Silnik 1.6 TDI o mocy 115KM to kolejna odmiana z najnowszej rodziny silników EA288 VW która zadebiutowała w Audi w 2014 roku Jest kontynuacją wcześniejszych odmian EA189, w której zastosowano nowszy osprzęt oraz spełniono bardziej rygorystyczne normy spalin Euro 6 .Od 2013 roku koncern VW wprowadził kilka odmian mocy tego silnika 105KM,110KM,120KM.Znajdziemy je w modelach samochodów Audi, Skoda, Seat oraz VW. O ile wersja 120-konna dobrze spisuje się w autach segmentu C typu Golf, to niestety w autach segmentu D jak VW Passat jest zdecydowanie za słaba !!!W 1.6 TDI zastosowano kilka rozwiązań mających na celu zmniejszenie kosztów spalania oraz zwiększenie dynamiki silnika.W jednostce wprowadzono nowszy układ wtryskowy z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami firmy Bosch o ciśnieniu 2000 bar. Ich największą wartością jest bardzo precyzyjne dawkowanie paliwa wprost proporcjonalne do obciążenia silnika, po stronie minusów należy zapisać bardzo wysoką cenę oraz niezwykle trudną regeneracje. Ponadto zmniejszono masę bloku silnika. Z silnikiem 1.6 TDI współpracuje turbosprężarka regulowaną elektronicznie która została zintegrowana z kolektorem wydechowym. Przez co silnik staje się bardziej elastyczny i przyspiesza praktycznie ze wszystkich obrotów. Jej główną wadą są wyższe koszta napraw przy ewentualnych awariach oraz skomplikowana konstrukcja, zaletą lepszy moment obrotowy oraz generowanie wyższych mocy. Silnik 1.6TDI wprowadzono nowszy system oczyszczania spalin z katalizatorem utleniania, filtrem cząstek stałych DPF oraz układem EGR chłodzony wodą z dwoma pętlami. Te wszystkie zabiegi pozwoliły na spełnienie najbardziej wyśrubowanych norm czystości Euro 6 !!! Niestety DPF jest elementem nader często awaryjnym który w szczególności daje się we znaki użytkownikom. W szczególności gdy pojazd użytkujemy w jeździe miejskiej dochodzi do jego zapchania.Serwis zaleca jego kontrole przy przebiegu 210.000 km !!! W opinii kierowców silnik 1.6 TDI należy do udanych konstrukcji charakteryzuję się małą awaryjnością, niskim spalaniem oraz przyzwoitą kulturą pracy. Po stronie minusów użytkownicy wymieniają wspomniany problematyczny filtr cząstek stałych.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 16
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
Olej
Bardzo ważną rzeczą jest używanie odpowiedniego oleju do silników z Filtrem cząstek stałych DPF, serwis zaleca olej Castrol EDGE 5W30 z oznaczeniem VW 504/507.
DPF
Kontrola filtra cząstek stałych przy przebiegu 210.000 km !!!
Katalizator SRC !!!
Silnik został wyposażony seryjnie w katalizator czyszczenia spalin SRC jest to system selektywnej redukcji katalitycznej SCR (Selective Catalytic Reduction). To pozwoliło na spełnienie rygorystycznych norm spalin Euro 6.
Średnia (głosów: 7) | (9.0) |
Trwałość | 9.3/10 |
Utrzymanie | 9.6/10 |
Dynamika | 8.1/10 |