
Silnik Fiat 1.6 MultiJet to nowoczesna jednostka wysokoprężna montowana w samochodach Alfa Romeo, Fiat, Lancia oraz Suzuki. W zależności od modelu silnik posiada moc 90KM, 95, 105KM lub 120KM. Jednostka zadebiutowała w 2008 roku, jest spokrewniona z poprzednikiem – silnikiem 1.9 JTD. Budowa oparta jest na bloku żeliwnym z dwoma wałkami rozrządu napędzanymi paskiem zębatym. Porównując ją do poprzednika postawiono na poprawę osiągów, niższe spalanie oraz zmniejszenie emisji spalin.
Jednostka 4-cylindrowa, posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail II generacji. Jest to silnik o stosunkowo prostej konstrukcji i nie sprawiający większych problemów w ewentualnych naprawach. Wersję 90KM oraz 105KM współpracują z turbosprężarką o stałej geometrii łopatek sterowaną elektronicznie. Bezsprzecznie jej największą zaletą są niższe koszta obsługi. Dużą zaletą siników o niższej mocy (90KM) jest brak filtra cząstek stałych. W mocniejszej 120-konnej wersji występuje turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek oraz filtr cząstek stałych DPF.
Rozwiązanie jakie zastosował Fiat – montaż filtra DPF tuż za turbosprężarką, jest bardzo funkcjonalne, ma to na celu osiągnięcie maksymalnej temperatury do wypalenia sadzy. Dodatkowo trzeba wspomnieć że filtr u Fiata jest całkowicie bezobsługowy, bez konieczności dodawania jakichkolwiek płynów, jak to miało miejsce przy innych filtrach FAP/DPF. W razie zapchania dozowana jest automatycznie większa dawka paliwa do jego wypalenia. Silnik charakteryzuje się dobrą dynamiką, małym zapotrzebowaniem na paliwo, niezła kulturą pracy oraz małą awaryjnością.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 16
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
Fiat Bravo II 1.6 16V Multijet 90KM
Fiat Linea 1.6 16V Multijet (105KM)
Lancia Delta III 1.6 16V Multijet 105KM
Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDM 105KM
Fiat 500L 1.6 16V Multijet 105KM
Fiat Doblo II 1.6 16V Multijet 105KM DPF
Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDM 16V 120KM
Fiat Grande Punto 1.6 16V Multijet 120KM
Fiat Bravo II 1.6 16V Multijet 120KM
Lancia Delta III 1.6 16V Multijet 120KM
Fiat 500L 1.6 16V Multijet 120KM
Fiat 500X 1.6 Multijet 16V 120KM
Fiat Doblo II FL 1.6 16V Multijet 120KM DPF
Fiat Tipo II 1.6 16V Multijet 120KM DPF
Jeep Renegade 1.6 Multijet 16V (120KM)
| Średnia (głosów: 10) | (9.1) |
| Trwałość | 9.7/10 |
| Utrzymanie | 9.1/10 |
| Dynamika | 8.4/10 |
Fiat Bravo II 1.6 16V Multijet 90KM
Fiat Linea 1.6 16V Multijet (105KM)
Lancia Delta III 1.6 16V Multijet 105KM
Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDM 105KM
Fiat 500L 1.6 16V Multijet 105KM
Fiat Doblo II 1.6 16V Multijet 105KM DPF
Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDM 16V 120KM
Fiat Grande Punto 1.6 16V Multijet 120KM
Fiat Bravo II 1.6 16V Multijet 120KM
Lancia Delta III 1.6 16V Multijet 120KM
Fiat 500L 1.6 16V Multijet 120KM
Fiat 500X 1.6 Multijet 16V 120KM
Fiat Doblo II FL 1.6 16V Multijet 120KM DPF
Fiat Tipo II 1.6 16V Multijet 120KM DPF
Jeep Renegade 1.6 Multijet 16V (120KM)