Volkswagen

Silnik 1.6 TDI 16V CR 105KM (EA288)

25826
Silnik 1.6 TDI 16V CR 105KM (EA288)

Silniki Volkswagen 1.6 TDI są stosowane w samochodach marki

  • Volkswagen

Silnik 1.6 TDI o mocy 105KM to druga odmiana z najnowszej rodziny silników EA288 VW która weszła do produkcji w 2012 roku.. Jest kontynuacją wcześniejszych odmian EA189, w której zastosowano nowszy osprzęt oraz spełniono bardziej rygorystyczne normy spalin Euro 6. Od 2013 roku koncern VW wprowadził kilka odmian mocy tego silnika 110KM,115KM,120KM.Znajdziemy je w modelach samochodów Audi, Skoda, Seat oraz VW.W 1.6 TDI zastosowano kilka rozwiązań mających na celu zmniejszenie kosztów spalania oraz zwiększenie dynamiki silnika.W jednostce wprowadzono nowszy układ wtryskowy z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami firmy Bosch o ciśnieniu 2000 bar. Ich największą wartością jest bardzo precyzyjne dawkowanie paliwa wprost proporcjonalne do obciążenia silnika, po stronie minusów należy zapisać bardzo wysoką cenę oraz niezwykle trudną regeneracje. Z silnikiem 1.6 TDI współpracuje turbosprężarka regulowaną elektronicznie która została zintegrowana z kolektorem wydechowym. Przez co silnik staje się bardziej elastyczny i przyspiesza praktycznie ze wszystkich obrotów. Jej główną wadą są wyższe koszta napraw przy ewentualnych awariach oraz skomplikowana konstrukcja, zaletą lepszy moment obrotowy oraz generowanie wyższych mocy. Silnik 1.6TDI wprowadzono nowszy system oczyszczania spalin z katalizatorem utleniania, filtrem cząstek stałych DPF oraz układem EGR chłodzony wodą z dwoma pętlami. Te wszystkie zabiegi pozwoliły na spełnienie najbardziej wyśrubowanych norm czystości Euro 6 !!! Niestety DPF jest elementem nader często awaryjnym który w szczególności daje się we znaki użytkownikom. W szczególności gdy pojazd użytkujemy w jeździe miejskiej dochodzi do jego zapchania.Serwis zaleca jego kontrole przy przebiegu 210.000 km !!! W opinii kierowców silnik 1.6 TDI należy do udanych konstrukcji charakteryzuję się małą awaryjnością, niskim spalaniem oraz przyzwoitą kulturą pracy. Po stronie minusów użytkownicy wymieniają wspomniany problematyczny filtr cząstek stałych.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 16

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • trwała jednostka
  • niska awaryjność
  • dobra dynamika
  • niska spalanie

Wady

  • wysokie koszty serwisu
  • filtr cząstek stałych/jazda miejska

Informacje serwisowe

  • Kod silnika: CLHA
  • Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią
  • Rozrząd: Pasek, wymiana po po.180.000km lub 5 lat / nowsze wersje po 210.000 km
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Występuje Euro 6
  • Wtryski: Piezoelektryczne  Firma Bosch
  • Ilość oleju silnikowego: 4.7 L, typ oleju: Castrol 5W30 norma 507.00, wymiana po co 30.000 km lub 1 rok

Olej
Bardzo ważną rzeczą jest używanie odpowiedniego oleju do silników z Filtrem cząstek stałych DPF,  serwis zaleca olej  Castrol 5W30 z oznaczeniem VW 504/507.
DPF
Kontrola filtra cząstek stałych przy przebiegu 210.000 km !!!

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 4) (8.8)
Trwałość 9.0/10
Utrzymanie 9.0/10
Dynamika 8.3/10
Głosy według opinii użytkowników: 4 0

Najbardziej awaryjna część

11%
33%
44%
0%
0%
11%
Suma głosów: 9

Opinie użytkowników

25.02.2021 Leon III ST
(9.0)
Opinia: Seat Leon ST (III gen) przedlift z 2014 r., 1.6 TDI 105KM CLHA. Przejechane aktualnie 205 tys.km przebiegu, auto użytkowane w Niemczech, 99% jazdy to trasa, spalanie na śmiesznym poziomie ok 5l, jazda autostradowa poniżej 6l, wg mnie bardzo oszczędny silnik, oryginalny DPF, oryginalne sprzęgło,
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 7.0/10
Zalety: - Trwałość - Spalanie - Brak typowego dla diesla bocianiego klekotania
Wady: - Brakuje mocy do szybkiego wyprzedzenia w trasie
  • Silnik: 105KM/CLHA
  • Rocznik: 2014
  • Przebieg: 205000
  • Spalanie: 5.0 l/100km
Polecam
03.11.2019 Volkswagen Jetta
(8.0)
Opinia: Bardzo dobry silnik jeśli chodzi o spalanie , można zejść poniżej 5 litrów przy dość dynamicznej jeździe co przekłada się na dość duży przebieg na jednym zbiorniku paliwa . Ja zeszedłem ze spalaniem do poziomu 4,1 - 4,3 litra na 100 km. Na pełnym baku
  • 8.0/10
  • 8.0/10
  • 8.0/10
  • Silnik: CAYC / 105 KM
  • Rocznik / Przebieg: 2014 / 120 000
Polecam
10.01.2018 Paweł Włochal
(8.3)
Opinia: mam go 2,5 roku od lipca 2015 w Rapidzie spaceback w odmianie 105 konnej, obecnie okolo 64000 km. Do tej pory dwa serwisy, pierwszy przy 29000 drugi przy okolo 50000. Spalanie zalezy od temperamentu ale ostatnio zauwazyłem ze najlepiej go trzymac na 2000 obrotów, ponizej
  • 8.0/10
  • 9.0/10
  • 8.0/10
  • Silnik: Rapid/105KM
  • Rocznik / Przebieg: 2015/64000
  • Spalanie: 5.0 l/100km
Polecam
14.02.2015 Grzesiek
(9.7)
Opinia: Auto z tym silnikiem mam od nowości przejechane 83 tys jestem pod wrażeniem,bardzo niski poziom spalania ,dobra dynamika i w końcu brak tego pogłosu jak w 1.9 TDI.Polecam w 100% bardzo niski koszt utrzymania,średnie spalanie 5l
  • 10.0/10
  • 9.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: Skoda Rapid1.6 TDI105KM
  • Rocznik / Przebieg: 2012r 83tys
Polecam