Volkswagen

Silnik 1.9 TDI 8V PD 100/101KM (EA188)

61297
Silnik 1.9 TDI 8V PD 100/101KM (EA188)

Silniki Volkswagen 1.9 TDI są stosowane w samochodach marki

  • Volkswagen

Silnik 1.9 TDI/PD o mocy 101KM z oznaczeniami (ATD, AXR, BEW, BMT, AVB, AVQ) występuje w samochodach marki Volkswagen, Skoda, Seat, Audi w latach 1999-2010.Ta odmiana jest uważana za jedną z bardziej trwałych, jej moc jest wyważona a użytkownicy twierdzą że nawet wyższa niż na tgz papierze. Najpopularniejsza na rynku jest wersja z oznaczeniem AXR oraz bliźniacza odmiana ATD. W jednostce wprowadzono nowszy system wtryskowy oparty na pompowtryskach w porównaniu do starszych wersji na pompie rotacyjnej. Dobra opinia o tym silniku wynika z trwałości i niezawodności, bezawaryjnie można było pokonać nawet pół miliona kilometrów. Rezultat ten osiągnięto tworząc stosunkowo prostą konstrukcje która została oparta na sprawdzonej starszej konstrukcji zasilanej pompą. Niestety ta odmiana jest bardziej zaawansowana technologicznie i posiada nowszej generacji osprzęt.Turbosprężarkę o zmiennej geometrii która wpływa ona na podniesienie dynamiki oraz generowanie większej mocy przez silnik. Jednak bywa bardziej awaryjna i trudniejsza w obsłudze a niżeli turbina o stałej geometrii. Koło dwumasowe poprawia kulturę pracy silnika i zmniejsza zużycie paliwa, ale może przysporzyć dużych problemów w razie awarii. Dotyczy to zwłaszcza aut z dużym przebiegiem których na rynku wtórnym jest dużo, warto sprawdzić historię przeglądów oraz wymiany części. Wizytówką tej i innych odmian TDI  jest głośna praca tgz.klekot który wpływa na  niższą kulturę pracy. Reasumując 1.9 TDI jest konstrukcją trwałą i potrafiącą znieść bezawaryjnie naprawdę duże przebiegi. Nie zapominajmy jednak, że wiele jednostek jest już wiekowych i mogą przytrafić się w nich awarie turbosprężarki, koła dwumasowego lub zaworu EGR. Jednakże sama naprawa nie powinna przynieść większych problemów, budowa jednostki jest dobrze znana wszystkim mechanikom, a części tanie i ogólnie dostępne.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 8

Typ wtrysku: pompa

Zalety

  • bardzo trwała jednostka
  • niskie poziomy spalania
  • dostępność części
  • tani bezproblemowy serwis

Wady

  • niska kultura pracy silnika
  • awarie pompy wtryskowej
  • awarie dwumasy(po wyżej 200tyś/KM)
  • awarie turbo-zapiekające się łopatki

Informacje serwisowe

  • Kod silnika: AXR, ATD, BMT, AVB, BEW, AVQ
  • Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią
  • Rozrząd: Pasek, wymiana po po 90.000km
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Brak
  • Wtryski: Pompowtryski  Firma Bosch
  • Ilość oleju silnikowego: 4.5 L, typ oleju: Castrol 5W40 norma 505.01, wymiana po co 15.000 km lub 1 rok
Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 11) (8.6)
Trwałość 8.9/10
Utrzymanie 8.6/10
Dynamika 8.4/10
Głosy według opinii użytkowników: 11 0

Najbardziej awaryjna część

12%
5%
7%
51%
10%
15%
Suma głosów: 41

Opinie użytkowników

19.11.2022 Seat cordoba 6l
(10.0)
Opinia: Wzorcowa
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
Zalety: Same zalety
Wady: Brak
  • Silnik: Atd 74kw 101 km
  • Rocznik: 2003
  • Przebieg: 225000
  • Spalanie: 5.7 l/100km
Polecam
02.07.2022 Skoda Fabia 1 1.9 TDI ATD
(9.3)
Opinia: Trwały, wystarczająco dynamiczny jak na samochód segmentu B.
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 8.0/10
Zalety: 1. Brak dwumasowego koła zamachowego w Skoda Fabia (w VW występuje) 2. Wysoka trwałość sprzęgła (ponad około 250 tys km, a dalej się nie ślizgało, było słychać łożysko oporowe oraz po demontażu widać że tarcza była już blisko końca) 3. Wysoka trwałość pompowtryskiwaczy i turbosprężarki (dalej oryginalne) 4.
Wady: Niska trwałość pompy podciśnieniowej marki LUK, dalej jest oryginalna ale na luźny króciec i poci się. Wysoki koszt wymiany odmy - wiąże się to z wymianą całej pokrywy zaworów
  • Silnik: 74kW ATD
  • Rocznik: 2003
  • Przebieg: 270180
  • Spalanie: 5.5 l/100km
Polecam
09.01.2022 Touran I
(8.3)
Opinia: mielismy Tourana 1.9tdi z 2003r przez ponad 5 lat wersja AVQ 100KM ....kupiony z przebiegiem 118000km super oszczedny i calkiem żwawy ...przez te lata ZERO problemów...do auta zainwestowane przez ten czas 250zł na moduł wentylatora chłodnicy plus serwisy Autem jezdzilismy od 2007 do 2013
  • 9.0/10
  • 10.0/10
  • 6.0/10
Zalety: oszczędny całkiem dynamiczny dość głośny przy wyzszych predkosciach...zero awari przez ponad 5 lat
Wady: kultura pracy..PD
  • Silnik: 100KM AVQ
  • Rocznik: 2003
  • Przebieg: 209000
  • Spalanie: 5.7 l/100km
Polecam
08.11.2021 B5
(9.0)
Opinia: Nie do zajechania 988000km
  • 9.0/10
  • 9.0/10
  • 9.0/10
  • Silnik: 101 avb
  • Rocznik: 2001
  • Przebieg: 988000
  • Spalanie: 5.0 l/100km
Polecam
15.11.2020 Golf IV
(7.3)
Opinia: Mam Golfa IV 1.9 TDI/101 KM. Auto ma 20 lat i przejechane 406 500 KM. Przy 404 000 padła turbina, była oryginalna. Początkowo po awarii silnikiem nie dało się zakręcić, ale po rozruszaniu wału, odpalił i pali normalnie. Nie wiem jednak czy na dłużej silnik
  • 9.0/10
  • 7.0/10
  • 6.0/10
Zalety: - pancerny silnik, mimo wszystko - w miarę niskie koszty napraw i eksploatacji
Wady: - dwumasa, pada po 200-250 tys, koszt wymiany nawet jak na 20 letnie auto jest ciągle za wysoki uwzględniając wartość auta/starą technologię. - przepływomierz (jest już założony 4) - zawór EGR
  • Silnik: 1.9 TDI / 101 KM
  • Rocznik: 2000
  • Przebieg: 406500
  • Spalanie: 6.0 l/100km
Polecam