Ford

Silnik Ford 1.6 TDCi 16V 109KM

204549
Silnik Ford 1.6 TDCi 16V 109KM

Silniki Ford TDCi PSA są stosowane w samochodach marki

  • Ford
  • Jaguar
  • Land Rover

Silnik Ford 1.6 TDCI 109KM występuje w pojazdach marki Ford, Volvo oraz Peugeot, Citroen (tutaj silnik posiada logotyp HDI). Jednostka została skonstruowana przez francuski koncern PSA przy udziale firmy Ford. Silnik posiada bezpośredni wtrysk paliwa realizowany przy pomocy systemu Common rail z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi. Ich niewątpliwą zaletą jest stosunkowo niewysoka cena oraz możliwość regeneracji. Jednostka współpracuje z dwumasowym kołem zamachowym oraz turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek . Takie rozwiązanie wpływa na podniesienie generowanych osiągów, jednak w przypadku awarii koszta serwisu są wysokie. Przed zakupem pojazdu warto sprawdzić czy posiada Filtr cząstek stałych DPF ( niektóre modele występowały fabrycznie bez DPF-u lecz w większości był stosowany). Element awaryjny zwłaszcza jeśli głównie poruszamy się w cyklu miejskim. Wówczas może dojść do jego zapchania resztkami sady i w konsekwencji do spadku mocy silnika, podniesieniu się poziomu oleju oraz uszkodzenia wtrysków. Niestety koszt wymiany na nowy element to kwota około 3-4 tys. zł (usunięcie około 1000zł-niestety nie jest to zgodne z normami oraz prawem!!!) Aby przedłużyć żywotność silnika wysokoprężnego należy stosować się do zaleceń producenta, dotyczących rodzaju oleju oraz częstotliwości jego wymiany. Pamiętajmy również o terminowej wymianie filtrów oleju oraz paliwa i o tankowaniu paliwa wysokiej jakości na sprawdzonych stacjach. W opinii kierowców silnik 1.6 TDCI o mocy 109KM jest jednostką  udaną . Dominują pozytywne komentarze na temat dynamiki oraz niskich poziomów spalania. Po stronie minusów należy zapisać wyższe koszta obsługi w przypadku ewentualnych napraw  filtra cząstek stałych, koła dwumasowego oraz turbiny o zmiennej geometrii łopatek.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 16

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • bardzo dobra kultura pracy
  • niskie spalanie
  • bardzo dobra dynamika

Wady

  • Problematyczny osprzęt
  • filtr cząstek stałych DPF
  • koło dwumasowe
  • lejące wtryski
  • Turbina -smarowanie
  • zatykający się przewód

Informacje serwisowe

  • Kod silnika: DLD-416
  • Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią
  • Rozrząd: Pasek, wymiana po po 240.000 km lub 10 lat
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Występuje
  • Wtryski: Elektromagnetyczne  Firma Bosch-możliwość regeneracji
  • Ilość oleju silnikowego: 3.8 L, typ oleju: Formula Ford 5W30, wymiana po co 20.000 km lub 1 rok

Uwaga na sitko w przewodzie smarowania turbiny!!!
Zalecane jest przy okazji wymiany oleju jego czyszczenie . Niektórzy mechanicy usuwają całkowicie, należy się jednak zastanowić bo konsekwencją mogą kosztowne  do turbiny mogą dostać się nieczystości. Nowy przewód bez problemu można zakupić w serwisie Forda za kwotę około 200zł .

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 25) (7.9)
Trwałość 8.2/10
Utrzymanie 7.6/10
Dynamika 7.9/10
Głosy według opinii użytkowników: 20 5

Najbardziej awaryjna część

19%
7%
4%
7%
43%
18%
Suma głosów: 180

Opinie użytkowników

14.05.2021 Focus MK2
(3.3)
Opinia: Po namowie SZWAGRA kupiłem Focusa 1.6tdci z przebiegiem 197000km, od handlarza z niemiec, byłem sceptycznie nastawiony na silnik diesla ale skusiło mnie dobre wyposażenie samochodu i atrakcyjna cena. Po zakupie co chwile były problemy, alternator,turbo,filtr cząstek stałych, świrowanie elektryki, wszystko naprawiałem na bieżąco, a auto dalej
  • 4.0/10
  • 4.0/10
  • 2.0/10
Zalety: Brak
Wady: Spalanie Dynamika Usterki Elektronika
  • Silnik: 1.6tdci 109km
  • Rocznik: 2006
  • Przebieg: 223000
  • Spalanie: 7.5 l/100km
Odradzam
26.01.2020 Focus MK 2
(8.3)
Opinia: Polecam od wersji Euro 5 ...
  • 9.0/10
  • 8.0/10
  • 8.0/10
Zalety: Nie do zdarcia.. mam 1.6 tdci 109 km z 2010 euro V w fordzie focusie MK2 auto z poprawionym suchym dpf nie sprawia żadnych kłopotów przejechane Na chwilę obecną 200 000 km oryginalne turbo , wtryskiwacze... awarie dwie alternator przy 155000 i rozładowany akumulator przy
Wady: dostęp do alternatora nie jest łatwy..przydało by się parę koni więcej:)
  • Silnik: 109 KM 1.6 tdci euro 5
  • Rocznik: 2010
  • Przebieg: 201000
  • Spalanie: 5.5 l/100km
Polecam
31.10.2019 C-Max
(0.0)
Opinia: W czasie jazdy gaśnie silnik.
  • 0.0/10
  • 0.0/10
  • 0.0/10
  • Silnik: 1,6 109 km
  • Rocznik / Przebieg: 2010 220000
  • Spalanie: 5.7 l/100km
Odradzam
20.06.2019 Ford Focus Mk2 kombi
(9.3)
Opinia: 1,6TDCi 109KM DPF w Focus 2006 kombi. Od nowości obecnie 14 roczek kończy przy 268tys. km. Przy 200k wymiana paska rozrządu+łańcuch, wymiana podkładek pod wtryskami, trzy razy dolewany Eloys, dwa razy czyszczony DPF... tyle. Na trasie 4,2l/100 miasto 5-6, na wiosnę i jesienią wymiana oleju i
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 8.0/10
  • Silnik: 1,6TDCi 109KM DA8W
  • Rocznik / Przebieg: 2006/268tys.km.
  • Spalanie: 4.8 l/100km
Polecam
14.11.2018 Mateusz
(1.0)
Opinia: Wieczne problemy z dpf lejace wtryski i wymiana turbo przebieg 140tys na naprawy wydałem już 6tys a auto warte może 15
  • 1.0/10
  • 1.0/10
  • 1.0/10
  • Silnik: Cmax 1.6
  • Rocznik / Przebieg: 2007
  • Spalanie: 6.5 l/100km
Odradzam