Mazda

Silnik Mazda 2.0 MZR-CD 16V 120KM-121KM RF5C

10130
Silnik Mazda 2.0 MZR-CD 16V 120KM-121KM RF5C

Silniki Mazda MZ-CD / MZR-CD są stosowane w samochodach marki

  • Mazda

Silnik Mazda 2.0 MZR-CD o mocy od 120 do 121KM z oznaczeniem RF5C wszedł do produkcji w 2002 roku  i miał zastosowanie w samochodach Mazda 6. Jest to pierwsza konstrukcją opracowaną całkowicie przez japońskich  inżynierów Mazdy z układem Common Rail . Niestety często mylona z silnikami Forda 2.0 TDCI o podobnych mocach która jest bardzo awaryjna.Jednostka 4 cylindrowa posiada wtrysk bezpośredni realizowany za pomocą systemu Common Rail firmy Denso o ciśnieniu 1800bar.


Pierwsza odmiana silnika pochodzi z lat produkcji 2002-2005 i generowała moc 121KM oraz 136KM i dysponowały identycznymi momentami obrotowymi 230Nm przy 2000obr/min.Silnik w tych odmianach spełniał normy spalin Euro 3 i nie występował z filtrem cząstek stałych DPF.Od 2005r wprowadzono wersje która spełnia normy spalin Euro4 wyposażony został w problematyczny filtr cząstek stałych DPF .


Niestety podczas jazdy miejskiej może dojść do jego zapchania cząstkami sadzy i w efekcie spadku mocy silnika. Następstwem jest dostania się paliwa do oleju co powoduje podniesienie poziomu oleju w misie, a w konsekwencji prowadzi do uszkodzenie wtryskówJedynie otrzymał katalizator z sondą lambda i współpracował z układem recyrkulacji spalin EGR. Usterkowość jednostki jest uzależniona przede wszystkim od lat produkcji, silnik z pierwszych lat produkcji są zdecydowanie mniej awaryjne i posiadaj mniej skomplikowany osprzęt. Do najbardziej awaryjnych części trzeba zaliczyć problemy z zaworem EGR oraz kołem dwumasowy przeważnie ma to miejsce po wyżej 200 tys /km.


Kolejnym problemem jest zatykające się sitko pompy oleju w misce olejowej  co prowadzi do zatarcia jednostki napędowej. Układ wtryskowy jest nader trwały jednak boryka się z nieszczelnymi podkładkami pod wtryskiwaczami. Zdarzały się wytarcia złuszczenia wałków rozrządu problem dotyczy raczej silników eksploatowanych na krótkich odcinakach przy nie dogrzanym silniku. Sama jednostka jest bardzo trwała jedynie osprzęt może sprawiać problemy zwłaszcza w nowszych odmianach. Jeśli chodzi o przyspieszenie oraz dynamikę oba parametry są bardzo zadowalające. Spalanie na niskim poziomie. Aby przedłużyć żywotność jednostki wysokoprężnej należy stosować się do zaleceń producenta odnośnie rodzaju oleju silnikowego oraz przestrzeganiu terminowej wymiany filtrów. Kierowcy chwalą sobie jednostkę za bardzo dobrą dynamikę, niskie poziomy spalania.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 16

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • trwała konstrukcja
  • bardzo dobra dynamika
  • niski poziom spalania

Wady

  • awaryjny EGR
  • awarie turbosprężarki
  • zatykające się sitko pompy oleju

Informacje serwisowe

  • Kod silnika: RF5C
  • Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią
  • Rozrząd: Pasek, wymiana po po 120.000km
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Brak
  • Wtryski: Elektromagnetyczne  Firma Denso
  • Ilość oleju silnikowego: 4.1-4.7 L, typ oleju: Dexelia 5W30, wymiana po co 20.000 km lub 1 rok
Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 2) (9.3)
Trwałość 9.5/10
Utrzymanie 10.0/10
Dynamika 8.5/10
Głosy według opinii użytkowników: 2 0

Najbardziej awaryjna część

17%
0%
0%
33%
0%
50%
Suma głosów: 6

Opinie użytkowników

20.07.2018 Piotr
(9.3)
Opinia: Mazda 6 z 2005 z DPF(bez problemu), przebieg 211 tys. po 160 regeneracja turbiny spowodowana wyciekiem oleju, po 180 podkładki pod wtryskami(przedmuchy). Mocy na starcie mało, moment obrotowy OK. Większość przebiegu poza miastem.Mam dość ciężką nogę i to podtrzymuje DPF
  • 9.0/10
  • 10.0/10
  • 9.0/10
  • Silnik: Mazda 6 kombi, 121KM
  • Rocznik / Przebieg: 2005/211tys
  • Spalanie: 6.8 l/100km
Polecam
16.02.2018 Mati
(9.3)
Opinia: Silnik ma w Mazdzie z 2002 roku z przebiegiem 267tys i jestem bardzo zadowolony.Przede wszystkim silnik jest bezawaryjny,a sprawa osprzśtu który jest dosyć trwały nie jest problemem części pod dostatkiem.Jedyna awaria to zatkany EGR kupiłem używkę i żadnych problemów.Silnik oszczędny i jak na swoją moc
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 8.0/10
  • Silnik: Mazda 6 121KM
  • Rocznik / Przebieg: 2002 r 267tys
  • Spalanie: 6.7 l/100km
Polecam