Popularne na rynku

Silnik 1.3 16V MultiJet (SDE)

96394
Silnik 1.3 16V MultiJet (SDE)

Silniki Fiat 1.3 / 1.6 / 1.9 MultiJet są stosowane w samochodach marki

  • Fiat

Silnik 1.3 MultiJet I Generacji  produkowany jest od 2003 roku, m. in. w Bielsku Białej. W zależności od modelu posiadał moc 70KM, 75KM, 90KM oraz 105KM. Innowacyjne rozwiązania technologiczne zastosowane w silniku zostały nagrodzone tytułem Engine of the year 2005. Jednostka 4 cylindrowa posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy użyciu systemu Common Rail II generacji z wtryskiwaczami elektromagnetyczymi firmy Bosch. Ich największą zaletą jest możliwość regeneracji oraz stosunkowo niska cena. Wersja 70-konna współpracuje z turbosprężarką o stałej geometrii łopatek. W mocniejszych jednostkach zamontowano turbinę o zmiennej geometrii. Po stronie plusów należy zapisać bezobsługowy mechanizm rozrządu oparty o łańcuch. Silnik posiada zwykłe sprzęgło -jednomasowe do duży plus w razie awarii koszty wymiany to wydatek rzędu 400 zł. Użytkownicy dziwią się że w Oplu gdzie silnik jest stosowany występuje dwumasowe koło a w Fiacie nie. Dokładnie tak jest w opracowaniu układu dla Opla zastosowali w tym silniku koło dwumasowe w fiacie nie. Co do awaryjności można powiedzieć że jest niska pod warunkiem odpowiedniego użytkowania, do najbardziej uciążliwych usterek dochodzi przeważnie przy przebiegu 150-200 tys. Problem może dotyczyć zaworu EGR oraz łańcucha rozrządu który lubi się rozciągnąć a nawet zerwać !!! Problematyczne jest usytuowanie misy olejowej która jest osadzona bardzo nisko i często dochodzi do jej uszkodzenia w skutek czego wycieka olej co może skończyć się zatarciem silnika. Występowały dwie odmiany tego silnika jedna spełniała normy spalin Euro 4 i nie posiadała DPF-u druga spełniająca normy spalin Euro 5 miała montowany seryjnie filtr DPF. Przeważnie miało te miejsce przy wersjach aut z zagranicy gdzie normy spalin wprowadzane były seryjnie od 2008 roku w Polsce od 2010 roku. Trzeba nadmienić że od 2009 roku do produkcji weszła odmiana silnika 1.3 Multijet II Generacji z fabrycznym filtrem cząstek stałych . Awaryjność tej jednostki jest uzależniona od jej odpowiedniego serwisowania, wiele modeli aut z tym silnikiem pokonują ponad 200tys/km bez żadnych problemów. Wśród kierowców mały fiatowski silnik posiada dobrą opinię chwalony jest za wysoką kulturę pracy, elastyczność oraz niskie spalanie. Po stronie plusów należy zapisać bezobsługowy mechanizm rozrządu oparty o łańcuch. Wśród kierowców mały fiatowski silnik posiada dobrą opinię chwalony jest za wysoką kulturę pracy, elastyczność oraz niskie spalanie.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 16

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • małe zapotrzebowanie na paliwo
  • dobra kultura pracy
  • bezobsługowy mechanizm rozrządu
  • trwałość i niska awaryjnosć

Wady

  • awarie zaworu EGR
  • możliwość występowania DPF
  • problemy z nisko osadzoną misę olejową

Informacje serwisowe

  • Turbosprężarka: Ze stałą geometrią w wersji 90KM
  • Rozrząd: Łańcuh
  • Sprzęgło: Bez koła dwumasowego
  • Filtr cząstek stałych: Brak po 2008 roku w wersjach z zagranicy/ w Polsce od 2010 seryjnie
  • Wtryski: Elektromagnetyczne  Firma Bosch-możliwość regeneracji
  • Ilość oleju silnikowego: 2.8 L, typ oleju: Selenia 5W30, wymiana po co 30.000 km lub 2 lata

Seriws
Przeglądy i wymiany oleju co 30tys od 2009r co 35 tys
ilość oleju 2.8L
Rozrząd na łańcuchu -serwis oraz przegląd przy 250 tys

 
1.3 Multijet II 16v 90 KM (Euro5) posiada seryjnie DPF !!!
1.3 Multijet  90 KM (Euro4) bez DPF
1.3 Multijet 95KM II generacji seryjnie wyposażony w DPF !!!

Turbosprężarka

1.3 MJT 70KM 75KM Turbina stała geometria
1.3 MJT 90KM 95KM Turbina zmienna geometria

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 25) (8.3)
Trwałość 9.1/10
Utrzymanie 8.6/10
Dynamika 7.9/10
Głosy według opinii użytkowników: 21 4

Najbardziej awaryjna część

7%
13%
4%
22%
24%
30%
Suma głosów: 46

Opinie użytkowników

19.10.2018 Maćko
(9.7)
Opinia: Bardzo dobry silnik, punto zakupione z przebiegiem 200tys, teraz ma 300 tys, jedyna usterka to lekkie zapocenie obudowy filtra paliwa koszt części z wymianą 400zł, tyle z napraw na dystansie 100tys km. Spalanie w trasie 4,5, tylko wymiana oleju co 15 tys, rozrząd, sprzęgło, turbo
  • 9.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: Punto II FL 75KM
  • Rocznik / Przebieg: 2004/ 300 tys.
  • Spalanie: 5.0 l/100km
Polecam
20.04.2017 Lukasz
(9.0)
Opinia: Silnik bardzo dobry. Przy regularnym serwisie, który jest stosunkowo tani nie dzieje sie nic. Dynamika do 4 biegu OK. 5-6 bieg już tylko bardziej na trase.
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 7.0/10
  • Silnik: Grande Punto/90KM
  • Rocznik / Przebieg: 2005/107000
  • Spalanie: 5.0 l/100km
Polecam
29.01.2017 marek
(8.0)
Opinia: jestem super zadowolony sprzęgło po 330 tys.wymiana zawór egr po 270 zaślepiony 500 tys turbina przepuszcza olej więc regeneracja i auto jezdzi dalej alternator na 530 tys i teraz pompa wysokiego ciśnienia na 538 tys i dalej jeżdżę a jeszcze jedno rozrząd wymieniłem po
  • 10.0/10
  • 8.0/10
  • 6.0/10
  • Silnik: 75 km
  • Rocznik / Przebieg: 2010/538000
Polecam
09.12.2016 Marcin
(9.0)
Opinia: Super silnik, niskie spalanie, dynamika.
  • 9.0/10
  • 9.0/10
  • 9.0/10
  • Silnik: Panda 70 Km
  • Rocznik / Przebieg: 2008/ 150 tys.
  • Spalanie: 3.7 l/100km
Polecam
17.11.2016 Ludwik
(4.3)
Opinia: Ten silnik to tragedia w połączeniu z DPF. Pomimo robienia dalszych tras, 1.3 nie jest w stanie skutecznie oczyścić DPF. Wymieniam olej co 3-4 tys. km. ze względu na znaczne podwyższanie się stanu przez wpadająca ropę. Sam motor dość głośny, a spalanie mało rewelacyjne -
  • 4.0/10
  • 1.0/10
  • 8.0/10
  • Silnik: Splash / 75 KM
  • Rocznik / Przebieg: 2010 / 104000
  • Spalanie: 6.5 l/100km
Odradzam