Silnik 1.5 DCI to jednostka całkowicie opracowana przez firmę Renault i jest wykorzystywana do  napędu  modeli Nissan Almera, Juke, Micra,  Note, Qashqai,  Tiida. Silnik generuję bardzo szeroki zakres  zakres mocy od 65KM,70KM,75KM,80KM,85KM,86KM,90KM,100KM,105KM,106KM,110KM.Silnik posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail. Początkowo wtryskiwacze dostarczała firma Delphi. Nie należały one jednak do szczególnie trwałych zwłaszcza w kontakcie z paliwem kiepskiej jakości. Na szczęście po 2006 roku został zmieniony awaryjny system Delphi na układ wtryskowy firmy Siemens .
Jednostka ma bardzo zróżnicowaną budowę w zależności od wersji, mocy oraz okresu produkcji współpracują z kołem dwumasowym bądź nie. Posiadają turbosprężarkę o stałej lub zmiennej geometrii łopatek. Z filtrem cząstek stałych FAP współpracują jednostki o mocy 90KM oraz 110KM. Silnik charakteryzują niskie poziomy spalania, wysoka kultura pracy oraz zadowalająca dynamika. Najczęstsze problemy dotyczą układu wtryskowego, a w szczególności wtryskiwaczy. Użytkując pojazdy z silnikiem 1.5DCI należy zwrócić szczególną uwagę na rodzaj i typ wtryskiwaczy oraz na osprzęt z jakim współpracują. Szczegółowych informacji dowiemy się podając w ASO nr VIN.
Silnik 1.5 dCi znalazł szerokie zastosowanie w pojazdach różnego segmentu począwszy od małych miejskich samochodów, a skończywszy na większych autach segmentu D oraz Suv. Świadczy to o dużej uniwersalności i możliwościach technologicznych silników 1.5 dCi. Aby przedłużyć żywotność silnika wysokoprężnego należy stosować się do zaleceń producenta, dotyczących rodzaju oleju oraz częstotliwości jego wymiany. Pamiętajmy również o terminowej wymianie filtrów oleju oraz paliwa i o tankowaniu paliwa wysokiej jakości na sprawdzonych stacjach.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 16
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
Przeczytaj opinie o 1.5 dCi w Kategorii DCI !!!
Silniki 1.5 dCi do 2005r- wyposażone były w układ wtryskowy firm Delphi
Silniki 1.5 dCi po 2006r -zastosowano układ wtryskowy firmy Siemens
Możemy sami odróżnić z jakiej firmy zasilaniem mamy do czynienia 
-Pompa Delphi ma kształt okrągły
-Pompa Siemensa ma kształt gwiazdy 
1.5 dCi 90KM oraz 110KM -seryjnie wyposażone  w Filtr cząstek stałych FAP
Ważne !!!
Auta z silnikiem 1.5 dCi o różnych mocach mogą różnić się bardzo osprzętem , te same moce mogą mieć lub nie : 
-koło dwumasowe
-turbina zmienna lub stała geometria
-Filtr czastek stałych
 Nissan Micra K12 1.5 dCi 65KM (K9K)
																						Nissan Micra K12 1.5 dCi 65KM (K9K)
										
                                     Nissan Micra K12 1.5 dCi 82KM (K9K)
																						Nissan Micra K12 1.5 dCi 82KM (K9K)
										
                                     Nissan Micra K14 1.5 dCi 90KM (K9K)
																						Nissan Micra K14 1.5 dCi 90KM (K9K)
										
                                     Nissan Note I 1.5 dCi 86KM (K9K)
																						Nissan Note I 1.5 dCi 86KM (K9K)
										
                                     Nissan Note II 1.5 dCi 90KM (K9K)
																						Nissan Note II 1.5 dCi 90KM (K9K)
										
                                     Nissan Juke I 1.5 dCi 110KM (K9K)
																						Nissan Juke I 1.5 dCi 110KM (K9K)
										
                                     Nissan Almera N16 FL 1.5 dCi 82KM (K9K)
																						Nissan Almera N16 FL 1.5 dCi 82KM (K9K)
										
                                     Nissan Tiida 1.5 dCi 105KM (K9K)
																						Nissan Tiida 1.5 dCi 105KM (K9K)
										
                                     Nissan Pulsar C13 1.5 dCi 110KM (K9K)
																						Nissan Pulsar C13 1.5 dCi 110KM (K9K)
										
                                     Nissan Qashqai I 1.5 dCi 106KM (K9K)
																						Nissan Qashqai I 1.5 dCi 106KM (K9K)
										
                                     Nissan Qashqai I 1.5 dCi 110KM (K9K)
																						Nissan Qashqai I 1.5 dCi 110KM (K9K)
										
                                     Nissan Qashqai II 1.5 dCi 110KM (K9K)
																						Nissan Qashqai II 1.5 dCi 110KM (K9K)
										
                                    | Średnia (głosów: 5) | (8.4) | 
| Trwałość | 8.0/10 | 
| Utrzymanie | 9.2/10 | 
| Dynamika | 8.0/10 | 
 Nissan Micra K12 1.5 dCi 65KM (K9K)
																						Nissan Micra K12 1.5 dCi 65KM (K9K)
										
                                     Nissan Micra K12 1.5 dCi 82KM (K9K)
																						Nissan Micra K12 1.5 dCi 82KM (K9K)
										
                                     Nissan Micra K14 1.5 dCi 90KM (K9K)
																						Nissan Micra K14 1.5 dCi 90KM (K9K)
										
                                     Nissan Note I 1.5 dCi 86KM (K9K)
																						Nissan Note I 1.5 dCi 86KM (K9K)
										
                                     Nissan Note II 1.5 dCi 90KM (K9K)
																						Nissan Note II 1.5 dCi 90KM (K9K)
										
                                     Nissan Juke I 1.5 dCi 110KM (K9K)
																						Nissan Juke I 1.5 dCi 110KM (K9K)
										
                                     Nissan Almera N16 FL 1.5 dCi 82KM (K9K)
																						Nissan Almera N16 FL 1.5 dCi 82KM (K9K)
										
                                     Nissan Tiida 1.5 dCi 105KM (K9K)
																						Nissan Tiida 1.5 dCi 105KM (K9K)
										
                                     Nissan Pulsar C13 1.5 dCi 110KM (K9K)
																						Nissan Pulsar C13 1.5 dCi 110KM (K9K)
										
                                     Nissan Qashqai I 1.5 dCi 106KM (K9K)
																						Nissan Qashqai I 1.5 dCi 106KM (K9K)
										
                                     Nissan Qashqai I 1.5 dCi 110KM (K9K)
																						Nissan Qashqai I 1.5 dCi 110KM (K9K)
										
                                     Nissan Qashqai II 1.5 dCi 110KM (K9K)
																						Nissan Qashqai II 1.5 dCi 110KM (K9K)