Opel

Silnik Opel 1.3 CDTI 90KM Z13DTH

25891
Silnik Opel 1.3 CDTI 90KM Z13DTH

Silniki Opel CDTI od Fiata są stosowane w samochodach marki

  • Opel
  • Chevrolet

Silnik Opel 1.3 CDTI o mocy 90KM z oznaczeniem Z13DTH miał zastosowanie w samochodach Opel Corsa D oraz Astra H. Jednostka nie jest wyposażona w filtr cząstek stałych DPF co jest jej dużym atutem. Jednak po 2011 roku występuje wersja z oznaczeniem A13FD o mocy 90KM seryjnie z  filtrem DPF, znajdziemy ją w modelu Opel Combo D. W jednostce występuje wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail II generacji z wtryskiwaczami firmy Bosch. Ich zaletą jest przystępna cena oraz możliwość regeneracji.



Jednostka współpracują z turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek oraz kołem dwumasowym. Po stronie plusów należy zapisać bezobsługowy mechanizm rozrządu oparty na łańcuchu. Kierowcy chwalą silnik 1.3 CDTI za wysoką kulturę pracy, niskie poziomy spalania oraz bezawaryjność. Przykładowym pojazdem z silnikiem 1.3 CDTI jest Opel Corsa o mocy 90KM, samochód osiąga przyzwoite wyniki spalania w mieście to około 7litrów, w trasie 5,0l/100km.



Pierwsza setka na prędkościomierzu pojawia się po 12 sekundach, nie jest to wynik rewelacyjny, ale do jazdy miejskiej zupełnie wystarczy. Silnik otrzymał tytuł engine of the year roku 2005 w kategorii najmniejszych jednostek wysokoprężnych. W 2009 roku Opel wprowadził II Generację 1.3 CDTI II Euro5 o mocy  95 KM seryjnie wyposażony w filtr cząstek stałych DPF oraz posiada elektrycznie sterowany zawór EGR.



Awaryjność tej jednostki jest uzależniona od jej odpowiedniego serwisowania, wiele modeli aut z tym silnikiem pokonują ponad 200tys/km bez żadnych problemów. Do najczęstszych awarii trzeba zaliczyć niskiej trwałości koło dwumasowe oraz zawór recyrkulacji spalin EGR.Po stronie plusów należy zapisać bezobsługowy mechanizm rozrządu oparty o łańcuch.Wśród kierowców silnik posiada dobrą opinię chwalony jest za wysoką kulturę pracy, elastyczność oraz niskie spalanie.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 16

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • niskie spalanie
  • wysoka kultura pracy
  • trwały układ wtryskowy
  • rozrząd oparty na łańcuchu

Wady

  • niska trwałość sprzęgła dwumasowego
  • awarie zaworu EGR
  • Awarie DPF-u/jeżeli występuje

Informacje serwisowe

  • Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią
  • Rozrząd: Łańcuch
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Brak wersja A13FD od 2012r
  • Wtryski: Elektromagnetyczne  Firma Bosch- możliwość regeneracji
  • Ilość oleju silnikowego: 2.8 L, typ oleju: GM 5W30, wymiana po co 30.000 km lub 1 rok

Przeglądy i wymiany oleju co 30tys
ilość oleju 2.8L
Rozrząd na łańcuchu -serwis oraz przegląd przy 250 tys

1.3 CDTI/Multijet  90 KM (Euro4) bez DPF
1.3 CDTI /Multijet II 16v 90 KM (Euro5) posiada seryjnie DPF !!! wersja A13FD od 2012 r
1.3 CDTI/Multijet 95KM II generacji (Euro5) seryjnie wyposażony w DPF !!!

Turbosprężarka

1.3 CDTI/MJT 70KM 75KM Turbina stała geometria
1.3 CDTI/MJT 90KM 95KM Turbina zmienna geometria

1.3 MultiJet Fiat – brak koła dwumasowgo !!!

1.3 CDTI Opel -w mocniejszych wersjach koło dwumasowe

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 7) (8.1)
Trwałość 8.0/10
Utrzymanie 8.4/10
Dynamika 7.9/10
Głosy według opinii użytkowników: 6 1

Najbardziej awaryjna część

6%
0%
6%
13%
19%
56%
Suma głosów: 16

Opinie użytkowników

04.10.2023 Opel Astra H
(10.0)
Opinia: Do silnika 1.3 CDTI wchodzi 3.2l oleju, polecam zalać płukankę przed wymianą oleju, ja zalałem najtańszą od K2 za 8zł, i wypłukała jakieś stare skrzepy oleju Auto mam w kombi, dobrze się sprawuje, mało pali i jest dynamiczny jak na taką pojemność, wiadomo że to nie
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: 1.3 cdti 90km
  • Rocznik: 2008
  • Przebieg: 219000
  • Spalanie: 4.8 l/100km
Polecam
16.10.2016 Marek
(10.0)
Opinia: "Mam corse z tym silnikiem 12 lat, 7 litrów to palił na autobanie przy 150 km/h z bagiem na dachu. Latem przy trasach z ekonomiczna jazdą na 46 litrach przejeżdza do 1000 km."
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: Corsa 90KM
  • Rocznik / Przebieg: 2004 335000
  • Spalanie: 5.0 l/100km
Polecam
08.01.2015 tomi
(10.0)
Opinia: "opel astra 2006, przebieg 210000, przy 209000 pierwsza awaria - wymiana zaworu egr. Bardzo ekonomiczny ( 4,2-5,5l/100km), cichy i dynamiczny,POLECAM"
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: opel astra
  • Rocznik / Przebieg: 2006. 210000
Polecam
23.05.2014 _modo
(1.0)
Opinia: "Silnik 1.3 CDTi do samochodu o masie 1350 kg, przełożeniu na I biegu ponad 4 na VI nadbieg ok. 0.61 a na dodatek tzw. "dziura" w charakterystyce momentu obrotowego i mocy efektywnej do 2000 obr/min, to jedna wielka pomyłka. Samochód używany jako samochód badawczy. Koszmar."
  • 1.0/10
  • 1.0/10
  • 1.0/10
  • Silnik: Astra III Sedan 90KM
Odradzam
04.01.2014 Anonim
(9.0)
Opinia: "posiadam ten silnik w corsie d wersja 90 koni przebieg 60 tyś mam go od nowości wersja bez dpf kopci na czarno przy odpalaniu i jak zimna to nie równo pracuje jak się trochę nagrzeje jest ok oleju nie bierze, spala średnio 5.5 litra ropy
  • 10.0/10
  • 9.0/10
  • 8.0/10
  • Silnik: corsa d 90KM
  • Rocznik / Przebieg: 60 tyś
  • Spalanie: 5.5 l/100km
Polecam