Popularne na rynku

Silnik Renault 1.5 dCi K9K

340106
Silnik Renault 1.5 dCi K9K

Silniki Renault 1.5 dCi / 1.9 dCi są stosowane w samochodach marki

Silnik Renault 1.5 dCi występuje w samochodach marki Renault, Nissan, Dacia. W zależności od modelu posiadają moc: 65KM, 70KM, 75KM, 80KM, 85KM, 86KM, 90KM, 100KM, 105KM, 106KM, 110KM. Pierwsze nowoczesne silniki 1.5 dCi pojawiły się 2001 roku o mocy 65KM, nie posiadały intercoolera przez co były mało dynamiczne. Jednostka posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail, a wtryskiwacze dostarczała firma Delphi. Nie należały one jednak do szczególnie trwałych zwłaszcza w kontakcie z paliwem kiepskiej jakości , również pompa wysokiego ciśnienia  była bardzo awaryjna-łuszczenie- ścieranie łożysk w niej doprowadza do powstania opiłków metalu które dostaje się do całego układu wtryskowego i uszkadza go.  Na szczęście firma Renault szybko uporała się z tym mankamentem i po 2005 roku wprowadziła wersję 86KM z intercoolerem zasilaną układem wtryskowym  firmy Siemens mniej awaryjnym. Ponadto w silniku 1.5 dCi może dojść do obrócenia się panewek korbowodowych co w konsekwencji prowadzi do poważnej i drogiej awarii Jednostka ma bardzo zróżnicowaną budowę w zależności od wersji, mocy oraz okresu produkcji współpracują z kołem dwumasowym lub nie, posiadają turbosprężarkę o stałej lub zmiennej geometrii łopatek. Z filtrem cząstek stałych FAP współpracują jednostki o mocy 75, 90 oraz 110KM. Trzeba tu nadmienić że filtr ten nie sprawia praktycznie żadnych problemów. Renault sprostało zadaniu i zastosowała system piątego wtrysku który automatycznie czyści FAP przez co filtr stał się całkowicie bezobsługowy. Najczęstsze problemy dotyczą układu wtryskowego, a w szczególności wtrysków. Użytkując pojazdy z silnikiem 1.5 DCI należy zwrócić szczególną uwagę na rodzaj i typ wtryskiwaczy oraz na osprzęt z jakim współpracuje. Szczegółowych informacji dowiemy się podając w ASO nr. VIN. Silnik 1.5 DCI znalazł szerokie zastosowanie w pojazdach różnego segmentu począwszy od małych miejskich samochodów jak np. Nissan Micra, a skończywszy na większych autach segmentu D oraz Suv np. Grand Scenic. Świadczy to o dużej uniwersalności i możliwościach technologicznych silników 1.5 DCI.. Aby przedłużyć żywotność silnika wysokoprężnego należy stosować się do zaleceń producenta, dotyczących rodzaju oleju oraz częstotliwości jego wymiany. Pamiętajmy również o terminowej wymianie filtrów oleju oraz paliwa i o tankowaniu paliwa wysokiej jakości na sprawdzonych stacjach. Najwięcej problemów przysparzały jednostki z początkowych lat produkcji 2001-2005 przede wszystkim zasilane systemem Delphi , od 2006 roku silnik został dopracowany i przy odpowiednim użytkowaniu oraz serwisowaniu nie przysparza większych problemów. Najnowsze odmiany które weszły w 2010 roku do produkcji o mocach 95KM oraz 110KM spełniają rygorystyczne normy spalin Euro 5 i ich awaryjność jest praktycznie zerowa. W tych wersjach zastosowano najnowsze rozwiązania a filtr cząstek stałych FAP jest praktycznie dożywotni i bezobsługowy. Podsumowując, silnik 1.5 dCi charakteryzują niskie poziomy spalania, wysoka kultura, oraz zadowalająca dynamika.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 8

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • wysoka kultura pracy
  • dobra dynamika
  • bardzo dobra elastyczność
  • niski poziom spalania

Wady

  • wtryskiwacze Delphi awaryjne do 2005r
  • obracające się panewki
  • awaria pompy wysokiego ciśnienia

Informacje serwisowe

  • Kod silnika: K9K
  • Turbosprężarka: Ze stałą geometrią w niektórch modelach
  • Rozrząd: Pasek, wymiana po po 90.000 km do 2005r / po 2005 r wydłuzony do 150.000 km
  • Sprzęgło: Bez koła dwumasowego w niektórych modelach
  • Filtr cząstek stałych: Brak w modelach o mocach 90KM 110KM
  • Wtryski: Elektromagnetyczne  Firma Delphi/po 2006r sytem Siemens
  • Ilość oleju silnikowego: 4.6 L, typ oleju: Elf 5W40, wymiana po 30.000 /zalecany 15.000 lub 1 rok

Silniki 1.5 dCi do 2005r- wyposażone były w układ wtryskowy firm Delphi
Silniki 1.5 dCi po 2006r -zastosowano układ wtryskowy firmy Siemens
Możemy sami odróżnić z jakiej firmy zasilaniem mamy do czynienia
-Pompa Delphi ma kształt okrągły
-Pompa Siemensa ma kształt gwiazdy
1.5 dCi 90KM oraz 110KM -seryjnie wyposażone  w Filtr cząstek stałych FAP
Ważne !!!
Auta z silnikiem 1.5 dCi o różnych mocach mogą różnić się bardzo osprzętem , te same moce mogą mieć lub nie :
-koło dwumasowe
-turbina zmienna lub stała geometria
-Filtr czastek stałych

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 61) (8.5)
Trwałość 8.7/10
Utrzymanie 8.8/10
Dynamika 8.5/10
Głosy według opinii użytkowników: 54 7

Najbardziej awaryjna część

10%
41%
7%
10%
15%
16%
Suma głosów: 188

Opinie użytkowników

15.12.2022 Dacia Dokker
(8.3)
Opinia: moja opinia jak najbardziej pozytywna olej wymieniam co 10-12 tyś skrzynia 6 biegowa spalanie w mieście 5 litrów trasa a jeżdżę sporo 6 przy 120
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 5.0/10
Zalety: cichy,dość elasyczny,prócz oleju filtrów nic nie wymieniałem ,auto od nowości u mnie nawet sprzęgło jest całe mimo takiego przebiegu
Wady: dynamika dupy nie urywa
  • Silnik: 95km bluedci
  • Rocznik: 2019
  • Przebieg: 480.000
  • Spalanie: 6.0 l/100km
Polecam
02.10.2022 Clio III
(10.0)
Opinia: Renault Clio z silnikiem 1.5 dci na wtrysku Siemensa posiadam trzy lata, auto w moich rękach zrobiło 120 tyś km a obecny przebieg to 330000 tyś. W tym okresie został tylko wymieniony EGR a tak nic się nie dzieje. Silnik ma wymieniany olej co
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
Zalety: Mała awaryjność Niskie spalanie Kultura pracy Dynamika
Wady: Elektrka
  • Silnik: 63kw
  • Rocznik: 2007
  • Przebieg: 330000
  • Spalanie: 5.3 l/100km
Polecam
30.01.2021 megane III
(0.0)
Opinia: Witam. Teraz mam Megane III 85 km i ma prawie 325tkm. Oryginalna turbina sprzęgło wtryski bez dpf. Bardzo ważna wymiana oleju co 10 tkm oraz dobre paliwo. To już moja trzecia Megane z takim silnikiem, kolejne auto też pewnie Megi 1,5 dci.
  • 0.0/10
  • 0.0/10
  • 0.0/10
Zalety: Zużycie paliwa, niezawodność, brak rdzy, niedrogie części, nic nie trzeszczy.
Wady: Skrzynia tylko 5.
  • Silnik:
  • Rocznik: 2010
  • Przebieg: 325
  • Spalanie: 5.4 l/100km
Polecam
03.06.2019 Dacia Sandero stepway 2017
(9.3)
Opinia: Dacia Sandero stepway 1.5 dci 90km pełne zadowolenie z jednostki napędowej silnik połączony z półautomatyczna skrzynia biegów dwa lata 100 tyś.km bez problemów wymiana oleju co 20 tyś.
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 8.0/10
  • Silnik: 90 km
  • Rocznik / Przebieg: 2017/100000
  • Spalanie: 6.4 l/100km
Polecam
19.03.2019 Nissan note 1
(10.0)
Opinia: Nissan Note 1,5dci 2009 rok, układ paliwowy Delphi. Kupiony z przebiegiem 160 tys. Mam 2 lata, obecnie 180tys. Spalanie 4l, 5 w mieście. Bezawaryjny! Dynamiczny (90 KM).Godny polecenia! Dci to sprawdzony silnik w wielu samochodach.
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: 1,5dci k9k
  • Rocznik / Przebieg: 2009/180000
  • Spalanie: 4.0 l/100km
Polecam