Volkswagen

Silnik 1.6 TDI 16V CR 75KM (EA189)

17117
Silnik 1.6 TDI 16V CR 75KM (EA189)

Silniki Volkswagen 1.6 TDI są stosowane w samochodach marki

  • Volkswagen

Silnik 1.6 TDI o mocy 75KM występuje w samochodach segmentu B marki Volkswagen Polo oraz Skoda Fabia. Jest uzupełnieniem rodziny EA189 w której znajdziemy również w zależności od modelu moce 90KM oraz 105KM .Ta wersja weszła do produkcji dopiero w 2009 roku i była stosowana do 2014 roku. Jednostka 4 cylindrowa posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy użyciu systemu Common Rail II generacji z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami o ciśnieniu 1600 bar. Ich największą wartością jest bardzo precyzyjne dawkowanie paliwa wprost proporcjonalne do obciążenia silnika, po stronie minusów należy zapisać bardzo wysoką cenę oraz niezwykle trudną regeneracje. Niestety układ wtryskowy nie jest mocną stroną tego silnika, bardzo trzeba uważać na złej jakości paliwo. Do przebiegu 100 tys/km praktycznie nic się z nimi nie dzieje, po wyżej zdarzają się poważne problemy z wtryskiwaczami (nie jest to reguła) wszystko jest uzależnione od użytkowania auta. Z silnikiem 1.6 TDI współpracuje turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek firmy BorgWarner/BV39 BV39F-0136. Jej główną wadą są wyższe koszta napraw przy ewentualnych awariach oraz skomplikowana konstrukcja, zaletą lepszy moment obrotowy oraz generowanie wyższych mocy. Silnik  1.6TDI występują z filtrem cząstek stałych DPF (spełnia normę czystości Euro5) elementem nader często awaryjnym. W szczególności gdy pojazd użytkujemy w jeździe miejskiej dochodzi do jego zapchania. Niestety jest to nagminne jeżeli auto jest nie odpowiednio eksploatowane, chodzi o cykliczną wymianę odpowiedniego oleju przystosowanego do DPF-u oraz jazdę miejską. Auta użytkowane na trasach bezproblemowo pokonują przebiegi około 200 tys wtedy mogą napotkać na problem z filtrem. Niestety użytkownicy w miastach na ogół spotykają się z awariami DPF-u już przy przebiegach 80tys/km !!! Co do kwestii rozrządu serwis przewiduje wymianę przy 180.000 km jednak zdarzały się uszkodzenia pompy wody oraz zerwania paska przy niższych przebiegach. Warto zmniejszyć ten interwał maksymalnie do przebiegu 150.000 tys. km zwłaszcza użytkując auto w trudnych warunkach lub w mieście. W opinii kierowców silnik TDI należy do udanych konstrukcji charakteryzuję się niską awaryjnością o ile odpowiednio jest użytkowany oraz serwisowany, w innym przypadku może pochłonąć nie małe koszty. Niewątpliwie atutem jednostki jest niski poziom spalania oraz przyzwoita kulturą pracy. Po stronie minusów użytkownicy wymieniają najczęściej  problematyczny filtr cząstek stałych.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 16

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • trwała jednostka
  • niski poziom spalania
  • przyzwoita kultura pracy

Wady

  • awaryjny filtr cząstek stałych
  • uwaga na zerwanie paska rozrządu
  • słaba dynamika i niska elastyczność

Informacje serwisowe

  • Kod silnika: CAYA, CAYE
  • Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią BorgWarner BV39 BV39F-0136
  • Rozrząd: Pasek, wymiana po po.180.000km lub 5 lat / nowsze wersje po 210.000 km
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Występuje
  • Wtryski: Piezoelektryczne  Firma Siemens
  • Ilość oleju silnikowego: 4.3 L, typ oleju: Castrol 5W30 VW 507,00, wymiana po co 15.000 km lub 1 rok

Olej
Bardzo ważną rzeczą jest używanie odpowiedniego oleju do silników z Filtrem cząstek stałych DPF,  serwis zaleca olej  Castrol 5W30 z oznaczeniem VW 504/507.
ROZRZĄD !!!
Serwis zaleca wymianę rozrządu co 180.000 km a w trudnych warunkach maksymalnie co 150.000 km !!! Warto o tym pamiętać, ponieważ zdarzały usterki zerwania paska rozrządu oraz awarie pompy wody przed jego wymianą !!!

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 4) (7.7)
Trwałość 8.0/10
Utrzymanie 8.5/10
Dynamika 6.5/10
Głosy według opinii użytkowników: 3 1

Najbardziej awaryjna część

0%
40%
0%
0%
0%
60%
Suma głosów: 5

Opinie użytkowników

11.05.2022 Fabia II Kombi
(8.3)
Opinia: Auto kupiłem od handlarza z przebiegiem 183 tyś ponieważ rozrząd był już robiony zrobiłem mu serwis podst. olej filtry pasek i napinacz. Teraz ma 200 tyś i brak jakichkolwiek problemów. Auto użytkowane w bardzo trudnych warunkach jako TAXI na Śląsku.
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 5.0/10
Zalety: Niskie spalanie Kultura pracy Niskie koszty utrzymania
Wady: Nie stwierdziłem
  • Silnik: 75KM
  • Rocznik: 2014
  • Przebieg: 200000
  • Spalanie: 5.0 l/100km
Polecam
24.07.2020 Skoda Fabia II [FL] końcówka produkcji
(8.3)
Opinia: Posiadam samochód od prawie roku. Auto od kupiłem z floty własnego pracodawcy. Kupiłem go jak miał 170 tyś km. Jedyne co musiałem zrobić w aucie po zakupie to serwis olej, rozrząd, filtry i oczyszczenie klimatyzacji. Dodatkowo padł przepływomierz. Obecnie samochód ma 189 tyś, jeżdżę nim
  • 8.0/10
  • 10.0/10
  • 7.0/10
Zalety: -Niskie spalanie (4-5l na 100km) -Niskie koszty serwisu -Przyjemny klekot diesla
Wady: -Zwracać uwagę na słabej jakości Ropę (tankuj na popularny stacjach paliw) -Brakuje 6 biegu
  • Silnik: 1.6 TDI 55KW (75KM)
  • Rocznik: 2014
  • Przebieg: 189 tyś km
Polecam
05.02.2019 VW Polo
(8.0)
Opinia: silnik 75KM niczym się nie różni od 105 KM tylko oprogramowaniem. Wystarczy wgrać i autozupełnie inaczej jeździ. Co do kultury pracy jest ok. Mam przejechane 110 000 km i poza czujnikiem temperatury spalin wszystko działa jak należy a autko jest eksploatowane głównie w mieście. Raz
  • 8.0/10
  • 8.0/10
  • 8.0/10
  • Silnik: 1,6 , 106 kM
  • Rocznik / Przebieg: 2009/110000km
  • Spalanie: 5.5 l/100km
Polecam
03.02.2019 Anonim
(6.0)
Opinia: Silnik jest przekombinowany. Ma zaledwie 75 KM a posiada DPF, dwumasę i turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek. Lepszym wyborem jest prosty benzynowy silnik.
  • 6.0/10
  • 6.0/10
  • 6.0/10
  • Silnik: 75
  • Rocznik / Przebieg: 2009
  • Spalanie: 4.0 l/100km
Odradzam