)
Mercedes Klasa R W251 280 CDI 190KM (OM642 red.)
Mercedes Klasa R W251 FL 300 CDI 190KM (OM642 red.)
Mercedes ML W164 280 CDI 190KM (OM642 red.)
Mercedes ML W164 FL 300 CDI 204KM (OM642 red.)
Mercedes Vito W639 120 CDI 204KM (OM642)
Mercedes Sprinter II 3.0 V6 CDI 184KM (OM642)
Mercedes Sprinter II 3.0 V6 CDI 190KM (OM642)
| Średnia (głosów: 1) | (8.7) |
| Trwałość | 10.0/10 |
| Utrzymanie | 7.0/10 |
| Dynamika | 9.0/10 |
Mercedes Klasa E W211 FL 280 CDI 190KM (OM642 red.)
Mercedes Klasa R W251 280 CDI 190KM (OM642 red.)
Mercedes Klasa R W251 FL 300 CDI 190KM (OM642 red.)
Mercedes ML W164 280 CDI 190KM (OM642 red.)
Mercedes ML W164 FL 300 CDI 204KM (OM642 red.)
Mercedes Vito W639 120 CDI 204KM (OM642)
Mercedes Sprinter II 3.0 V6 CDI 184KM (OM642)
Mercedes Sprinter II 3.0 V6 CDI 190KM (OM642)