Renault

Silnik 1.6 Energy dCi 130KM (R9M 402/409)

196348
Silnik 1.6 Energy dCi 130KM (R9M 402/409)

Silniki Renault Energy dCi są stosowane w samochodach marki

  • Renault

Silnik 1.6 DCI 130KM /Energi (R9M) został skonstruowany wspólnie przez Renault i Nissan a jego debiut przypada na 2011 rok w Renualt Scenic III . Często jest nazywany młodszym bratem dobrze znanej jednostki 2.0dCI , ponieważ konstrukcyjnie  jest  zbliżony właśnie do 2.0dCi.Silnik o oznaczeniu R9M posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami firmy Siemens. Ich największą wartością jest precyzyjne dawkowanie paliwa wprost proporcjonalnie do obciążenia silnika, po stronie minusów należy zapisać bardzo wysoką cenę oraz niezwykle trudną regenerację. Dużym plusem jest zastosowanie bezobsługowego mechanizmu rozrządu opartego na łańcuchu. Silnik zaopatrzony jest w turbosprężarkę o zmiennej geometrii i niewielkiej bezwładności, co przekłada się na lepsze osiągi.We wszystkich modelach posiada on moc 130 KM. Jednostka ekologiczna , nowoczesna i zaawansowana technologicznie. W silniku zastosowano nowatorskie rozwiązania takie jak Niskociśnieniowy EGR , pompę oleju o zmiennej pojemności, technologię zmiennego zawirowania mieszankę. Te oraz wiele innych rozwiązań miało wpłynąć na osiągnięcie maksymalnie najlepszych parametrów oraz zredukowania emisji spalin Co2 do minimum. Jak przystało na nowoczesnego diesla silnik współpracuje z Filtrem cząstek stałych FAP, w którym zastosowano nowoczesny system wielowtrysku który odpowiada z jego regeneracje. Filtr jest całkowicie  bezobsługowy, który samoczynnie wypala się co kilkaset kilometrów. Producent twierdzi że filtr jest dożywotni, oczywiście przy odpowiedniej jego eksploatacji. Jeżeli będziemy się stosować do zaleceń producenta i odpowiednio użytkować silnik oraz regularnie wymieniać specjalny olej Niskopopiołowy nie będziemy mieli problemów z filtrem. Jednostka spełnia rygorystyczne normy spalin Euro 6. Na rynku spotkamy odmianę tego silnika o nazwie Energi z nowoczesnymi rozwiązaniami takimi jak system. Stop&Start, która wstrzymuje prace silnika w momentach gdy pojazd zatrzymuje się np. w korku ulicznym. To pozwala na zminimalizowanie spalania oraz emissji spalin przez co silnik jest jednym z najbardziej oszczędnych na rynku. Wadą powyższego systemu są dodatkowe koszta serwisu oraz części zamiennych. Awaryjność jednostki jest na bardzo niskim poziomie ale jest to również uzależnione od jej użytkowania. Zdarzają się auta z silnikami  o przebiegach  200 tys z poważnymi usterkami, przeważnie nie odpowiednio serwisowane. Do najbardziej kosztownych trzeba zaliczyć awarię układu wtryskowego, koła zamachowego dwumasoweg czy turbosprężarki. W razie awarii wtrysków trzeba liczyć się poważnymi kosztami ponieważ wtryski są nienaprawialne (brak możliwości regeneracji). W opinii użytkowników silnik jest chwalony za dobre osiągi wysoką kulturę pracy, niski poziom spalania oraz bezawaryjność. Dynamika oraz elastyczność zachwyci najbardziej wybredne gusta jest na bardzo dobrym poziomie.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 16

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • bardzo dobre osiągi
  • silnik dynamiczny
  • niski poziom spalania

Wady

  • wysokie koszty obsługi
  • filtr cząstek stałych

Informacje serwisowe

  • Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią
  • Rozrząd: Łańcuch
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Występuje
  • Wtryski: Piezoelektryczne  Firma Siemens
  • Ilość oleju silnikowego: 5.5 L, typ oleju: Elf Evolution Full-Tech FE 5W30, wymiana po 30.000km lub 2 lata / zalecana co 15.000 lub 1 rok

OLEJ !
Zalecany olej do silników diesla DCi Renault z filtrem cząstek stałcyh FAP
Elf  Evolution Full-Tech FE5W30 syntetyczny olej / poprzednio ELF Solaris DPF 5W30
WAŻNE !!!
Serwis podaje wymiany oleju co 30.000 km lub 2 lata jednak mechanicy zalecają skrócenie wymiany do15.000 km lub 1roku przez co zmniejszamy ryzyko poważnych awarii.

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 49) (7.1)
Trwałość 6.4/10
Utrzymanie 6.9/10
Dynamika 8.6/10
Głosy według opinii użytkowników: 32 17

Najbardziej awaryjna część

23%
60%
5%
2%
5%
4%
Suma głosów: 390

Opinie użytkowników

16.01.2022 Nissan X-Trail 1,6dci
(2.7)
Opinia: To ja jeszcze dodam, że największą bolączką tego silnika są wtryskiwacze. W starym dieslu jak padł wtrysk to można było się jeszcze dokulać do celu, a w tym koniec jazdy, doświadczyłem tego podczas ostatnich wakacji czekając z dzieciakami na assistance prawie 15godz. w Austrii przy
  • 1.0/10
  • 2.0/10
  • 5.0/10
Zalety: hmm
Wady: awarie bardzo drogich wtryskiwaczy, awaria nawet 1szt. podczas jazdy i auto nie da rady jechać dalej, trzeba wzywać pomoc.
  • Silnik: 1,6dci
  • Rocznik: 2018
  • Przebieg: 130
  • Spalanie: 7.4 l/100km
Odradzam
13.01.2022 Grand Scenik III 1,6dci
(2.7)
Opinia: Jeżdżę dieslami od lat i bardzo je sobie chwalę, jednak ten mnie ostro zawiódł, zawsze maiłem pojemności 2 i powyżej dwóch litrów w tym dynamika owszem jest całkiem niezła, kultura pracy również, ale koszty eksploracyjne są naprawę ogromne w porównaniu z poprzednikami, które miałem. Wtryskiwacze
  • 1.0/10
  • 2.0/10
  • 5.0/10
Zalety: dobra dynamika
Wady: bardzo wysokie koszty eksploatacji napraw i podzespołów silnika
  • Silnik: 130KM 1,6dci
  • Rocznik: 2016
  • Przebieg: 206
  • Spalanie: 7.0 l/100km
Odradzam
31.12.2021 Nissan QQ 16dci
(2.7)
Opinia: Zgadza się ja przez ostanie pół roku po zakupie musiałem wsadzić 6,5 tysiąca w osprzęt i nadal nie jest dobrze, czeka mnie jeszcze regeneracja lub zakup nowej pompy ciśnienia, a to też nie jest tanie. Z turbiną też szału nie ma, więc niebawem kolejne wydatki
  • 1.0/10
  • 1.0/10
  • 6.0/10
Zalety: puki co same wydatki i to nie małe
Wady: koszty napraw i serwisu
  • Silnik: 16dci
  • Rocznik: 2014
  • Przebieg: 178
  • Spalanie: 6.8 l/100km
Odradzam
30.12.2021 Espace V
(4.3)
Opinia: Silnik super jednak osprzęt cholernie drogi i zawodny czego doświadczyłem i potwierdza się widzę w komentarzach. Mam nadzieję, że to koniec wydatków i trochę jeszcze pojeżdżę
  • 1.0/10
  • 4.0/10
  • 8.0/10
Zalety: dobra dynamika
Wady: bardzo drogi i nietrwały osprzęt paliwowy
  • Silnik: 1600DCI 130KM
  • Rocznik: 2016
  • Przebieg: 166
  • Spalanie: 7.8 l/100km
Polecam
30.12.2021 Talisman
(3.0)
Opinia: Wysokie koszty serwisu to mało powiedziane !
  • 1.0/10
  • 2.0/10
  • 6.0/10
Zalety: dynamiczny
Wady: koszty napraw i części. Niska trwałość wtryskiwaczy
  • Silnik: 1,6dci130
  • Rocznik: 2017
  • Przebieg: 143
  • Spalanie: 7.2 l/100km
Odradzam