Volkswagen

Silnik VW 1.9 TDI 8V PD 150KM-160KM EA188

25482
Silnik VW 1.9 TDI 8V PD 150KM-160KM EA188

Silniki VAG 1.9 TDI VEP / 1.9 TDI PD są stosowane w samochodach marki

  • Audi
  • Seat
  • Skoda
  • Volkswagen

Silnik Volkswagen 1.9 TDI 8V PD o mocy 150 lub 160KM o oznaczeniu ARL BTB, BPX lub BUK i występował w autach Seat, VW i Ford Galaxy w latach 2003 – 2009. Silnik stosowano w wersjach usportowionych takich jak Ibiza Cupra R czy Leon Cupra. W tej odmianie wprowadzono system wtryskowy oparty na pompowtryskiwaczach oraz zmiany w osprzęcie.


W tej wersji znajdziemy bardziej zaawansowany osprzęt a co za tym idzie droższy w ewentualnych naprawach. Turbosprężarkę o zmiennej geometrii, która wpływa ona na podniesienie dynamiki silnika oraz generowanie większej mocy przez silnik jednak bywa bardziej awaryjna i trudniejsza w obsłudze. Koło dwumasowe poprawia kulturę pracy silnika i zmniejsza zużycie paliwa, ale może nastręczać sporą ilość problemów oraz kosztów w w razie jej wymiany. Dotyczy to zwłaszcza aut z dużym przebiegiem których na rynku wtórnym jest dużo, warto sprawdzić historię przeglądów oraz wymiany części.


Jedną z wad tej odmiany jest jej głośna praca. Dobra opinia o tym silniku wynika z trwałości i niezawodności, bezawaryjnie można było pokonać nawet pół miliona kilometrów. Rezultat ten osiągnięto tworząc stosunkowo prostą konstrukcje, jednak wszystko jest uzależnione od odpowiedniej eksploatacji. Reasumując 1.9 TDI jest konstrukcją trwałą i potrafiącą znieść bezawaryjnie naprawdę duże przebiegi. Nie zapominajmy jednak, że wiele jednostek jest już wiekowych i mogą przytrafić się w nich awarie turbosprężarki, koła dwumasowego lub zaworu EGR. Jednakże sama naprawa nie powinna przynieść większych problemów, budowa jednostki jest dobrze znana wszystkim mechanikom, a części tanie i ogólnie dostępne.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 8

Typ wtrysku: pompa

Zalety

  • bardzo trwała jednostka
  • bardzo dobra dynamika
  • niskie poziomy spalania
  • dostępność części
  • tani bezproblemowy serwis

Wady

  • niska kultura pracy silnika
  • awarie pompy wtryskowej
  • awarie pomowtrysków po wyżej /200 tys km
  • awarie dwumasy(po wyżej 200tyś/KM)
  • awarie EGR

Informacje serwisowe

  • Kod silnika: ARL, BTB, BPX, BUK
  • Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią
  • Rozrząd: Pasek, wymiana po po 90.000 km
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Brak
  • Wtryski: Pompowtryski  Firma Bosch
  • Ilość oleju silnikowego: 4.5 L, typ oleju: Castrol 5W40 norma 505.01, wymiana po co 15.000 km lub 1 rok
Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 6) (8.8)
Trwałość 9.0/10
Utrzymanie 8.0/10
Dynamika 9.3/10
Głosy według opinii użytkowników: 5 1

Najbardziej awaryjna część

36%
21%
0%
21%
0%
21%
Suma głosów: 14

Opinie użytkowników

29.01.2024 Seat Leon Fr
(10.0)
Opinia: Motor zrywny, kultura pracy nie jest najgorsza w stosunku do starszych TDI na pompie. Dynamiczny oraz oszczedny, łatwo podkrecić pod 200km.
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
Zalety: Moc, spalanie
Wady: Nie jest wadą dzwięk TDI bo każdy sie z tym liczny i tego nikt nie zmieni wadą jest raczej dwumasa
  • Silnik: ARL 150hp
  • Rocznik: 2002
  • Przebieg: 326
  • Spalanie: 7.5 l/100km
Polecam
26.01.2024 1m
(8.3)
Opinia: Dosc trwale I oszczedne samochody.
  • 9.0/10
  • 7.0/10
  • 9.0/10
Zalety: Mocny motor,podatnosc na modyfikacje,tanie I latwo dostepne czesci.prosta budowa,duzà dostepnosc czesci tuningowych
Wady: Glosna praca
  • Silnik: Arl 250ps 474nm
  • Rocznik: 2005
  • Przebieg: 160000
  • Spalanie: 7.5 l/100km
Polecam
24.11.2023 Seat Leon Top sport
(10.0)
Opinia: Bardzo zrywny motor, dynamiczny i oszczędny. Koszty eksploatacji sciągnięte do minimum przy dynamicznej jezdzie caly czas 8l pali ale jedzie jak gepard po metaamfetaminie w takiej lekkiej budzie seata leona
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
Zalety: Moc, dynamika
  • Silnik: 1.9TDI ARL
  • Rocznik: 2002
  • Przebieg: 390
  • Spalanie: 7.0 l/100km
Polecam
13.10.2023 Leon 1 Top Sport
(9.7)
Opinia: Wspaniały, legendarny silnik ARL, świetna dynamika w serii nie mówiąc po modach na 200/250km robi rozpierdul jak dzik w kartoflisku :)
  • 10.0/10
  • 9.0/10
  • 10.0/10
Zalety: Moc, spalanie, bezawaryjność
Wady: Zawór EGR
  • Silnik: 1.9TDI ARL 190km
  • Rocznik: 2002
  • Przebieg: 380
  • Spalanie: 8.0 l/100km
Polecam
07.02.2022 VW SHARAN I
(9.3)
Opinia: Silnik jest bardzo dobry. Jest to wzmocniona jednostka ktora ma elementy ktore dlugo wytrzymują. Sharan duzo waży wiec to jest odpowiednia jednostka do tego modelu.
  • 10.0/10
  • 8.0/10
  • 10.0/10
Zalety: Silnik bardzo trwaly, jest to wzmocniona jednostka tdi 130KM wiec wszystko wytrzymuje. O ile się go dobrze eksploatuje.
Wady: Turbina, dwumasa i wtryski szybko się eksploatują ale jak się je wymieni to raz na 300000km.
  • Silnik: 1.9 150KM BTB
  • Rocznik: 2006
  • Przebieg: 350000
  • Spalanie: 7.0 l/100km
Polecam