Volkswagen

Silnik 1.6 TDI 16V CR 105KM (EA189)

94941
Silnik 1.6 TDI 16V CR 105KM (EA189)

Silniki Volkswagen 1.6 TDI są stosowane w samochodach marki

  • Volkswagen

Silnik 1.6 TDI o mocy 105KM jest najmocniejszą odmianą z pośród rodziny EA189 występuje w samochodach marki Volkswagen, Skoda, Seat, Audi. W zależności od modelu posiada różne moce 75KM, 90KM.Konstrukcja silnika oraz osprzęt we wszystkich wersjach jest identyczny różnica polega jedynie na oprogramowaniu. Konstrukcja silnika została oparta na jednostce 2.0 TDI 140KM w której zredukowano wagę o 6kg, zmodyfikowano tłoki które nie posiadają panewek korbowodowych. W 1.6 TDI zastosowano kilka rozwiązań mających na celu zmniejszenie kosztów spalania oraz zwiększenie dynamiki silnika. Jednostka 4 cylindrowa posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy użyciu systemu Common Rail II generacji z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami o ciśnieniu 1600 bar. Ich największą wartością jest bardzo precyzyjne dawkowanie paliwa wprost proporcjonalne do obciążenia silnika, po stronie minusów należy zapisać bardzo wysoką cenę oraz niezwykle trudną regeneracje. Niestety układ wtryskowy nie jest mocną stroną tego silnika, bardzo trzeba uważać na złej jakości paliwo. Do przebiegu 100 tys/km praktycznie nic się z nimi nie dzieje, po wyżej zdarzają się poważne problemy z wtryskiwaczami (nie jest to reguła) wszystko jest uzależnione od użytkowania auta. Z silnikiem 1.6 TDI współpracuje turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek. Jej główną wadą są wyższe koszta napraw przy ewentualnych awariach oraz skomplikowana konstrukcja, zaletą lepszy moment obrotowy oraz generowanie wyższych mocy. Silnik  1.6TDI występują z filtrem cząstek stałych DPF (spełnia normę czystości Euro5) elementem nader często awaryjnym. W szczególności gdy pojazd użytkujemy w jeździe miejskiej dochodzi do jego zapchania. Niestety jest to nagminne jeżeli auto jest nie odpowiednio eksploatowane, chodzi o cykliczną wymianę odpowiedniego oleju przystosowanego do DPF-u oraz jazdę miejską. Auta użytkowane na trasach bezproblemowo pokonują przebiegi około 200 tys wtedy mogą napotkać na problem z filtrem. Niestety użytkownicy w miastach na ogół spotykają się z awariami DPF-u już przy przebiegach 80tys/km !!! Co do kwestii rozrządu serwis przewiduje wymianę przy 180.000 km jednak zdarzały się uszkodzenia pompy wody oraz zerwania paska przy niższych przebiegach. Warto zmniejszyć ten interwał maksymalnie do przebiegu 150.000 tys. km zwłaszcza użytkując auto w trudnych warunkach lub w mieście. W opinii kierowców silnik TDI należy do udanych konstrukcji charakteryzuję się niską awaryjnością o ile odpowiednio jest użytkowany oraz serwisowany, w innym przypadku może pochłonąć nie małe koszty. Niewątpliwie atutem jednostki jest niski poziom spalania oraz przyzwoita kulturą pracy. Po stronie minusów użytkownicy wymieniają najczęściej  problematyczny filtr cząstek stałych.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 16

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • niskie poziomy spalania
  • zadowalająca kultura pracy
  • przyzwoita dynamika
  • trwała jednostka

Wady

  • awarie koła dwumasowego
  • awaryjny filtr cząstek stałych
  • uwaga na zerwanie paska rozrządu
  • uwaga na osprzęt silnika !!

Informacje serwisowe

  • Kod silnika: CAYC, CLNA
  • Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią
  • Rozrząd: Pasek, wymiana po po 180.000 km lub 5 Lat
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Występuje
  • Wtryski: Piezoelektryczne  Firma Siemens-nienaprawialne
  • Ilość oleju silnikowego: 4.3 L, typ oleju: VW 507,00, 5W-30, wymiana po co 15.000 km lub 1 rok

Olej
Bardzo ważną rzeczą jest używanie odpowiedniego oleju do silników z Filtrem cząstek stałych DPF,  serwis zaleca olej  Castrol 5W30 z oznaczeniem VW 504/507.
ROZRZĄD !!!
Serwis zaleca wymianę rozrządu co 180.000 km a w trudnych warunkach maksymalnie co 150.000 km !!! Warto o tym pamiętać, ponieważ zdarzały usterki zerwania paska rozrządu oraz awarie pompy wody przed jego wymianą !!!

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 30) (8.3)
Trwałość 7.9/10
Utrzymanie 8.8/10
Dynamika 8.7/10
Głosy według opinii użytkowników: 27 3

Najbardziej awaryjna część

6%
17%
2%
6%
9%
61%
Suma głosów: 54

Opinie użytkowników

31.10.2020 JETTA/VI
(10.0)
Opinia: JETTA 2011, silnik 1,6 TDi ....zastapił wysłuzony 1,9 TDi.. warto .... mało pali..najmniej na trasie udało i sie zejsć 3,7 na tempoomacie. ogólnie bardzo pozytywny silnik...wysoka kultura pracy , niskie spalanie...bardzo dynamiczny jak na 105 km. choc szwagier ma golfa 6 z silnikie, 2,0 tdi 110 km...i jeszce mniej pali.
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
Zalety: silnik, spalanie, komfort, dynamika.....
Wady: zawór egr...tylko nowy..żadnych regenerowanych..przerabiałem temat.
  • Silnik: 105/CAYC
  • Rocznik: 2011
  • Przebieg: 265 tys
  • Spalanie: 5.2 l/100km
Polecam
28.03.2020 Golf/6
(8.3)
Opinia: Golf 6 Variant (CAYC 105KM) kupiony 06.2017 z najazdem 161 tyś. jako poleasing. Aktualnie 03.2020 przejechane 277 tyś. rozrząd wymieniony przy 204 tyś + tarcze przód z klockami i klocki z tyłu. Przy ok. 210 tyś. podniesiona moc do 140KM (na
  • 8.0/10
  • 10.0/10
  • 7.0/10
  • Silnik: 105/CAYC
  • Rocznik: 2012
  • Przebieg: 277670
  • Spalanie: 5.5 l/100km
Polecam
24.04.2019 golf 6
(4.0)
Opinia: wyciek z pompy paliwa urwany pasek rozrzadu
  • 2.0/10
  • 6.0/10
  • 4.0/10
  • Silnik: cayc
  • Rocznik / Przebieg: 2011
  • Spalanie: 6.0 l/100km
Odradzam
15.11.2018 SLY
(10.0)
Opinia: Octavia 2 FL 1.6 TDI CAYC chip zrobiony na 157 koni. na chipie zrobione ponad 70000 kilometrow przez rok i 2 miesiace. Najlepszy silnik jaki uzytkowałem. DPF jest działa. Brak awarii. Auto uzytkowane na taxi aktualny przebieg 361000 km
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: Octavia 2 FL / 157 koni
  • Rocznik / Przebieg: 2011 / 361000
  • Spalanie: 5.7 l/100km
Polecam
22.04.2018 Konrad
(8.3)
Opinia: Użytkowałem ten silnik w aucie VW Passat B7 1.6 TDI 105KM. Silnik bardzo elastyczny i cichy oraz oszczędny i trwały do 145tys bez usterki za wyjątkiem pompy wody. Nie wytrzymała do wymiany rozrządu zgodnie z interwałem i padła przy 140tys km. Cała reszta bez zarzutu to godny następca
  • 8.0/10
  • 9.0/10
  • 8.0/10
  • Silnik: VW Passat 1.6 TDI 105KM
  • Rocznik / Przebieg: 2011/145000
Polecam