Volkswagen

Silnik VW 3.0 V6 TDI 24V 204KM-225KM EA896

17229
Silnik VW 3.0 V6 TDI 24V 204KM-225KM EA896

Silniki VAG 2.7 / 3.0 / 4.0 / 4.2 TDI są stosowane w samochodach marki

  • Audi
  • Volkswagen
  • Porsche

Silnik Volkswagen 3,0 V6 TDI 24V z rodziny EA896 o mocy 204 lub 225KM z oznaczeniem BMK/BKN/BKS jest pierwszą odmianą silnika 3.0 TDI, która zadebiutowała w 2004 roku. Jednostka V6 posiada bezpośredni wtrysk paliwa realizowany za pomocą systemu Common Rail z piezoelektryczymi wtryskiwaczami Bosch. Ich największą wartością jest bardzo precyzyjnie dawkowanie – wprost proporcjonalne do obciążenia silnika, po stronie minusów należy zapisać bardzo wysoką cenę oraz niezwykle trudną regenerację. Niestety usterki wtryskiwaczy zdarzały się bardzo często, zwłaszcza w latach 2005-2006 w odmianie BMK.


A trzeba pamiętać, że mamy tu do czynienia z 6-cioma wtryskiwaczami. Objawem ich zużycia lub usterki są problemy przy rozruchu oraz nierówna praca silnika na biegu jałowym. Ponadto silnik współpracuje z  turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek, kołem dwumasowym oraz filtrem cząstek stałych DPF. W silniku zastosowano rozrząd oparty na łańcuchu, niestety jego budowa jest bardzo skomplikowana a wymiana bardzo kosztowna. Na kompletny rozrząd składają się 4 łańcuchy, 4 napinacze, 3 ślizgi oraz 4 koła zębate. Właśnie ta cześć jest najbardziej problematyczna. Usterka dotyczy wadliwego napinacza łańcucha, Luźny naciąg może spowodować przeskok łańcucha i kolizję tłoka z zaworami głowicy.


W konsekwencji koszt usterki może wynieść nawet 10-12 tysięcy złotych. Zwracajmy uwagę na hałasy dobiegające z rozrządu i w żadnym wypadku nie lekceważmy ich. Użytkownicy sygnalizują również problem z pękającym kolektorem wydechowym oraz zacinającymi się klapami w kolektorze dolotowym. Problematyczny może okazać się również zawór recyrkulacji spalin (EGR) oraz filtr cząstek stałych (DPF), zwłaszcza w jeździe miejskiej. Silniki z początkowych lat produkcji nie były wolne od awarii, natomiast nowsze jednostki EA896evo są dopracowane i nie przysparzają większych problemów.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 6-cylindrowy

Ilość zaworów: 24

Typ wtrysku: bezpośredni

Common Rail

Zalety

  • trwała konstrukcja
  • doskonała dynamika
  • wysoka kultura pracy
  • przyzwoity poziomy spalania

Wady

  • wysokie koszty serwisu i części
  • awarie napinacza rozrządu
  • rozciągający się łańcuch rozrządu
  • wtryskiwacze trudne w regeneracji
  • awarie wtryskiwaczy
  • z pierwszych lat produkcji

Informacje serwisowe

  • Kod silnika: BMK, BKN, BKS
  • Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią
  • Rozrząd: Łańcuch
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Występuje
  • Wtryski: Piezoelektryczne  Firma Bosch
  • Ilość oleju silnikowego: 8.2-9.0 L, typ oleju: Olej 5W30 lub 5W-40/LongLife (QG0, QG2, QG3) - 505.01. LongLife (QG1) - 507.00, wymiana po co 30.000 km lub 1 rok

  Awarie – 3.0 TDI 204, 225, 233KM

– awarie hydropopychaczy – może doprowadzić do przeskoczenia rozrządu
usterki napinaczy łańcucha rozrządu
– usterki czujnika oleju w misce
– usterki klap w kolektorze ssący
– awarie wtryskiwaczy nawet przy przebiegach 100-120 tys !!!

Uwaga na rozrząd!
Niestety nie jest ni zniszczalny – zdarzają się usterki napinaczy łańcucha rozrządu.

Serwis zaleca sprawdzenie i ewentualną wymianę przy przebiegu 300.000 km

 Wymiany Oleju
co 15 tys lub 1 rok  ilość oleju 8.2 L (LongLife co 30tys – nie polecane)
Bardzo ważną rzeczą jest używanie odpowiedniego oleju do silników z Filtrem cząstek stałych DPF,  serwis zaleca olej  Castrol 5W30 z oznaczeniem VW 504.00/507.00

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 1) (8.7)
Trwałość 10.0/10
Utrzymanie 7.0/10
Dynamika 9.0/10
Głosy według opinii użytkowników: 1 0

Najbardziej awaryjna część

45%
36%
0%
0%
0%
18%
Suma głosów: 11

Opinie użytkowników

15.01.2023 Audi A6 C6
(8.7)
Opinia: Od 3 lat wozi mnie w A6 C6 z 2006 roku, silnik mało problematyczny (lecz niektórych niepotrzebnych zabawek już nie ma), usterki na które trafiłem uznaję za zwykłe zmęczenia materiału (356tys km na tą chwilę, turbina, termostat i podkładki wtryskiwaczy, wszystko było OEM). Nigdy nie
  • 10.0/10
  • 7.0/10
  • 9.0/10
Zalety: -Trwały -Niezawodny -Dynamiczny -Diesel z dobrym brzemieniem
Wady: -Przeinżynierowany rozrząd -Ciężki dostęp do niektórych podzespołów
  • Silnik: 165kW 225km BMK
  • Rocznik: 2006
  • Przebieg: 356000
  • Spalanie: 10.2 l/100km
Polecam

Wybierz silnik i dodaj opinię