Silnik Fiat 1.3 Multijet II o mocy 95 KM to II GENERACJA tej jednostki, która pojawiła się w 2009 roku i jest seryjnie wyposażona w system Start&Stop. Jednostka przeszła szereg modyfikacji które pozwoliły spełnić rygorystyczne normy spalin. Silnik seryjnie współpracuje z filtrem cząstek stałych DPF i posiada elektrycznie sterowany zawór EGR.W odróżnieniu od starszych konstrukcji w silniku zastosowano turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek oraz nowej generacji wtryskiwacze o ciśnieniu wtrysku 1600 barów.
Nowy system Common Rail dzięki zastosowaniu hydraulicznego zaworu bardzo precyzyjnie dawkuje ilość paliwa, co przekłada się na zmniejszenie spalania oraz elastyczniejszą pracę silnika. Silnik posiada zwykłe sprzęgło -jednomasowe do duży plus w razie awarii koszty wymiany to wydatek rzędu 400 zł. Użytkownicy dziwią się że w Oplu gdzie silnik jest stosowany występuje dwumasowe koło a w Fiacie nie. Dokładnie tak jest w opracowaniu układu dla Opla zastosowali w tym silniku koło dwumasowe w fiacie nie. Co do awaryjności można powiedzieć że jest niska pod warunkiem odpowiedniego użytkowania, do najbardziej uciążliwych usterek dochodzi przeważnie przy przebiegu 150-200 tys.
Problem może dotyczyć zaworu EGR oraz łańcucha rozrządu który lubi się rozciągnąć a nawet zerwać !!! Problematyczne jest usytuowanie misy olejowej która jest osadzona bardzo nisko i często dochodzi do jej uszkodzenia w skutek czego wycieka olej co może skończyć się zatarciem silnika. Pamiętamy że mamy do czynienia z silnikiem wyposażonym w DPF i przy jeździe miejskiej wcześnie czy później dochodzi do jego zapchania co wiąże się z poważnymi problemami. Awaryjność tej jednostki jest uzależniona od jej odpowiedniego serwisowania, wiele modeli aut z tym silnikiem pokonują ponad 200tys/km bez żadnych problemów. Wśród kierowców mały fiatowski silnik posiada dobrą opinię chwalony jest za wysoką kulturę pracy, elastyczność oraz niskie spalanie. Po stronie plusów należy zapisać bezobsługowy mechanizm rozrządu oparty o łańcuch.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 16
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
1.3 Multijet II 16v 90 KM (Euro5) posiada seryjnie DPF !!!
1.3 Multijet 90 KM (Euro4) bez DPF
1.3 Multijet 95KM II generacji seryjnie wyposażony w DPF !!!
—————————————————————————-
Rozrząd na łańcuchu -serwis oraz przegląd przy 250 tys
mutex/ocfipreoqyfb/mutex
Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDM 95KM
Alfa Romeo MiTo FL 1.3 MultiJet 16V 95KM
Fiat Panda III FL 1.3 16V Multijet 95KM DPF
Fiat 500 II 1.3 16V Multijet 95KM
Fiat 500 II FL 1.3 Multijet 16V 95KM DPF
Fiat 500L FL 1.3 Multijet 16V 95KM
Fiat 500X FL 1.3 MultiJet 16V 95KM DPF
Fiat Punto Evo 1.3 16V Multijet 95KM DPF
Fiat Punto 2012 1.3 16V Multijet 95KM DPF
Fiat Linea FL 1.3 16V Multijet (95KM)
Fiat Tipo II 1.3 16V Multijet 95KM DPF
Fiat Qubo 1.3 16V Multijet 95KM DPF
Fiat Fiorino 1.3 16V MujltiJet 95KM (199B1)
Fiat Fiorino FL 1.3 Multijet 16V 95KM (330A1)
Fiat Doblo II FL 1.3 16V Multijet 95KM DPF
Fiat Doblo II FL Cargo 1.3 MultiJet 95KM (330A1)
Lancia Ypsilon III 1.3 16V Multijet 95KM DPF
Lancia Musa 1.3 Multijet 95KM DPF
| Średnia (głosów: 6) | (6.9) |
| Trwałość | 6.8/10 |
| Utrzymanie | 8.0/10 |
| Dynamika | 8.6/10 |
Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDM 95KM
Alfa Romeo MiTo FL 1.3 MultiJet 16V 95KM
Fiat Panda III FL 1.3 16V Multijet 95KM DPF
Fiat 500 II 1.3 16V Multijet 95KM
Fiat 500 II FL 1.3 Multijet 16V 95KM DPF
Fiat 500L FL 1.3 Multijet 16V 95KM
Fiat 500X FL 1.3 MultiJet 16V 95KM DPF
Fiat Punto Evo 1.3 16V Multijet 95KM DPF
Fiat Punto 2012 1.3 16V Multijet 95KM DPF
Fiat Linea FL 1.3 16V Multijet (95KM)
Fiat Tipo II 1.3 16V Multijet 95KM DPF
Fiat Qubo 1.3 16V Multijet 95KM DPF
Fiat Fiorino 1.3 16V MujltiJet 95KM (199B1)
Fiat Fiorino FL 1.3 Multijet 16V 95KM (330A1)
Fiat Doblo II FL 1.3 16V Multijet 95KM DPF
Fiat Doblo II FL Cargo 1.3 MultiJet 95KM (330A1)
Lancia Ypsilon III 1.3 16V Multijet 95KM DPF
Lancia Musa 1.3 Multijet 95KM DPF