Volkswagen

Silnik VW 1.9 TDI 8V PD 130KM EA188

102911
Silnik VW 1.9 TDI 8V PD 130KM EA188

Silniki VAG 1.9 TDI VEP / 1.9 TDI PD są stosowane w samochodach marki

  • Audi
  • Seat
  • Skoda
  • Volkswagen

Silnik Volkswagen 1.9 TDI 8V PD o mocy 130KM znajdziemy w samochodach Volkswagen, Audi, Seat, Skoda a także w Fordzie Galaxy Mk2. Jednostka występowała od 2001 do 2008 roku. Wprowadzono w niej system wtryskowy oparty na pompowtryskiwaczach. Dobra opinia o tym silniku wynika z trwałości i niezawodności, bezawaryjnie można było pokonać nawet pół miliona kilometrów.  Ta odmiana jest bardziej zaawansowana i posiada nowszej generacji osprzęt.


Turbosprężarka
o zmiennej geometrii wpływa na podniesienie dynamiki silnika oraz generowanie większej mocy jednak bywa bardziej awaryjna i trudniejsza w obsłudze. Koło dwumasowe poprawia kulturę pracy silnika i zmniejsza zużycie paliwa ale może nastręczać sporą ilość problemów. Zwłaszcza w modelach z dużym przebiegiem jest elementem bardzo awaryjnym. Jedną z wad tej odmiany  jest głośna praca. Silnik 1.9 TDI wyszedł z produkcji w 2007 roku po wprowadzeniu restrykcyjnych norm ekologicznych Euro 5, których nie spełniał i został zastąpiony nową konstrukcją 2.0 TDI.


Reasumując 1.9 TDI jest konstrukcją trwałą i potrafiącą znieść bezawaryjnie naprawdę duże przebiegi. Nie zapominajmy jednak, że wiele jednostek jest już wiekowych i mogą przytrafić się w nich awarie turbosprężarki, koła dwumasowego lub zaworu EGR. Jednakże sama naprawa nie powinna przynieść większych problemów, budowa jednostki jest dobrze znana wszystkim mechanikom, a części tanie i ogólnie dostępne.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 8

Typ wtrysku: pompa

Zalety

  • wysoka trwałość
  • bardzo dobra dynamika
  • niskie poziomy spalania
  • duża dostępność części
  • tani serwis

Wady

  • niska kultura pracy silnika
  • awarie pompy wtryskowej
  • awarie pomowtrysków (powyżej 200 tys. km)
  • awarie dwumasy (powyżej 200 tys. km)
  • awarie EGR

Informacje serwisowe

  • Kod silnika: ASZ, BLT, AVF, AWX
  • Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią
  • Rozrząd: Pasek, wymiana po po 120.000 km
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Brak
  • Wtryski: Pompowtryski  Firma Bosch
  • Ilość oleju silnikowego: 4.5 L, typ oleju: Castrol 5W-30, wymiana po 50.000 lub 2 lata /zalecane co 15.000 km lub 2 lata
Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 30) (7.9)
Trwałość 8.3/10
Utrzymanie 7.6/10
Dynamika 7.9/10
Głosy według opinii użytkowników: 23 7

Najbardziej awaryjna część

40%
19%
19%
10%
3%
9%
Suma głosów: 100

Opinie użytkowników

11.04.2024 a4b6
(9.0)
Opinia: Samochód mam w posiadaniu od 11 lat zrobiłem nim 250tyś km, wymieniłem przez ten cały okres. Turbo uszczelke pod glowica i rozrząd, wiadomo wtryskido regulacja. Auto jest na prawde żwawe jak na 1495kg. Wiekszośc bolączki kierowców to złe serwisownie. Dzisiaj byłbym się kupić tak
  • 10.0/10
  • 9.0/10
  • 8.0/10
Zalety: Dobra dynamika do 70km/h Sprawność Koszt napraw Bezawaryjny
Wady: Duze zuzycie paliwa Głosna praca Sterownik silnika
  • Silnik: 1.9 AWX 131km
  • Rocznik: 2001
  • Przebieg: 578
  • Spalanie: 8.0 l/100km
Polecam
24.04.2023 Skoda Superb I
(7.0)
Opinia: Najmniej udana wersja z rodziny silników 1.9 tdi. Relatywnie szybko padają wtryski. Dwumasa też nie należy do trwałych. Ciągle sypie się osprzęt, np zawór egr. Mój egzemplarz nabawił się już problemu z odpalaniem po całonocnym postoju (nawet w cieple dni). Wycieki oleju też nie są
  • 7.0/10
  • 5.0/10
  • 9.0/10
Zalety: Dynamika
Wady: Częste i nie tanie w naprawach usterki
  • Silnik: 130
  • Rocznik: 2003
  • Przebieg: 295000
  • Spalanie: 7.0 l/100km
Odradzam
16.02.2023 B5 FL
(10.0)
Opinia: Ten bohater prześmiewczych memów to bardzo udane auto. Użytkuję je ponad 10 lat i nigdy mnie nie zawiodło w trasie. Profesjonalny tuning mocy sprawił, ze mój czołg zaskoczył już niejednego cwaniaka, któremu się wydaje, że to ślamazarny Helmut z wieśniakiem za kółkiem. Idiotyczne stereotypy...
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
Zalety: Niskie koszty naprawy Niezawodność Trwałość Dynamika Spalanie
Wady: Już nie produkowany;)
  • Silnik: 174 KM 410 Nm AVF
  • Rocznik: 2003
  • Przebieg: 480000
  • Spalanie: 7.0 l/100km
Polecam
20.03.2022 Passat B5 fl
(9.7)
Opinia: Polecam
  • 10.0/10
  • 9.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: 130 awx
  • Rocznik: 2005
  • Przebieg: 330000
  • Spalanie: 7.0 l/100km
Polecam
20.03.2021 Audi A38L
(6.0)
Opinia: Niby silnik stary jak świat i znany, ale o super bezawaryjności w TDI 130 KM można zapomnieć ( to już nie to samo co stare TDI 90-110KM) w skrócie płacz i płać, w aucie sypie się wszystko, Dwumas/ Wtryski- wyjątkowo delikatne/Turbo/ Egr/ Pompa centralnego zamka-moduł
  • 4.0/10
  • 4.0/10
  • 10.0/10
Zalety: Dobra dynamika Niskie spalanie
Wady: Sypie się wszystko
  • Silnik: ASZ
  • Rocznik: 2003
  • Przebieg: 360tys km
  • Spalanie: 7.0 l/100km
Odradzam