Silnik 1.5 dCi K9K - informacje, opinie, serwisWyświetleń: 326280

dCi

Najnowsze opinie o silnikach

Silnik 1.4 TDI 6V PD 75KM (EA188)11.05.2021

to dobry silnik 350 tys km ma za sobą i nadal jeżdzi turbina nadal działa poprawnie od nowości wtryskiwacze już na granicy. olej

Polecam

7.94

Silnik 1.4 TDI 12V CR 105KM (EA288)10.05.2021

Samochód 2015 r. i 270 tys.przebiegu - padła turbina. Brak możliwości regeneracji . Po wymianie na nową (ponad 4 tys. zł) samoch

Odradzam

6.89

Silnik 1.7 Blue dCi 150KM (R9N)09.05.2021

Cichy i bardzo elastyczny. U mnie w Koleosie z 2019 roku. Srednie spalanie od początku 6.62l, jazda drogami krajowymi 5.5-6l, miasto o

Polecam

9.33

Silnik 1.9 8V MultiJet 120/130KM04.05.2021

Polecam ten za wzgledu na ekonomie i cene czesci . Mialem juz 3 Fiaty Doblo z tym silnmikiem . Auto targalo przczepy kempingowe z UK do

Polecam

6.48

Najważniejsze informacje o silniku

Silnik 1.5 DCI występuje w samochodach marki Renault, Nissan, Dacia. W zależności od modelu posiadają moc 65KM,70KM,75KM,80KM,85KM,86KM,90KM,100KM,105KM,106KM,110KM.Pierwsze nowoczesne silniki 1.5 DCI pojawiły się 2001r o mocy 65KM nie posiadały intercoolera przez co  były mało dynamiczne .Posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail, a wtryskiwacze dostarczała firma Delphi. Nie należały one jednak do szczególnie trwałych zwłaszcza w kontakcie z paliwem kiepskiej jakości ,również pompa wysokiego ciśnienia  była bardzo awaryjna-łuszczenie- ścieranie łożysk w niej doprowadza do powstania opiłków metalu które dostaje się do całego układu wtryskowego i uszkadza go.  Na szczęście firm Renault szybko uporała się z tym mankamentem i po 2005r wprowadziła wersję 86KM z intercoolerem zasilaną układem wtryskowym  firmy Siemens mniej awaryjnym.Ponadto w silniku 1.5 DCI może dojść do obrócenia się panewek korbowodowych co w konsekwencji prowadzi do poważnej i drogiej awarii Jednostka ma bardzo zróżnicowaną budowę w zależności od wersji, mocy oraz okresu produkcji współpracują z kołem dwumasowym lub nie,posiadają turbosprężarkę o stałej lub zmiennej geometrii łopatek. Z filtrem cząstek stałych FAP współpracują jednostki o mocy 90KM oraz 110KM.Trzeba tu nadmienić że filtr ten nie sprawia praktycznie żadnych problemów!!! Renault sprostał zadaniu i zastosowała system piątego wtrysku który automatycznie czyści FAP przez co filtr stał się całkowicie bezobsługowy. Najczęstsze problemy dotyczą układu wtryskowego, a w szczególności wtrysków. Użytkując pojazdy z silnikiem 1.5DCI należy zwrócić szczególną uwagę na rodzaj i typ wtryskiwaczy oraz na osprzęt z jakim współpracuje. Szczegółowych informacji dowiemy się podając w ASO nr. VIN. Silnik 1.5DCI znalazł szerokie zastosowanie w pojazdach różnego segmentu począwszy od małych miejskich samochodów jak np. Nissan Micra,a skończywszy na większych autach segmentu D oraz Suv np. Grand Scenic. Świadczy to o dużej uniwersalności i możliwościach technologicznych silników 1.5DCI.. Aby przedłużyć żywotność silnika wysokoprężnego należy stosować się do zaleceń producenta, dotyczących rodzaju oleju oraz częstotliwości jego wymiany. Pamiętajmy również o terminowej wymianie filtrów oleju oraz paliwa i o tankowaniu paliwa wysokiej jakości na sprawdzonych stacjach.Najwięcej problemów przysparzały jednostki z początkowych lat produkcji 2001-2005 przede wszystkim zasilane systemem Delphi ,od 2006 roku silnik został dopracowany i przy odpowiednim użytkowaniu oraz serwisowaniu nie przysparza większych problemów.Najnowsze odmiany które weszły w 2010 roku do produkcji o mocach 95KM oraz 110KM spełniają rygorystyczne normy spalin Euro 5 i ich awaryjność jest praktycznie zerowa.W tych wersjach zastosowano najnowsze rozwiązania a filtr cząstek stałych FAP jest praktycznie dożywotni i bezobsługowy.Podsumowując, silnik 1.5 dCi charakteryzują niskie poziomy spalania,wysoka kultura, oraz zadowalająca dynamika.

Zalety:
wysoka kultura pracy
dobra dynamika
bardzo dobra elastyczność
niski poziom spalania

Wady:
wtryskiwacze Delphi awaryjne do 2005r
obracające się panewki
awaria pompy wysokiego ciśnienia

Dodatkowe informacje eksploatacyjne

Silniki 1.5 dCi do 2005r- wyposażone były w układ wtryskowy firm Delphi

Silniki 1.5 dCi po 2006r -zastosowano układ wtryskowy firmy Siemens

Możemy sami odróżnić z jakiej firmy zasilaniem mamy do czynienia

-Pompa Delphi ma kształt okrągły

-Pompa Siemensa ma kształt gwiazdy

1.5 dCi 90KM oraz 110KM -seryjnie wyposażone  w Filtr cząstek stałych FAP

Ważne !!!

Auta z silnikiem 1.5 dCi o różnych mocach mogą różnić się bardzo osprzętem ,te same moce mogą mieć lub nie :

-koło dwumasowe

-turbina zmienna lub stała geometria

-Filtr czastek stałych

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Jeśli zauważyłeś błąd w informacjach zawartych w stronie lub chciałbyś dodać coś od siebie napisz do nas.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 791

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 184
Średnia (głosów 61):
(8.37)
Trwałość
 8.2/10
Utrzymanie
 8.52/10
Dynamika
 8.38/10

Głosy według opinii:

547

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

megane III 30.01.2021
Średnia:
(0.00)
Tak

Opinia: Witam. Teraz mam Megane III 85 km i ma prawie 325tkm. Oryginalna turbina sprzęgło wtryski bez dpf. Bardzo ważna wymiana oleju co 10 tkm oraz dobre paliwo. To już moja trzecia Megane z takim silnikiem, kolejne auto też pewnie Megi 1,5 dci.

Trwałość
 (0/10)
Utrzymanie
 (0/10)
Dynamika
 (0/10)

Zalety:Zużycie paliwa, niezawodność, brak rdzy, niedrogie części, nic nie trzeszczy.

Wady:Skrzynia tylko 5.

Odmiana silnika: Rocznik: 2010Przebieg: 325 Śr. spalanie: 5.4
Dacia Sandero stepway 2017 03.06.2019
Średnia:
(9.33)
Tak

Opinia: Dacia Sandero stepway 1.5 dci 90km pełne zadowolenie z jednostki napędowej silnik połączony z półautomatyczna skrzynia biegów dwa lata 100 tyś.km bez problemów wymiana oleju co 20 tyś.

Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (8/10)
Odmiana silnika: 90 kmRocznik / Przebieg: 2017/100000 Śr. spalanie: 6.4
Nissan note 1 19.03.2019
Średnia:
(10.00)
Tak

Opinia: Nissan Note 1,5dci 2009 rok, układ paliwowy Delphi. Kupiony z przebiegiem 160 tys. Mam 2 lata, obecnie 180tys. Spalanie 4l, 5 w mieście. Bezawaryjny! Dynamiczny (90 KM).Godny polecenia! Dci to sprawdzony silnik w wielu samochodach.

Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Odmiana silnika: 1,5dci k9kRocznik / Przebieg: 2009/180000 Śr. spalanie: 4/5
Adaś 28.11.2018
Średnia:
(5.67)
Nie

Opinia: Najgorszy silnik diesla jaki jest na rynku. Faktycznie super ekonomiczny lecz awaryjność panewek to jest jego pięta. Za duża moc jednostki i słabo wykonane materiały dolne silnika czynią go studnią bez dna.

Trwałość
 (4/10)
Utrzymanie
 (3/10)
Dynamika
 (10/10)
Odmiana silnika: Megane scenic 105 km Rocznik / Przebieg: 2005/89000mil Śr. spalanie: 4.5
Piotr 07.09.2017
Średnia:
(9.00)
Tak

Opinia: Renault Scenic II 1.5 dCI 82km. Autko zakupiłem 7 lat temu z przbiegiem 170tys. km, spalanie podczas jazdy trasą do 120km/h nie przekracza 5 litrów, jeżdżąc 50/50 spalanie wzrasta do około 6 litrów. Przejechałem nim 100tys. i jak dotąd pojazd nigdy mnie nie zawiódł, wymieniłem jedynie czujnik ciśnienia paliwa przy 200tys. oraz zregenerowałem turbosprężarkę przy 265tys. poza tym wymiana klocków itp. co robi się zresztą w każdym samochodzie więc nie mogę powiedzieć że jest awaryjny. Regularnie wymieniam olej na Elf co 10tys. km, filtr paliwa i powietrza co 20tys.

Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (7/10)
Odmiana silnika: Renault Scenic II 1.5 dCI 82kmRocznik / Przebieg: 2003/270000 Śr. spalanie: 5.3

Poradnik techniczny Diesla

DPF (filtr cząstek stałych)

DPFOdwiedzając fora internetowe dotyczące diesla i jego eksploatacji można dostrzec wiele postów dotyczących DPF-u I problemów z nim związanych. Forumowicze pytają o zasady działania, regeneracje lub samo jego usuniecie.


Wtryskiwacze paliwa

Wtryskiwacze paliwaJednym z najbardziej newralgicznych elementów układu zasilania silników wysokoprężnych są wtryskiwacze. Obecnie w nowoczesnych silnikach Diesla stosuje się kilka rodzajów wtryskiwaczy. W zależności od producenta i marki są one mniej lub bardziej trwałe.


Turbosprężarka

TurbosprężarkaWspółcześnie wszystkie nowoczesne pojazdy z silnikiem wysokoprężnym występują z turbosprężarką. Dzięki zastosowaniu tego elementu możliwe jest znaczne zwiększenie osiągów: mocy oraz dynamiki silników Diesla.