Silnik Renault 1.5 dCi o mocy 86KM wszedł do produkcji w 2005 roku. Jednostka miała zastąpić odmiany z poprzednich lat które były nader awaryjne, największym problemem był wadliwy układ wtryskowy firmy Delphi. Główną zmianą było zastosowanie nowego układu wtryskowego firmy Siemens mniej awaryjnego i tańszego w ewentualnych naprawach. Zmniejszono interwał wymiany oleju co było główną przyczyną problemów z panewkami. Niestety te awarie również się zdarzają – obrócenie się panewek korbowodowych co w konsekwencji prowadzi do poważnej i drogiej awarii.
Plusem jest brak filtra cząstek stałych, silnik w tej odmianie mocy nie posiada dwumasowego koła zamachowego oraz turbina jest bez zmiennej geometrii łopatek. Oczywiście wpływa to na gorsze parametry oraz niższą pracę silnika. Jednak w razie awarii nie poniesiemy wyższych kosztów wymiany lub regeneracji tego osprzętu. 1.5 dCi znalazł szerokie zastosowanie w pojazdach różnych segmentów począwszy od małych miejskich samochodów jak np. Nissan Note, a skończywszy na większych autach takich jak Renault Scenic. Świadczy to o dużej uniwersalności i możliwościach technologicznych silników 1.5 dCi. Aby przedłużyć żywotność silnika wysokoprężnego należy stosować się do zaleceń producenta, dotyczących rodzaju oleju oraz częstotliwości jego wymiany.
Pamiętajmy również o terminowej wymianie filtrów oleju oraz paliwa i o tankowaniu paliwa wysokiej jakości na sprawdzonych stacjach. Najwięcej problemów przysparzały jednostki z początkowych lat produkcji 2001-2005 przede wszystkim zasilane systemem Delphi , od 2005 roku silnik został dopracowany i przy odpowiednim użytkowaniu oraz serwisowaniu nie przysparza większych problemów. Podsumowując, silnik 1.5 dCi charakteryzują niskie poziomy spalania, wysoka kulturą pracy, oraz zadowalająca dynamik
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 8
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
Olej !
Serwis podaje wymiany oleju co 30.000 km lub 2 lata jednak mechanicy zalecają skrócenie wymiany do 15.000 km lub 1roku przez co zmniejszamy ryzyko poważnych awarii takich jak :
-awarii panewek
-awarii turbosprężarki
Układ wtryskowy
w zależności od wersji silnika stosowano układ wtryskowy Siemens lub Delphi
Dacia Logan I 1.5 dCi 86KM (K9K 796)
Dacia Logan I Van 1.5 dCi 86KM (K9K 796)
Dacia Sandero I 1.5 dCi 86KM (K9K 724/766/830)
Renault Clio III 1.5 dCi 86KM (K9K 766)
Renault Modus 1.5 dCi 86KM (K9K 760/766)
Renault Megane II FL 1.5 dCi 86KM (K9K 724)
Renault Megane III 1.5 dCi 86KM (K9K 830)
Renault Scenic II 1.5 dCi 86KM (K9K 724)
Renault Kangoo II 1.5 dCi 86KM (K9K 812)
Renault Kangoo Express II 1.5 dCi 86KM (K9K)
Nissan Note I 1.5 dCi 86KM (K9K)
| Średnia (głosów: 12) | (9.0) |
| Trwałość | 9.3/10 |
| Utrzymanie | 9.2/10 |
| Dynamika | 8.5/10 |
Dacia Logan I 1.5 dCi 86KM (K9K 796)
Dacia Logan I Van 1.5 dCi 86KM (K9K 796)
Dacia Sandero I 1.5 dCi 86KM (K9K 724/766/830)
Renault Clio III 1.5 dCi 86KM (K9K 766)
Renault Modus 1.5 dCi 86KM (K9K 760/766)
Renault Megane II FL 1.5 dCi 86KM (K9K 724)
Renault Megane III 1.5 dCi 86KM (K9K 830)
Renault Scenic II 1.5 dCi 86KM (K9K 724)
Renault Kangoo II 1.5 dCi 86KM (K9K 812)
Renault Kangoo Express II 1.5 dCi 86KM (K9K)
Nissan Note I 1.5 dCi 86KM (K9K)