Renault

Silnik 1.9 dCi 130KM (F9Q 758/803/870)

197530
Silnik 1.9 dCi 130KM (F9Q 758/803/870)

Silniki Renault 1.9 dCi są stosowane w samochodach marki

  • Renault

Silnik 1.9 DCI /130KM (F9Q) zadebiutował wraz z liftingiem modelu Renault Laguna w 2005. r i był stosowany do 2011 roku. Silnik występował w dwóch wersjach  z normą Euro 4 w latach 2005-2009 oraz Euro 5 od 2009-2011 r. Jednostka oparta na tym samym bloku różniąca się nieznacznie osprzętem. Mianowicie pierwsza odmiana różniła się innym umiejscowieniem turbiny w górnej części silnika, oraz innym systemem wypalania filtra FAP. W nowszej wersji filtr FAP jest wypalany za pomocą piątego wtryskiwacza który dozuje paliwo do jego wypalenia. To rozwiązanie jest całkowicie bezobsługowe i nie stwarza użytkownikom kompletnie żadnych problemów. Zdarzają się wersje tego silnik które nie posiadają filtra cząstek stałych DPF -w większości dotyczy to samochodów z polskiej sieci dilerskiej do 2010. r Jednak aby to sprawdzić trzeba udać się do serwisu i sprawdzić po numerze Vin lub fizycznie.Ponadto w nowszej wersji zastosowano nowszej generacji zawór EGR nowszy osprzęt oraz turbina występuje po prawej stronie silnika. Obie konstrukcje posiadają system wtrysku bezpośredniego realizowany przy pomocy systemu Common Rail II generacji  z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi Bosch .Ich główną zaletą jest stosunkowo niska cena oraz możliwość regeneracji, współpracują z kołem dwumasowym oraz turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek. Oba elementy poprawiają dynamikę oraz kulturę pracy jednostki napędowej. W opinii kierowców silniki z 1.9 dCi 130KM chwalone są za stosunkowo niską awaryjność oraz zadowalające poziomy spalania. Po stronie plusów należy zapisać wysoką kulturę pracy jednostki wysokoprężnej. W tym przypadku francuscy inżynierowie pieczołowicie odrobili lekcje i nowsza jednostka jest wolna od awarii trapiących poprzednika.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 8

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • trwała jednostka napędowa
  • trwały układ wtryskowy
  • niskie poziomy spalania
  • bardzo dobra dynamika

Wady

  • w razie awarii bardzo kosztowny serwis!!!

Informacje serwisowe

  • Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią
  • Rozrząd: Pasek, wymiana po po 160.000 km
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Występuje
  • Wtryski: Elektromagnetyczne  Firma Bosch
  • Ilość oleju silnikowego: 4.8 L, typ oleju: Elf Evolution Full-Tech FE 5W30, wymiana po 30.000km lub 2 lata / zalecana co 15.000 lub 1 rok

DPF !!!
Zdarzają się wersje tego silnik które nie posiadają filtra cząstek stałych DPF -w większości dotyczy to samochodów z polskiej sieci dilerskiej do 2010. r Jednak aby to sprawdzić trzeba udać się do serwisu i sprawdzić po numerze Vin lub fizycznie.
wtryskiwacze elektromagnetyczne-regeneracja 600zł, nowy element 1200zł
OLEJ !
Zalecany olej do silników diesla DCi Renault z filtrem cząstek stałcyh FAP
Elf  Evolution Full-Tech FE 5W30 5L syntetyczny olej / poprzednio ELF Solaris DPF 5W30
WAŻNE !!!
Serwis podaje wymiany oleju co 30.000 km lub 2 lata jednak mechanicy zalecają skrócenie wymiany do15.000 km lub 1roku przez co zmniejszamy ryzyko poważnych awarii.

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 43) (9.2)
Trwałość 9.6/10
Utrzymanie 8.7/10
Dynamika 9.3/10
Głosy według opinii użytkowników: 41 2

Najbardziej awaryjna część

13%
34%
5%
12%
20%
16%
Suma głosów: 172

Opinie użytkowników

06.09.2021 Renault Megane 3 coupe GT
(10.0)
Opinia: Posiadam silnik, bardzo polecam
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
Zalety: Dynamika , spalenie , bezawaryjny
  • Silnik: F9Q 131KM
  • Rocznik: 2011
  • Przebieg: 175
  • Spalanie: 7.0 l/100km
Polecam
15.04.2021 Megane 3 kombi
(8.7)
Opinia: Wbrew pozorom bardzo udany silnik, w megane 3 kombi radzi sobie bardzo dobrze. Zdecydowanie popieram piszących , iz trzeba jeździć na obrotach około 2 tys , wtedy wypala się ten DPF. Ja na początku jeździłem na zbyt niskich obrotach i dwukrotnie go zapchałem. Pali
  • 8.0/10
  • 10.0/10
  • 8.0/10
Zalety: Dynamika, spalenie, trwałość
Wady: Głośny zimny, hałas na biegu jałowym (ale bez tragedii).
  • Silnik: 130 z DPF
  • Rocznik: 2011
  • Przebieg: 170 000
Polecam
15.12.2020 Laguna II
(10.0)
Opinia: Posiadam samochód niedługo, ale zrobiłem już trochę tysięcy. Silnik duży +, ekonomiczny, trwały, całkiem przyjemna dynamika, silnik dobrze sobie radzi przy masie auta prawie 1500kg.
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
Zalety: Niskie spalanie Dobra dynamika Wysoka kultura pracy
Wady: Jeszcze nie zauważyłem
  • Silnik: 130
  • Rocznik: 2006
  • Przebieg: 230000
  • Spalanie: 7.0 l/100km
Polecam
24.08.2020 Laguna II
(9.7)
Opinia: Super, mogę tylko polecić. Laguna II z 2007roku, nalatane 230tkm z czego ja 128tkm. Silnik bezobsługowy. Olej wymieniam co roku - zgodnie ze wskazaniami komputera pokładowego. Z czystym sercem polecam - zarówno auto jak i silnik.
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 9.0/10
  • Silnik: 130 km
  • Rocznik: 2007
  • Przebieg: 230
  • Spalanie: 7.0 l/100km
Polecam
05.07.2020 Megane III
(10.0)
Opinia: Bardzo przyjemny silnik i o dziwo samochód również. Po długiej przygodzie z autami japońskimi padło na Francuza ;) I tu pozytywne zaskoczenie. Silnik cichy, oszczędny i bezawaryjny. DPF bezproblemowy. Spalanie w trasie z przewagą ekspresówek około 5,6 liczone po tankowaniach bo komputer co ciekawe trochę
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
Zalety: Przyzwoite spalanie. Wysoka kultura pracy jak na diesla. Brak problemów z silnikiem i osprzętem.
Wady: Dość krótka skrzynia, lekka turbo dziura do 1700 obrotów
  • Silnik: 130 F9Q
  • Rocznik: 2011
  • Przebieg: 195000
  • Spalanie: 6.3 l/100km
Polecam