Silnik 1.9 dCi 130KM (F9Q 758/803/870) - informacje, opinie, serwisWyświetleń: 194739

dCi

Najnowsze opinie o silnikach

Silnik 2.0 BlueHDI 16V 150KM (DW10FD)30.07.2021

Niestety nie mogę pochwalić tego silnika przy przebiegu 89 tys. pękł pasek rozrządu. Auto było półroku po gwarancji. Producent

Odradzam

9.37

Silnik 2.0 D2 16V 120KM (D4 204T8/T20)29.07.2021

Drugie Volvo, pierwszy diesel. Mija trzeci rok i ciągle jestem na tak.

Polecam

6.11

Silnik 2.0 D BOXER 150KM (EE20)28.07.2021

Polecam bardzo.

Polecam

9.00

Silnik 2.2 16V CRDi 150/155KM (D4EB)25.07.2021

Mam 2008 . Udało mi się kupić santafkę z przebiegiem 64000 teraz ma 74000 . Śmiga jak wariat. Lać co 10000 tyś odpowiedni olej i

Polecam

5.33

Najważniejsze informacje o silniku

Silnik 1.9 DCI /130KM (F9Q) zadebiutował wraz z liftingiem modelu Renault Laguna w 2005.r i był stosowany do 2011 roku.Silnik występował w dwóch wersjach  z normą Euro 4 w latach 2005-2009 oraz Euro 5 od 2009-2011 r.Jednostka oparta na tym samym bloku różniąca się nieznacznie osprzętem.Mianowicie pierwsza odmiana różniła się innym umiejscowieniem turbiny w górnej części silnika,oraz innym systemem wypalania filtra FAP.W nowszej wersji filtr FAP jest wypalany za pomocą piątego wtryskiwacza który dozuje paliwo do jego wypalenia.To rozwiązanie jest całkowicie bezobsługowe i nie stwarza użytkownikom kompletnie żadnych problemów.Zdarzają się wersje tego silnik które nie posiadają filtra cząstek stałych DPF -w większości dotyczy to samochodów z polskiej sieci dilerskiej do 2010.r Jednak aby to sprawdzić trzeba udać się do serwisu i sprawdzić po numerze Vin lub fizycznie.Ponadto w nowszej wersji zastosowano nowszej generacji zawór EGR nowszy osprzęt oraz turbina występuje po prawej stronie silnika.Obie konstrukcje posiadają system wtrysku bezpośredniego realizowany przy pomocy systemu Common Rail II generacji  z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi Bosch .Ich główną zaletą jest stosunkowo niska cena oraz możliwość regeneracji,współpracują z kołem dwumasowym oraz turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek. Oba elementy poprawiają dynamikę oraz kulturę pracy jednostki napędowej.W opinii kierowców silniki z 1.9 dCi 130KM chwalone są za stosunkowo niską awaryjność oraz zadowalające poziomy spalania. Po stronie plusów należy zapisać wysoką kulturę pracy jednostki wysokoprężnej.W tym przypadku francuscy inżynierowie pieczołowicie odrobili lekcje i nowsza jednostka jest wolna od awarii trapiących poprzednika.

Zalety:
trwała jednostka napędowa
trwały układ wtryskowy
niskie poziomy spalania
bardzo dobra dynamika

Wady:
w razie awarii bardzo kosztowny serwis!!!

Dodatkowe informacje eksploatacyjne

DPF !!!

Zdarzają się wersje tego silnik które nie posiadają filtra cząstek stałych DPF -w większości dotyczy to samochodów z polskiej sieci dilerskiej do 2010.r Jednak aby to sprawdzić trzeba udać się do serwisu i sprawdzić po numerze Vin lub fizycznie.

wtryskiwacze elektromagnetyczne-regeneracja 600zł,nowy element 1200zł

OLEJ !

Zalecany olej do silników diesla DCi Renault z filtrem cząstek stałcyh FAP

Elf  Evolution Full-Tech FE 5W30 5L syntetyczny olej / poprzednio ELF Solaris DPF 5W30

WAŻNE !!!

Serwis podaje wymiany oleju co 30.000 km lub 2 lata jednak mechanicy zalecają skrócenie wymiany do15.000 km lub 1roku przez co zmniejszamy ryzyko poważnych awarii.

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Jeśli zauważyłeś błąd w informacjach zawartych w stronie lub chciałbyś dodać coś od siebie napisz do nas.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 462

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 171
Średnia (głosów 42):
(9.2)
Trwałość
 9.52/10
Utrzymanie
 8.62/10
Dynamika
 9.45/10

Głosy według opinii:

402

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

Megane 3 kombi 15.04.2021
Średnia:
(8.67)
Tak

Opinia: Wbrew pozorom bardzo udany silnik, w megane 3 kombi radzi sobie bardzo dobrze. Zdecydowanie popieram piszących , iz trzeba jeździć na obrotach około 2 tys , wtedy wypala się ten DPF. Ja na początku jeździłem na zbyt niskich obrotach i dwukrotnie go zapchałem. Pali trochę więcej niż wersja bez DPF ale ma nieco lepsze przyśpieszenie. Oczywiście wymiana ojeju i filtrów co rok niezależnie od przebiegu -10 tys km rocznie u mnie. Nie bierze oleju.

Trwałość
 (8/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (8/10)

Zalety:Dynamika, spalenie, trwałość

Wady:Głośny zimny, hałas na biegu jałowym (ale bez tragedii).

Odmiana silnika: 130 z DPFRocznik: 2011Przebieg: 170 000 Śr. spalanie: 6 l
Laguna II 15.12.2020
Średnia:
(10.00)
Tak

Opinia: Posiadam samochód niedługo, ale zrobiłem już trochę tysięcy. Silnik duży +, ekonomiczny, trwały, całkiem przyjemna dynamika, silnik dobrze sobie radzi przy masie auta prawie 1500kg.

Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)

Zalety:Niskie spalanie Dobra dynamika Wysoka kultura pracy

Wady:Jeszcze nie zauważyłem

Odmiana silnika: 130Rocznik: 2006Przebieg: 230000 Śr. spalanie: 7
Laguna II 24.08.2020
Średnia:
(9.67)
Tak

Opinia: Super, mogę tylko polecić. Laguna II z 2007roku, nalatane 230tkm z czego ja 128tkm. Silnik bezobsługowy. Olej wymieniam co roku - zgodnie ze wskazaniami komputera pokładowego. Z czystym sercem polecam - zarówno auto jak i silnik.

Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (9/10)

Zalety:

Wady:

Odmiana silnika: 130 kmRocznik: 2007Przebieg: 230 Śr. spalanie: 7
Megane III 05.07.2020
Średnia:
(10.00)
Tak

Opinia: Bardzo przyjemny silnik i o dziwo samochód również. Po długiej przygodzie z autami japońskimi padło na Francuza ;) I tu pozytywne zaskoczenie. Silnik cichy, oszczędny i bezawaryjny. DPF bezproblemowy. Spalanie w trasie z przewagą ekspresówek około 5,6 liczone po tankowaniach bo komputer co ciekawe trochę zawyża. W trybie mieszanym trochę ponad 6. Auto było eksperymentem a jest ze mną już 2 lata i raczej zostanie na dłużej, bo nawet za większe pieniądze trudno teraz naleźć coś równie wygodnego, prostego, niekorodującego i z bezproblemowym dieslem.

Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)

Zalety:Przyzwoite spalanie. Wysoka kultura pracy jak na diesla. Brak problemów z silnikiem i osprzętem.

Wady:Dość krótka skrzynia, lekka turbo dziura do 1700 obrotów

Odmiana silnika: 130 F9QRocznik: 2011Przebieg: 195000 Śr. spalanie: 6.3
Renault Megane 3 26.06.2020
Średnia:
(8.00)
Tak

Opinia: Bardzo dobry silnik, jedynie DPF ma tendencje do zapychania się. Trzeba go przegonić poza miastem .

Trwałość
 (9/10)
Utrzymanie
 (7/10)
Dynamika
 (8/10)

Zalety:W miarę cichy, kultura pracy znośna, dynamika też. Optymalne obroty 2 - 2,5 tys. , nie jak w VW około 1,7 tys.

Wady:Jeżdżenie na niskich obrotach powoduje zapychanie sie DPF , lepiej spalić o 1 litr oleju więcej na trasie.

Odmiana silnika: 130kmRocznik: 2011Przebieg: 162 000 km Śr. spalanie: 6 l

Poradnik techniczny Diesla

Turbosprężarka

TurbosprężarkaWspółcześnie wszystkie nowoczesne pojazdy z silnikiem wysokoprężnym występują z turbosprężarką. Dzięki zastosowaniu tego elementu możliwe jest znaczne zwiększenie osiągów: mocy oraz dynamiki silników Diesla.


Koło dwumasowe

Koło dwumasoweWiększość nowoczesnych silników wysokoprężnych posiada problematyczny element jakim jest dwumasowe koło zamachowe. Składa się ono z dwóch z dwóch elementów: masy pierwotnej przytwierdzonej do wału korbowego oraz masy wtórnej połączonej ze sktrzynią biegów


DPF (filtr cząstek stałych)

DPFOdwiedzając fora internetowe dotyczące diesla i jego eksploatacji można dostrzec wiele postów dotyczących DPF-u I problemów z nim związanych. Forumowicze pytają o zasady działania, regeneracje lub samo jego usuniecie.