Silnik 1.6 TDI 16V CR 105KM (EA189) - informacje, opinie, serwisWyświetleń: 46638

TDI

Najnowsze opinie o silnikach

Silnik 1.9 dCi 120KM (Renault F9Q)05.06.2020

Mam Primerę 2003 1.9 dci, zakup 68000 km teraz 214000 km. Wszystko działa super. Standardowe wymiany eksploatacyjnych części jak w

Polecam

8.25

Silnik 1.9 dCi 120KM (F9Q 650/700/800)05.06.2020

Mam Primerę 2003 1.9 dci, zakup 68000 km teraz 214000 km. Wszystko działa super. Standardowe wymiany eksploatacyjnych części jak w

Polecam

7.52

Silnik 1.9 dCi 120KM (F9Q 650/700/800)04.06.2020

Silnik bezawaryjny, model 2005 w Nissan Primera,użytkowany przeze mnie od nowości, kupiony w Polsce,wymiana oleju syntetyk co 15 tyś

Polecam

7.52

Silnik 2.5 V6 TDI 24V 180KM03.06.2020

Allroad 2004 Quattro z 2.5 V6 180KM BAU. Mi się ten silnik spodobał. Jest to calkiem inna kultura pracy, jaką znamy z 1.9 TDI. Siln

Polecam

6.10

Najważniejsze informacje o silniku

Silnik 1.6 TDI o mocy 105KM jest najmocniejszą odmianą z pośród rodziny EA189 występuje w samochodach marki Volkswagen, Skoda, Seat, Audi. W zależności od modelu posiada różne moce 75KM, 90KM.Konstrukcja silnika oraz osprzęt we wszystkich wersjach jest identyczny różnica polega jedynie na oprogramowaniu.Konstrukcja silnika została oparta na jednostce 2.0 TDI 140KM w której zredukowano wagę o 6kg,zmodyfikowano tłoki które nie posiadają panewek korbowodowych.W 1.6 TDI zastosowano kilka rozwiązań mających na celu zmniejszenie kosztów spalania oraz zwiększenie dynamiki silnika. Jednostka 4 cylindrowa posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy użyciu systemu Common Rail II generacji z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami o ciśnieniu 1600 bar. Ich największą wartością jest bardzo precyzyjne dawkowanie paliwa wprost proporcjonalne do obciążenia silnika, po stronie minusów należy zapisać bardzo wysoką cenę oraz niezwykle trudną regeneracje.Niestety układ wtryskowy nie jest mocną stroną tego silnika,bardzo trzeba uważać na złej jakości paliwo.Do przebiegu 100 tys/km praktycznie nic się z nimi nie dzieje,po wyżej zdarzają się poważne problemy z wtryskiwaczami (nie jest to reguła) wszystko jest uzależnione od użytkowania auta. Z silnikiem 1.6 TDI współpracuje turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek. Jej główną wadą są wyższe koszta napraw przy ewentualnych awariach oraz skomplikowana konstrukcja, zaletą lepszy moment obrotowy oraz generowanie wyższych mocy. Silnik  1.6TDI występują z filtrem cząstek stałych DPF (spełnia normę czystości Euro5) elementem nader często awaryjnym. W szczególności gdy pojazd użytkujemy w jeździe miejskiej dochodzi do jego zapchania.Niestety jest to nagminne jeżeli auto jest nie odpowiednio eksploatowane,chodzi o cykliczną wymianę odpowiedniego oleju przystosowanego do DPF-u oraz jazdę miejską.Auta użytkowane na trasach bezproblemowo pokonują przebiegi około 200 tys wtedy mogą napotkać na problem z filtrem.Niestety użytkownicy w miastach na ogół spotykają się z awariami DPF-u już przy przebiegach 80tys/km !!! Co do kwestii rozrządu serwis przewiduje wymianę przy 180.000 km jednak zdarzały się uszkodzenia pompy wody oraz zerwania paska przy niższych przebiegach.Warto zmniejszyć ten interwał maksymalnie do przebiegu 150.000 tys.km zwłaszcza użytkując auto w trudnych warunkach lub w mieście.W opinii kierowców silnik TDI należy do udanych konstrukcji charakteryzuję się niską awaryjnością o ile odpowiednio jest użytkowany oraz serwisowany, w innym przypadku może pochłonąć nie małe koszty.Niewątpliwie atutem jednostki jest niski poziom spalania oraz przyzwoita kulturą pracy. Po stronie minusów użytkownicy wymieniają najczęściej  problematyczny filtr cząstek stałych.

Oznaczenia silnika: CAYC, CLNA

Zalety:
niskie poziomy spalania
zadowalająca kultura pracy
przyzwoita dynamika
trwała jednostka

Wady:
awarie koła dwumasowego
awaryjny filtr cząstek stałych
uwaga na zerwanie paska rozrządu
uwaga na osprzęt silnika !!

Dodatkowe informacje eksploatacyjne

Olej

Bardzo ważną rzeczą jest używanie odpowiedniego oleju do silników z Filtrem cząstek stałych DPF,  serwis zaleca olej  Castrol 5W30 z oznaczeniem VW 504/507.

ROZRZĄD !!!

Serwis zaleca wymianę rozrządu co 180.000 km a w trudnych warunkach maksymalnie co 150.000 km !!! Warto o tym pamiętać, ponieważ zdarzały usterki zerwania paska rozrządu oraz awarie pompy wody przed jego wymianą !!!

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Jeśli zauważyłeś błąd w informacjach zawartych w stronie lub chciałbyś dodać coś od siebie napisz do nas.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 82

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 29
Średnia (głosów 29):
(8.23)
Trwałość
 8.34/10
Utrzymanie
 8.48/10
Dynamika
 7.86/10

Głosy według opinii:

263

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

Golf/6 28.03.2020
Średnia:
(8.33)
Tak

Opinia: Golf 6 Variant (CAYC 105KM) kupiony 06.2017 z najazdem 161 tyś. jako poleasing. Aktualnie 03.2020 przejechane 277 tyś. rozrząd wymieniony przy 204 tyś + tarcze przód z klockami i klocki z tyłu. Przy ok. 210 tyś. podniesiona moc do 140KM (na hamowni nominalnie pokazał 108KM). Przez całość okresu użytkowania wymieniane filtry (komplet) i olej co 15 tyś. Przy 260 tyś. wymiana świec żarowych (awaria świecy 4 cylindra) +termostat. Zawieszenie nie ruszane do tej pory (wymienione 2x lusterko :) ). Codziennie pokonuję trasę 140 km drogami powiatowymi. DPF bez zarzutu do przebiegu 210 tyś. (potem OFF, miałem wrażenie, że trzyma samochód) . Spalanie od 3.8 bez dotykania gazu i z biegu na bieg do 6 litrów na autostradzie przy prędkości 140-150 km/h .

Trwałość
 (8/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (7/10)

Zalety:

Wady:

Odmiana silnika: 105/CAYCRocznik: 2012Przebieg: 277670 Śr. spalanie: 5.5
golf 6 24.04.2019
Średnia:
(4.00)
Nie

Opinia: wyciek z pompy paliwa urwany pasek rozrzadu

Trwałość
 (2/10)
Utrzymanie
 (6/10)
Dynamika
 (4/10)
Odmiana silnika: caycRocznik / Przebieg: 2011 Śr. spalanie: 6
SLY 15.11.2018
Średnia:
(10.00)
Tak

Opinia: Octavia 2 FL 1.6 TDI CAYC chip zrobiony na 157 koni. na chipie zrobione ponad 70000 kilometrow przez rok i 2 miesiace. Najlepszy silnik jaki uzytkowałem. DPF jest działa. Brak awarii. Auto uzytkowane na taxi aktualny przebieg 361000 km

Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Odmiana silnika: Octavia 2 FL / 157 koniRocznik / Przebieg: 2011 / 361000 Śr. spalanie: 5.7
Konrad 22.04.2018
Średnia:
(8.33)
Tak

Opinia: Użytkowałem ten silnik w aucie VW Passat B7 1.6 TDI 105KM. Silnik bardzo elastyczny i cichy oraz oszczędny i trwały do 145tys bez usterki za wyjątkiem pompy wody. Nie wytrzymała do wymiany rozrządu zgodnie z interwałem i padła przy 140tys km. Cała reszta bez zarzutu to godny następca 1.9 choć pewnie trwałością mu nie dorówna

Trwałość
 (8/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (8/10)
Odmiana silnika: VW Passat 1.6 TDI 105KMRocznik / Przebieg: 2011/145000 Śr. spalanie:
Paweł Włochal 10.01.2018
Średnia:
(8.33)
Tak

Opinia: "mam go 2,5 roku od lipca 2015 w Rapidzie spaceback w odmianie 105 konnej, obecnie okolo 64000 km. Do tej pory dwa serwisy, pierwszy przy 29000 drugi przy okolo 50000. Spalanie zalezy od temperamentu ale ostatnio zauwazyłem ze najlepiej go trzymac na 2000 obrotów, ponizej tylko z górki ale nigdy pod 1500. Paliwo jakie leje to verva diesel na polskich i czeskich stacjach, oraz x motion na omv w Czechach. 1 y serwis okolo 700 złoty w serwisie w Mlada Boleslav, drugi 1100 w Ultimie Jelenia Góra ale czyszczenie klimy i wymiana filtra paliwa. Spalanie na drogach polsko-czeskiego pogranicza, trasa wałbrzych-Mlada Boleslav 4-4,5 litra na sto km o litr wiecej z 3-4 osobami na pokładzie i w kierunku Wałbrzycha bo bardziej pod górkę. Silnik bądź co bądż krece nawet do czerwonego. Na autostradach w okolicach dozwolonych przepisami odcinkach coś koło 6-7, zalezy od ukształtowania terenu. Jazda ile fabryka dała np: Kępno-Wrocław 8 litrów ale we wrocku w 25 minut :) Oczywiście dane z komputera, rzeczywistość, zawsze do pierwszego odbicia każe sugerowac ze komputer kłami zaniżając od 0,2 do o,8 litra ale srednio wychodzi koło 0,5 litra na 100km przekłamania. Silnik chodzi fajnie tak miedzy 2 a3 tys obrotów. Beż problemu nadązam za 2 litowymi tdi passatami b5 i 160 konnymi alfami 159.Póki co nic się nie dzieje ale do pierwszych wymian już nie daleko. Wolę diesla nawet jeśli wyjde na tzw zero bo oszczednosci na paliwie pojdą w osprzet. Póki co obiecałem ze serwis co rok z wymianami płynów i filtrów, wszystko w aso mimo ze juz po gwarancji. 80% to trasy powyzej 100 km."

Trwałość
 (8/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (8/10)
Odmiana silnika: Rapid/105KMRocznik / Przebieg: 2015/64000 Śr. spalanie: 5

Poradnik techniczny Diesla

Wtryskiwacze paliwa

Wtryskiwacze paliwaJednym z najbardziej newralgicznych elementów układu zasilania silników wysokoprężnych są wtryskiwacze. Obecnie w nowoczesnych silnikach Diesla stosuje się kilka rodzajów wtryskiwaczy. W zależności od producenta i marki są one mniej lub bardziej trwałe.


Turbosprężarka

TurbosprężarkaWspółcześnie wszystkie nowoczesne pojazdy z silnikiem wysokoprężnym występują z turbosprężarką. Dzięki zastosowaniu tego elementu możliwe jest znaczne zwiększenie osiągów: mocy oraz dynamiki silników Diesla.


DPF (filtr cząstek stałych)

DPFOdwiedzając fora internetowe dotyczące diesla i jego eksploatacji można dostrzec wiele postów dotyczących DPF-u I problemów z nim związanych. Forumowicze pytają o zasady działania, regeneracje lub samo jego usuniecie.