Fiat

Silnik Fiat 1.3 MultiJet I 16V 90KM

26031
Silnik Fiat 1.3 MultiJet I 16V 90KM

Silniki Fiat 1.3 / 1.6 / 1.9 MultiJet są stosowane w samochodach marki

  • Alfa Romeo
  • Fiat
  • Lancia
  • Jeep

Silnik Fiat 1.3 MultiJet I Generacji  produkowany od 2003 roku, m. in. w Bielsku Białej. Innowacyjne rozwiązania technologiczne zastosowane w silniku zostały nagrodzone tytułem Engine of the year 2005. Jednostka 4 cylindrowa posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy użyciu systemu Common Rail II generacji z wtryskiwaczami elektromagnetyczymi firmy Bosch. Ich największą zaletą jest możliwość regeneracji oraz stosunkowo niska cena. Wersja 70-konna współpracuje z turbosprężarką o stałej geometrii łopatek.



W mocniejszych jednostkach zamontowano turbinę o zmiennej geometrii. Po stronie plusów należy zapisać bezobsługowy mechanizm rozrządu oparty o łańcuch. Silnik posiada zwykłe sprzęgło -jednomasowe do duży plus w razie awarii koszty wymiany to wydatek rzędu 400 zł. Użytkownicy dziwią się że w Oplu gdzie silnik jest stosowany występuje dwumasowe koło a w Fiacie nie. Dokładnie tak jest w opracowaniu układu dla Opla zastosowali w tym silniku koło dwumasowe w fiacie nie. Co do awaryjności można powiedzieć że jest niska pod warunkiem odpowiedniego użytkowania, do najbardziej uciążliwych usterek dochodzi przeważnie przy przebiegu 150-200 tys.



Problem może dotyczyć zaworu EGR oraz łańcucha rozrządu który lubi się rozciągnąć a nawet zerwać !!! Problematyczne jest usytuowanie misy olejowej która jest osadzona bardzo nisko i często dochodzi do jej uszkodzenia w skutek czego wycieka olej co może skończyć się zatarciem silnika. Występowały dwie odmiany tego silnika jedna spełniała normy spalin Euro 4 i nie posiadała DPF-u druga spełniająca normy spalin Euro 5 miała montowany seryjnie filtr DPF. Przeważnie miało te miejsce przy wersjach aut z zagranicy gdzie normy spalin wprowadzane były seryjnie od 2008 roku w Polsce od 2010 roku.



Awaryjność tej jednostki jest uzależniona od jej odpowiedniego serwisowania, wiele modeli aut z tym silnikiem pokonują ponad 200tys/km bez żadnych problemów. Wśród kierowców mały fiatowski silnik posiada dobrą opinię chwalony jest za wysoką kulturę pracy, elastyczność oraz niskie spalanie. Po stronie plusów należy zapisać bezobsługowy mechanizm rozrządu oparty o łańcuch. Wśród kierowców mały fiatowski silnik posiada dobrą opinię chwalony jest za wysoką kulturę pracy, elastyczność oraz niskie spalanie.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 16

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • trwała konstrukcja
  • niska awaryjność
  • niski poziom spalania
  • dobra elastyczność
  • brak dwumasy

Wady

  • awarie zaworu EGR
  • możliwość występowania DPF
  • problemy z nisko osadzoną misę olejową

Informacje serwisowe

  • Kod silnika: 199 A3
  • Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią
  • Rozrząd: Łańcuch
  • Sprzęgło: Bez koła dwumasowego
  • Filtr cząstek stałych: Brak po 2008 r wersje zagraniczne
  • Wtryski: Elektromagnetyczne  Firma Bosch
  • Ilość oleju silnikowego: 2.8 L, typ oleju: 5W30, wymiana po 30.000km lub 2 lata

1.3 Multijet II 16v 90 KM (Euro5) posiada seryjnie DPF !!!
1.3 Multijet  90 KM (Euro4) bez DPF
1.3 Multijet 95KM II generacji seryjnie wyposażony w DPF !!!
—————————————————————————-
Rozrząd na łańcuchu -serwis oraz przegląd przy 250 tys

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 4) (9.1)
Trwałość 8.3/10
Utrzymanie 9.5/10
Dynamika 9.5/10
Głosy według opinii użytkowników: 4 0

Najbardziej awaryjna część

0%
0%
7%
7%
21%
64%
Suma głosów: 14

Opinie użytkowników

30.05.2018 Bonzo
(8.7)
Opinia: Silnik bardzo ekonomiczny, części tanie i większych awarii nie doświadczyłem. Problem z zaworem EGR pojawia się przy 150 000km przez jazdę głównie w mieście. Należy kontrolować poziom oleju bo ten silnik jest wrażliwy pod tym względem.
  • 10.0/10
  • 8.0/10
  • 8.0/10
  • Silnik: Grande Punto 90KM
  • Rocznik / Przebieg: 2006r / 150000
  • Spalanie: 5.5 l/100km
Polecam
20.04.2017 Lukasz
(9.0)
Opinia: "Silnik bardzo dobry. Przy regularnym serwisie, który jest stosunkowo tani nie dzieje sie nic. Dynamika do 4 biegu OK. 5-6 bieg już tylko bardziej na trase."
  • 7.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: Grande Punto/90KM
  • Rocznik / Przebieg: 2005/107000
  • Spalanie: 5.0 l/100km
Polecam
27.01.2015 Tomek
(9.3)
Opinia: "Bardzo mało spala i jest cichy. Samochód ponad 1200kg, 80% trasa, od 4,4L latem do 4,8-5,3L w zimę.Nie jeżdżę po mieście prawie w ogóle ale szacuje, że 100% miasta to ok 6,5l/100. Dynamika jak na tak małą pojemność dobra. Lepsza niż 1,4tdi Skody którą piałem
  • 8.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: Fiat Linea 90KM
  • Rocznik / Przebieg: 2007 r
  • Spalanie: 5.5 l/100km
Polecam
16.12.2014 kamil
(9.3)
Opinia: "Silnik bardzo dynamiczny i oszczędny,mam go w Doblo i sprawuje się rewelacyjnie .Spalanie trasa 4.9l miasto 6.5L .Po za serwisem brak awarii."
  • 8.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: Fiat Doblo 1.3 MultiJet 90KM
  • Rocznik / Przebieg: 2012r/58tys
  • Spalanie: 5.5 l/100km
Polecam