Silnik 1.5 dCi K9K - informacje, opinie, serwisWyświetleń: 264332

dCi

Najnowsze opinie o silnikach

Silnik 1.9 dCi 102KM (F9Q 732/733)20.04.2019

Najmniej awaryjne auto jakie miałem. A przez 10 lat przejechałem 170000 km. oczywiście problem z egr mnie nie ominął. A i wymiana

Polecam

6.92

Silnik 1.6 HDI 16V 109KM (DV6TED4)20.04.2019

Auto kupione 3 lata temu. Generalnie ok. Przy kupnie wymiana pompy wody przeciekała, pomimo wymiany 6 miesięcy wcześniej wraz z rozr

Polecam

7.30

Silnik 1.6 16V CRDi 115KM (D4FB)19.04.2019

Ceed 1FL SW1.6crdi 115km bardzo dobry silnik kultura pracy elastyczność dynamika.Póki roku eksploatacji żadnych problemów .Spalani

Polecam

9.33

Silnik 1.5 Energy dCi 110KM (K9K 646/846)18.04.2019

Bardzo oszczędny silnik o dobrej dynamice, wymiana oleju co 12 tys. km z uwagi na spory udział jazdy w cyklu miejskim, auto świetnie

Polecam

10.00

Najważniejsze informacje o silniku

Silnik 1.5 DCI występuje w samochodach marki Renault, Nissan, Dacia. W zależności od modelu posiadają moc 65KM,70KM,75KM,80KM,85KM,86KM,90KM,100KM,105KM,106KM,110KM.Pierwsze nowoczesne silniki 1.5 DCI pojawiły się 2001r o mocy 65KM nie posiadały intercoolera przez co  były mało dynamiczne .Posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail, a wtryskiwacze dostarczała firma Delphi. Nie należały one jednak do szczególnie trwałych zwłaszcza w kontakcie z paliwem kiepskiej jakości ,również pompa wysokiego ciśnienia  była bardzo awaryjna-łuszczenie- ścieranie łożysk w niej doprowadza do powstania opiłków metalu które dostaje się do całego układu wtryskowego i uszkadza go.  Na szczęście firm Renault szybko uporała się z tym mankamentem i po 2005r wprowadziła wersję 86KM z intercoolerem zasilaną układem wtryskowym  firmy Siemens mniej awaryjnym.Ponadto w silniku 1.5 DCI może dojść do obrócenia się panewek korbowodowych co w konsekwencji prowadzi do poważnej i drogiej awarii Jednostka ma bardzo zróżnicowaną budowę w zależności od wersji, mocy oraz okresu produkcji współpracują z kołem dwumasowym lub nie,posiadają turbosprężarkę o stałej lub zmiennej geometrii łopatek. Z filtrem cząstek stałych FAP współpracują jednostki o mocy 90KM oraz 110KM.Trzeba tu nadmienić że filtr ten nie sprawia praktycznie żadnych problemów!!! Renault sprostał zadaniu i zastosowała system piątego wtrysku który automatycznie czyści FAP przez co filtr stał się całkowicie bezobsługowy. Najczęstsze problemy dotyczą układu wtryskowego, a w szczególności wtrysków. Użytkując pojazdy z silnikiem 1.5DCI należy zwrócić szczególną uwagę na rodzaj i typ wtryskiwaczy oraz na osprzęt z jakim współpracuje. Szczegółowych informacji dowiemy się podając w ASO nr. VIN. Silnik 1.5DCI znalazł szerokie zastosowanie w pojazdach różnego segmentu począwszy od małych miejskich samochodów jak np. Nissan Micra,a skończywszy na większych autach segmentu D oraz Suv np. Grand Scenic. Świadczy to o dużej uniwersalności i możliwościach technologicznych silników 1.5DCI.. Aby przedłużyć żywotność silnika wysokoprężnego należy stosować się do zaleceń producenta, dotyczących rodzaju oleju oraz częstotliwości jego wymiany. Pamiętajmy również o terminowej wymianie filtrów oleju oraz paliwa i o tankowaniu paliwa wysokiej jakości na sprawdzonych stacjach.Najwięcej problemów przysparzały jednostki z początkowych lat produkcji 2001-2005 przede wszystkim zasilane systemem Delphi ,od 2006 roku silnik został dopracowany i przy odpowiednim użytkowaniu oraz serwisowaniu nie przysparza większych problemów.Najnowsze odmiany które weszły w 2010 roku do produkcji o mocach 95KM oraz 110KM spełniają rygorystyczne normy spalin Euro 5 i ich awaryjność jest praktycznie zerowa.W tych wersjach zastosowano najnowsze rozwiązania a filtr cząstek stałych FAP jest praktycznie dożywotni i bezobsługowy.Podsumowując, silnik 1.5 dCi charakteryzują niskie poziomy spalania,wysoka kultura, oraz zadowalająca dynamika.

Zalety:
wysoka kultura pracy
dobra dynamika
bardzo dobra elastyczność
niski poziom spalania

Wady:
wtryskiwacze Delphi awaryjne do 2005r
obracające się panewki
awaria pompy wysokiego ciśnienia

Dodatkowe informacje eksploatacyjne

Silniki 1.5 dCi do 2005r- wyposażone były w układ wtryskowy firm Delphi

Silniki 1.5 dCi po 2006r -zastosowano układ wtryskowy firmy Siemens

Możemy sami odróżnić z jakiej firmy zasilaniem mamy do czynienia

-Pompa Delphi ma kształt okrągły

-Pompa Siemensa ma kształt gwiazdy

1.5 dCi 90KM oraz 110KM -seryjnie wyposażone  w Filtr cząstek stałych FAP

Ważne !!!

Auta z silnikiem 1.5 dCi o różnych mocach mogą różnić się bardzo osprzętem ,te same moce mogą mieć lub nie :

-koło dwumasowe

-turbina zmienna lub stała geometria

-Filtr czastek stałych

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 741

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 167
Średnia (głosów 59):
(8.49)
Trwałość
 8.31/10
Utrzymanie
 8.64/10
Dynamika
 8.53/10

Głosy według opinii:

527

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

Nissan note 1 19.03.2019
Średnia:
(10.00)
Tak
"Nissan Note 1,5dci 2009 rok, układ paliwowy Delphi. Kupiony z przebiegiem 160 tys. Mam 2 lata, obecnie 180tys. Spalanie 4l, 5 w mieście. Bezawaryjny! Dynamiczny (90 KM).Godny polecenia! Dci to sprawdzony silnik w wielu samochodach. "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Odmiana silnika: 1,5dci k9k Rocznik / Przebieg: 2009/180000 Śr. spalanie: 4/5
Adaś 28.11.2018
Średnia:
(5.67)
Nie
"Najgorszy silnik diesla jaki jest na rynku. Faktycznie super ekonomiczny lecz awaryjność panewek to jest jego pięta. Za duża moc jednostki i słabo wykonane materiały dolne silnika czynią go studnią bez dna. "
Trwałość
 (4/10)
Utrzymanie
 (3/10)
Dynamika
 (10/10)
Odmiana silnika: Megane scenic 105 km Rocznik / Przebieg: 2005/89000mil Śr. spalanie: 4.5
Piotr 07.09.2017
Średnia:
(9.00)
Tak
"Renault Scenic II 1.5 dCI 82km. Autko zakupiłem 7 lat temu z przbiegiem 170tys. km, spalanie podczas jazdy trasą do 120km/h nie przekracza 5 litrów, jeżdżąc 50/50 spalanie wzrasta do około 6 litrów. Przejechałem nim 100tys. i jak dotąd pojazd nigdy mnie nie zawiódł, wymieniłem jedynie czujnik ciśnienia paliwa przy 200tys. oraz zregenerowałem turbosprężarkę przy 265tys. poza tym wymiana klocków itp. co robi się zresztą w każdym samochodzie więc nie mogę powiedzieć że jest awaryjny. Regularnie wymieniam olej na Elf co 10tys. km, filtr paliwa i powietrza co 20tys. "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (7/10)
Odmiana silnika: Renault Scenic II 1.5 dCI 82km Rocznik / Przebieg: 2003/270000 Śr. spalanie: 5.3
shiza 21.07.2017
Średnia:
(9.00)
Tak
"Witam clio 1.5 dci 82km auto sprzedałem z przebiegiem 302tys km kupilem z francji z przebiegiem 160 tys od czasu zakupu do sprzedazy wymieniłem sprzegło cena okolo 600zł z robocizna.nie bede wspominal o czesciach takich klocki sworznie wachacza itp bo to normalne przy wiekszosci samochodow.Za to kolega z pracy nissana almere z tym samym silnikiem szlag trafiał bo poszły panewki wał wtryski pompa sprzegło samochod kupil za 11 tys zł dołożył drugie tyle wiec jak sie trafi."
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (8/10)
Odmiana silnika: 82 Rocznik / Przebieg: 2002 Śr. spalanie: 45
Władysław 05.06.2017
Średnia:
(9.67)
Tak
"Mój 1,5 dci w Meganie II zrobił już u mnie 180tys km, u poprzedniego właściciela 100tys km. Silnik bardzo cichy, przyspieszenie jest fajne szczególnie na wyższych biegach 4, 5 a szczególnie zaskoczyło mnie że bardzo ładnie ciągnie na szóstym biegu od 110km/h do 170, dalej już spalanie mocno idzie w górę i wolniej przyspiesza do tych 195. Olej i filtr oleju (firmy mann) wymieniam co 10-12 tys km, cały czas castrol edge turbo diesel 5W40, jak do tej pory się sprawdza, turbina gwizda od początku, ale to przypadłość nie tylko mojego egzemplarza. Zapobiegawczo wymieniłem panewki korbowodowe łańcuch i pompę oleju przy 240tys km, ale stare nie były podobno jeszcze jakoś mocno zniszczone. Renault dalej montuje ten motor do wielu nowych modeli, Talismanów, GrandSceniców, Megan i innych, więc musi to być już silnik dopracowany, skoro 16 lat go produkują, a to przemawia za tym żeby kiedyś kupić znowu pojazd 1,5 dci. Póki co, mam nadzieję że pochwalę ten motor też przy przebiegu 340tys km."
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (10/10)
Odmiana silnika: Megane 1,5dci 106KM Rocznik / Przebieg: 2008/280000km Śr. spalanie: 5.2

Poradnik techniczny Diesla

Wtryskiwacze paliwa

Wtryskiwacze paliwaJednym z najbardziej newralgicznych elementów układu zasilania silników wysokoprężnych są wtryskiwacze. Obecnie w nowoczesnych silnikach Diesla stosuje się kilka rodzajów wtryskiwaczy. W zależności od producenta i marki są one mniej lub bardziej trwałe.


Koło dwumasowe

Koło dwumasoweWiększość nowoczesnych silników wysokoprężnych posiada problematyczny element jakim jest dwumasowe koło zamachowe. Składa się ono z dwóch z dwóch elementów: masy pierwotnej przytwierdzonej do wału korbowego oraz masy wtórnej połączonej ze sktrzynią biegów


DPF (filtr cząstek stałych)

DPFOdwiedzając fora internetowe dotyczące diesla i jego eksploatacji można dostrzec wiele postów dotyczących DPF-u I problemów z nim związanych. Forumowicze pytają o zasady działania, regeneracje lub samo jego usuniecie.