Fiat

Silnik Fiat 1.6 MultiJet I 120KM

24750
Silnik Fiat 1.6 MultiJet I 120KM

Silniki Fiat 1.3 / 1.6 / 1.9 MultiJet są stosowane w samochodach marki

  • Alfa Romeo
  • Fiat
  • Lancia
  • Jeep

Silnik Fiat 1.6 MultiJet o mocy 120KM to nowoczesna jednostka wysokoprężna montowana w samochodach Alfa Romeo, Fiat, Lancia oraz Suzuki. W zależności od modelu silnik posiada moc 90KM, 105KM lub 120KM. Jednostka zadebiutowała w 2008 roku, jest spokrewniona z poprzednikiem – silnikiem 1.9 JTD. Budowa oparta jest na bloku żeliwnym z dwoma wałkami rozrządu napędzanymi paskiem zębatym. Porównując ją do poprzednika postawiono na poprawę osiągów, niższe spalanie oraz zmniejszenie emisji spalin. Jednostka 4-cylindrowa, posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail II generacji. Jest to silnik o stosunkowo prostej konstrukcji i nie sprawiający większych problemów w ewentualnych naprawach. Wersję  90KM oraz 105KM współpracują z turbosprężarką o stałej geometrii łopatek sterowaną elektronicznie. Bezsprzecznie jej największą zaletą są niższe koszta obsługi. Dużą zaletą siników o niższej mocy (90KM) jest brak filtra cząstek stałych. W mocniejszej 120-konnej wersji występuje turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek oraz filtr cząstek stałych DPFRozwiązanie jakie zastosował Fiat – montaż filtra DPF tuż za turbosprężarką, jest bardzo funkcjonalne, ma to na celu osiągnięcie maksymalnej temperatury do wypalenia sadzy. Dodatkowo trzeba wspomnieć że filtr u Fiata jest całkowicie bezobsługowy, bez konieczności dodawania jakichkolwiek płynów, jak to miało miejsce przy innych filtrach FAP/DPF. W razie zapchania dozowana jest automatycznie większa dawka paliwa do jego wypalenia. Silnik charakteryzuje się dobrą dynamiką, małym zapotrzebowaniem na paliwo, niezła kulturą pracy oraz małą awaryjnością.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 16

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • wysoka kultura pracy
  • dobra dynamika i elastyczność
  • nsiki poziom spalania

Wady

  • drogi serwis (w wersji 120KM)
  • awarie filtra DPF

Informacje serwisowe

  • Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią
  • Rozrząd: Pasek, wymiana po po 140.000 km lub 5 lat
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Występuje
  • Wtryski: Elektromagnetyczne  Firma Bosch- możliwość regeneracji
  • Ilość oleju silnikowego: 4.6 L, typ oleju: Selenia 5W30, wymiana po 32.000 lub 2 lata/zalecana wymiana co 20.000 km.
Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 8) (9.5)
Trwałość 9.8/10
Utrzymanie 9.6/10
Dynamika 9.1/10
Głosy według opinii użytkowników: 8 0

Najbardziej awaryjna część

0%
5%
5%
5%
5%
79%
Suma głosów: 19

Opinie użytkowników

19.09.2022 Suzuki S-cross
(8.7)
Opinia: Mam ten silnik w Suzuki S-Cross z 2017 r. Mam cieżką noge. Dynamika okej spalanie bardzo niskie - miasto 6.5 l. Trasa 90km/h ok 3-4litry; 140 km/h ok 6.5 litra. Wady: głośny; Suzuki cos pozmieniało w wariancie 1.6 DDiS i trudno było znaleść rozrząd
  • 10.0/10
  • 8.0/10
  • 8.0/10
Zalety: Niskie spalanie. Trwałość
Wady: Głośna praca.
  • Silnik: 120
  • Rocznik: 2017
  • Przebieg: 115000
  • Spalanie: 5.0 l/100km
Polecam
23.04.2021 brawo hatchback/2008
(10.0)
Opinia: Bardzo dobry silnik 120 kM Multijet, ma przejechane już 182.000 km (nabyłam w 2009 r. jako roczny w salonie, po jazdach próbnych - miał 25.000 km). Mimo tylu lat jeżdżenia nim - nadal uwielbiam słuchać jak pięknie mruczy :)
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
Zalety: Bardzo bezpiecznie się go prowadzi - na zakrętach nie wychyla się, jest mocno "przyklejony" do jezdni. Niezwykle dynamiczny - zwłaszcza przy wyprzedzaniu, wspaniale nabiera prędkości na IV/V biegu. Bardzo dobre hamowanie. Duża przestrzeń w środku, bardzo dobra widoczność.
Wady: przy prędkościach 140 plus trochę hałaśliwy
  • Silnik: diesel 120 kM Multijet
  • Rocznik: 2008
  • Przebieg: 182000
  • Spalanie: 5.2 l/100km
Polecam
15.04.2021 Lancia Delta 844 2009r
(8.7)
Opinia: Bardzo dobry silnik. Zrobiłem już 60 tysięcy kilometrów i jestem bardzo zadowolony. Niskie zużycie paliwa, tani serwis, bezawaryjna jednostka. Przy przebiegu 212000km silnik posiada nadal fabryczny DPF, EGR, dwumasa i turbo. /Lancia Delta 1.6 MJ 116KM 2009r. 212000km
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 6.0/10
Zalety: Niskie zużycie paliwa: 100% miasto - 7l/100km 100% trasa - 4.8l/ 100km Trwałość, Tani serwis
Wady: Kultura pracy, Przeciętna dynamika
  • Silnik: 116KM
  • Rocznik: 2009
  • Przebieg: 212000
  • Spalanie: 6.0 l/100km
Polecam
12.07.2019 Fiat Bravo II Dynamic
(9.7)
Opinia: Pozytywne wrażenia z jazdy jeśli chodzi o dynamikę, kultura pracy pozostawia trochę do życzenia, spalanie w cyklu mieszanym ze wskazaniem na miasto ok.6,5 l/100. Przy przebiegu 200tyś cały silnik w oryginale - wymieniony jedynie rozrząd z pompą wody oraz uszczelka smoka pompy oleju (długo świecąca
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 9.0/10
  • Silnik: 1.6 JTDm/120KM
  • Rocznik / Przebieg: 2009
  • Spalanie: 6.5 l/100km
Polecam
07.08.2018 Artur
(10.0)
Opinia: Z czystym sumieniem mogę polecić ten silnik jest bardzo dynamiczny i elastyczny a przy tym spala nie całe 5l.Pojemność oraz moc 120KM jest w zupełności wystarczające do tego modelu/Alfa Romeo Giulietta.
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: Alfa Romeo Giulietta 120KM
  • Rocznik / Przebieg: 2016.r/70.000km
  • Spalanie: 5.0 l/100km
Polecam