Popularne na rynku

Silnik Fiat 1.6 16V MultiJet

71450
Silnik Fiat 1.6 16V MultiJet

Silniki Fiat 1.3 / 1.6 / 1.9 MultiJet są stosowane w samochodach marki

  • Alfa Romeo
  • Fiat
  • Lancia
  • Jeep

Silnik Fiat 1.6 MultiJet to nowoczesna jednostka wysokoprężna montowana w samochodach Alfa Romeo, Fiat, Lancia oraz Suzuki. W zależności od modelu silnik posiada moc 90KM, 95, 105KM lub 120KM. Jednostka zadebiutowała w 2008 roku, jest spokrewniona z poprzednikiem – silnikiem 1.9 JTD. Budowa oparta jest na bloku żeliwnym z dwoma wałkami rozrządu napędzanymi paskiem zębatym. Porównując ją do poprzednika postawiono na poprawę osiągów, niższe spalanie oraz zmniejszenie emisji spalin.



Jednostka 4-cylindrowa, posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail II generacji. Jest to silnik o stosunkowo prostej konstrukcji i nie sprawiający większych problemów w ewentualnych naprawach. Wersję  90KM oraz 105KM współpracują z turbosprężarką o stałej geometrii łopatek sterowaną elektronicznie. Bezsprzecznie jej największą zaletą są niższe koszta obsługi. Dużą zaletą siników o niższej mocy (90KM) jest brak filtra cząstek stałych. W mocniejszej 120-konnej wersji występuje turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek oraz filtr cząstek stałych DPF



Rozwiązanie jakie zastosował Fiat – montaż filtra DPF tuż za turbosprężarką, jest bardzo funkcjonalne, ma to na celu osiągnięcie maksymalnej temperatury do wypalenia sadzy. Dodatkowo trzeba wspomnieć że filtr u Fiata jest całkowicie bezobsługowy, bez konieczności dodawania jakichkolwiek płynów, jak to miało miejsce przy innych filtrach FAP/DPF. W razie zapchania dozowana jest automatycznie większa dawka paliwa do jego wypalenia. Silnik charakteryzuje się dobrą dynamiką, małym zapotrzebowaniem na paliwo, niezła kulturą pracy oraz małą awaryjnością.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 16

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • oszczędność
  • dobra dynamika i elastyczność
  • wysoka kultura pracy
  • turbina o stałej geometrii (wersja 90KM
  • 105KM)

Wady

  • drogi serwis (w wersji 120KM)
  • obecność filtra DPF

Informacje serwisowe

  • Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią
  • Rozrząd: Pasek, wymiana po po. 140.000 km lub 5 lat
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Występuje
  • Wtryski: Elektromagnetyczne  Firma Bosch
  • Ilość oleju silnikowego: 4.6 L, typ oleju: 5W30, wymiana po co 32.000 lub 2 lata/zalecana wymiana co 20.000 km
Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 10) (9.1)
Trwałość 9.7/10
Utrzymanie 9.1/10
Dynamika 8.4/10
Głosy według opinii użytkowników: 9 1

Najbardziej awaryjna część

10%
2%
5%
34%
10%
39%
Suma głosów: 41

Opinie użytkowników

14.06.2018 Piotr
(9.7)
Opinia: lancia delta przy 215000 czuć że kończy się koło dwumasowe dpf przy miejskiej jeżdzie często się dopala bo co 120km przy przebiegu 170tyś dopalał się co 200km ale ogólnie polecam bo dość żwawy no i w trasie przy spokojnej jeżdzie spala 4,5l/100km
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 9.0/10
  • Silnik: 1.6 / 120KM
  • Rocznik / Przebieg: 2009/215000
  • Spalanie: 6.1 l/100km
Polecam
11.06.2015 Aro
(9.7)
Opinia: Fiat Bravo 2 1.6MultiJET 120KM jestem zadowolony z kultury pracy i pracy silnika. Posiada DPF i jedno co mogę powiedzieć to nie ma dymka z rury każdy jak zobaczy to benzyna a nie diesel, jak na razie jestem z DPF zadowolony póki działa prawidłowo. Dolewam
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 9.0/10
  • Silnik: 120km
  • Rocznik / Przebieg: 2011/94000
  • Spalanie: 5.5 l/100km
Polecam
07.05.2015 Andrzej
(9.3)
Opinia: Silnik 1,6 MtJ 120KM z DPF to świetnie dobrana jednostka napędowa do Fiata Bravo. Silnik pracuje cicho, gładko i jest w miarę ekonomiczny (trasa z prędkością ok. 100 km/h - 4,7, trasa z prędkością ok. 140 km/h - 6 - 6,5, miasto - 6 -
  • 10.0/10
  • 9.0/10
  • 9.0/10
  • Silnik: Fiat Bravo 120 KM
  • Rocznik / Przebieg: 2010 / 68000
  • Spalanie: 5.5 l/100km
Polecam
28.02.2015 Jarek
(9.0)
Opinia: Silnik spisuje sie bardzo dobrze pod każdym względem jest bardzo cichy i oszczędny.Dobry do miasta ja również na trasy,dobra elastyczność pozwala na przyspieszenia z niskich obrotów przy tym bez męczenia się redukcjami to dobra zaleta w mieście.Na trasie nie brakuje mocy przy pełnym bagażu i
  • 10.0/10
  • 9.0/10
  • 8.0/10
  • Silnik: Opel Combo 1.6 CDTI 105KM 2012r 96tys
Polecam
03.12.2014 roman
(6.7)
Opinia: silnik 90km to słaba jednostka mocy spalanie 6-6.5 średnio 6.2 awaryjność to łącznik stabilizatora oraz tylne amory na autostradzie bardzo głośno furkocze powietrze drzwiami z silnikiem 120km byłby lepszy mój przebieg to 150tyś auto z2011r przy ruszaniu z pod świteł albo wyprzedzanie to makabra
  • 8.0/10
  • 8.0/10
  • 4.0/10
  • Silnik: fiat doblo 1.6/jtd
Odradzam