Volkswagen

Silnik VW 1.9 TDI 8V VEP 90KM EA180

53510
Silnik VW 1.9 TDI 8V VEP 90KM EA180

Silniki VAG 1.9 TDI VEP / 1.9 TDI PD są stosowane w samochodach marki

  • Audi
  • Seat
  • Skoda
  • Volkswagen

Silnik Volkswagen 1.9 TDI EA180 o mocy 90KM wszedł do produkcji w 1991 roku i był stosowany w wielu wariantach aż do roku 2004. Pierwsza odmiana z oznaczeniem 1Z była najprostszą konstrukcją spośród wielu jej odmian. Ta wersja zasilana była rozdzielczową pompą wtryskową firmy Bosch z elektroniczną regulacją wtrysku. Jak na tamte czasy silnik miał zaawansowany osprzęt, dwustopniowe wtryskiwacze, intercooler, układ recyrkulacji spalin oraz świece żarowe w układzie chłodzenia.


Ta odmiana była stosowana od 1991 roku do 1996, kolejna z oznaczeniem AHU weszła do produkcji w 1996 do 2000r. Jej osprzęt był zmodyfikowany i bardziej zaawansowany w celu podniesienia oraz ulepszenia pracy jednostki. Na rynku występują również wersje z kołem dwumasowym – warto sprawdzić to po symbolu silnika. Dobra opinia o tym silniku wynika z trwałości i niezawodności, bezawaryjnie można było pokonać nawet pół miliona kilometrów. A średnie spalanie oscylowało w granicach 5.5l/100km – to bezapelacyjnie największa zaleta tej jednostki.


Silniki te bezproblemowo pokonywały 500 tys. km bez najmniejszych problemów. Rezultat ten osiągnięto tworząc stosunkowo prostą konstrukcje. Dodatkowym atutem był układ wtryskowy, który nie był tak wyczulony na złej jakości paliwo przez co nie stwarzał większych problemów użytkownikom. W większości modeli występuje turbosprężarka o stałej geometrii łopatek oraz brak często awaryjnego koła dwumasowego. Reasumując silnik 1.9 TDI jest konstrukcją trwałą i potrafiącą znieść bezawaryjnie naprawdę duże przebiegi. Nie zapominajmy jednak, że wiele jednostek jest już wiekowych i mogą przytrafić się w nich awarie turbosprężarki, pompy wtryskowej  lub zaworu EGR. Jednakże sama naprawa nie powinna przynieść większych problemów, budowa jednostki jest dobrze znana wszystkim mechanikom, a części tanie i ogólnie dostępne.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 8

Typ wtrysku: pompa

Pompa Rozdzielczowa BOSCH VP37

Zalety

  • bardzo trwała jednostka
  • niskie poziomy spalania
  • mała awaryjność
  • łatwy w naprawie
  • dostępność części
  • tani serwis

Wady

  • głośna praca
  • wycieki oleju
  • awarie EGR-u
  • przepływomierz
  • pompa wtryskowa przy dużych przebiegach

Informacje serwisowe

  • Kod silnika: 1Z, AHH, AHU, AGR, ALH, ALE
  • Turbosprężarka: Ze stałą geometrią
  • Rozrząd: Pasek, wymiana po po 90.000 km
  • Sprzęgło: Bez koła dwumasowego w zależności od wersji
  • Filtr cząstek stałych: Brak
  • Ilość oleju silnikowego: 4.5 L, typ oleju: Castrol 5W40, wymiana po co 10.000 km lub 1 rok

Wersje oraz ich oznaczenia :
-1Z AHA -pierwsza odmiana 90KM przy 4000 obr/min 202Nm
-AGR AHH ALE ALH – druga odmiana 90KM przy 3750 obr/min 210Nm

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 20) (8.8)
Trwałość 8.2/10
Utrzymanie 9.0/10
Dynamika 9.3/10
Głosy według opinii użytkowników: 19 1

Najbardziej awaryjna część

14%
0%
36%
25%
7%
18%
Suma głosów: 28

Opinie użytkowników

06.04.2022 Octavia I
(8.7)
Opinia: 1) zabezpieczyć progi woskiem (szczególnie z przodu Tecyl) i profile zamknięte. 2) odłączyć egr (zaślepić) 3) co jakiś czas przeczyści wtryski LIQUI MOLY 4) oszczędzać dwumasę i chłodzić turbinę (zmienna geometria ALH)
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 6.0/10
Zalety: Zużycie paliwa jak hybrydy. Trwałość, solidność
Wady: Przy prawidłowej eksploatacji brak.
  • Silnik: 90 ALH
  • Rocznik: 2004
  • Przebieg: 220000
  • Spalanie: 5.5 l/100km
Polecam
20.02.2021 Audi a3 8L
(10.0)
Opinia: Najlepszy silnik jaki miałem. Pali 4.7 w trybie mieszanym. Przebieg oryginalny 250tys i wszystko działa super. Jedyna wada- głośny klekot. Nowsze jednostki typu 1.5 dCi na common railu pałą więcej niż stare 1.9 na pompie.
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
Zalety: Niskie spalanie Niska awaryjnosc Tanie części
Wady: Głośny klekot
  • Silnik: ALH 90km
  • Rocznik: 2001
  • Przebieg: 251
  • Spalanie: 4.7 l/100km
Polecam
13.06.2019 WV Vento
(0.0)
Opinia: Mam silnik 1Z AHU w WV Vento z 1997 roku. Przebieg - udokumentowany 208 tys. km. Zadnych problemow z silnikiem. Ostatnio nie chcial zapalac jak byl goracy i zdarzalo sie to prawie codziennie. Wymienilem samodzielnie sterownik pompy paliwa i zapala od jednego
  • 0.0/10
  • 0.0/10
  • 0.0/10
  • Silnik: 1,9 TDI 90 KM
  • Rocznik / Przebieg: 1997
  • Spalanie: 5.3 l/100km
Polecam
25.01.2019 Audi A4 B5
(8.7)
Opinia: Miałem dwie A4ki B5 z tym silnikiem, jedna 1Z z 1996 roku ( przejechałem nią 150 tys km ) , druga AHH z 2000 roku ( jeżdżę do dnia dzisiejszego ). Silniki te mają już ogromne przebiegi ale nadal można znaleźć coś godnego uwagi. Silnik
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 6.0/10
  • Silnik: 1Z/AHH
  • Rocznik / Przebieg: 1996/2000
  • Spalanie: 5.3 l/100km
Polecam
24.07.2018 Piotr
(7.3)
Opinia: Wszystko na tak, oprócz głośności pracy.
  • 4.0/10
  • 8.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: Passat/ AHH 90 kM
  • Rocznik / Przebieg: 1999/ 526000
  • Spalanie: 6.5 l/100km
Polecam