Silnik Mercedes 1.6 d OM626 został skonstruowany wspólnie przez Renault i Nissan a jego debiut przypada na 2011 rok w Renualt Scenic III. Od 2014 roku został przystosowany do samochodów marki Mercedes-Benz Klasy C/GLC z mocami 116KM oraz 136KM.Podstawowa konstrukcja jednostki został w niektórych elementach zmodyfikowana przez Mercedesa. Najważniejsze zmiany zaszły w sterowaniu silnika z dodatkowymi funkcjami oczyszczania spali. Ponadto zmodernizowano sprzęgło w którym zastosowano specjalne koło zamachowe o podwójnej masie . Oraz kilka innych drobnych modyfikacji takich jak system start&stop oraz sprężarka i generator klimatyzacji.Silnik o oznaczeniu R9M posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami firmy Siemens.
Ich największą wartością jest precyzyjne dawkowanie paliwa wprost proporcjonalnie do obciążenia silnika, po stronie minusów należy zapisać bardzo wysoką cenę oraz niezwykle trudną regenerację. Dużym plusem jest zastosowanie bezobsługowego mechanizmu rozrządu opartego na łańcuchu. Silnik zaopatrzony jest w turbosprężarkę o zmiennej geometrii i niewielkiej bezwładności, co przekłada się na lepsze osiągi. Jednostka ekologiczna , nowoczesna i zaawansowana technologicznie. W silniku zastosowano nowatorskie rozwiązania takie jak Niskociśnieniowy EGR , pompę oleju o zmiennej pojemności, technologię zmiennego zawirowania mieszankę. Te oraz wiele innych rozwiązań miało wpłynąć na osiągnięcie maksymalnie najlepszych parametrów oraz zredukowania emisji spalin Co2 do minimum. Jak przystało na nowoczesnego diesla silnik współpracuje z Filtrem cząstek stałych FAP !!!.Spaliny są usuwane za filtrem cząstek stałych , schładzane i z powrotem wracają przed sprężarkę, a ich oczyszczanie odbywa się za pomocą systemu SCR
Jeżeli będziemy się stosować do zaleceń producenta i odpowiednio użytkować silnik oraz regularnie wymieniać specjalny olej Niskopopiołowy nie będziemy mieli problemów z filtrem. Jednostka spełnia rygorystyczne normy spalin Euro 6. Awaryjność jednostki jest na bardzo niskim poziomie ale jest to również uzależnione od jej użytkowania. Zdarzają się auta z silnikami o przebiegach 200 tys z poważnymi usterkami, przeważnie nie odpowiednio serwisowane. Do najbardziej kosztownych trzeba zaliczyć awarię układu wtryskowego, koła zamachowego dwumasowego czy turbosprężarki. W razie awarii wtrysków trzeba liczyć się poważnymi kosztami ponieważ wtryski są nienaprawialne (brak możliwości regeneracji). W opinii użytkowników silnik jest chwalony za dobre osiągi wysoką kulturę pracy, niski poziom spalania oraz bezawaryjność. Dynamika oraz elastyczność zachwyci najbardziej wybredne gusta jest na bardzo dobrym poziomie.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 16
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
Średnia (głosów: 7) | (5.1) |
Trwałość | 3.4/10 |
Utrzymanie | 4.6/10 |
Dynamika | 7.1/10 |