Subaru

Silnik Subaru 2.0 Diesel Boxer 150KM EE20Z EURO4

3846
Silnik Subaru 2.0 Diesel Boxer 150KM EE20Z EURO4

Silniki Subaru Boxer Diesel są stosowane w samochodach marki

  • Subaru

Silnik Subaru 2.0 Diesel Boxer o mocy 150KM wszedł do produkcji w 2008 roku i miał zastosowanie w samochodach Subaru Impreza, Legacy oraz Outback. Jest to pierwsza konstrukcja diesla w układzie Boxer, wyposażona w układ wtryskowy Common Rail z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi firmy Denso o ciśnieniu 1800 bar w nowszych wersjach 2000 bar. Trzeba wyszczególnić że przez lata silnik przeszedł szereg modyfikacji i występował w różnych odmianach. Odmiana spełniająca norme Euro4 była stosowana w latach 2008-2010. Jak przystało na nowoczesnego diesla silnik wyposażono w seryjny filtr cząstek stałych DPF, w pierwszych latach produkcji był to filtr mokry.


Ze względu na zapotrzebowanie rynku był to pierwszy silnik wysokoprężny firmy Subaru co było dużym wyzwaniem dla konstruktorów. Niestety nowoczesna konstrukcja nie była do końca dopracowana co skutkowało poważnymi i kosztownymi awariami. Do najczęstszych trzeba zaliczyć problem z kołem dwumasowym które nie było dostatecznie dopasowane do osiągów i mocy jednostki, co powodowało jego uszkodzenie nawet przy przebiegach 30 tys/km. Inżynierowie próbowali wyeliminować tą przypadłość zmieniając oprogramowanie silnika. Kolejne usterki dotyczyły zaworu EGR oraz filtra cząstek stałych zwłaszcza podczas użytkowania pojazdu w cyklu miejskim.


Jednak najpoważniejszą usterką która zdarzała się w tym silniku był wadliwy układ tłokowo-korbowy a w rzeczywistości nadmierny luz osiowy. Konsekwencją tej przypadłości było obracanie się panewek lub pęknięcia wału co w konsekwencji doprowadzało do uszkodzenia silnika. Po stronie plusów trzeba zaliczyć bardzo trwałe turbosprężarki IHI. Również układ wtryskowy należy do trwałych jedynie co jakiś czas wtryskiwacze wymagają czyszczenia, warte uwagi jest to że w razie awarii wtryskiwaczy ich wymiana wiąże się z wyciągnięciem silnika.


Dużym atutem jest zastosowanie układu rozrządu opartego na łańcuchu co pozwala na obniżenie kosztów wymiany jak to ma miejsce podczas rozrządu paskowego. Podsumowując jednostkę Subaru można śmiało powiedzieć że parametry osiągi oraz kultura pracy jest na najwyższym poziomie. Niestety awaryjność pierwszych jej odmiana była bardzo duża a koszty napraw wysokie.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 16

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • Wysoka kultura pracy
  • bardzo dobra dynamika
  • przyzwoity poziom spalania

Wady

  • wysokie koszty serwisu
  • awaryjne koło dwumasowe
  • problem z układem korbowym/panewki
  • problematyczny filtr cząstek stałych DPF
  • awarie EGR

Informacje serwisowe

  • Kod silnika: EE20Z
  • Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią
  • Rozrząd: Łańcuch
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Występuje
  • Wtryski: Elektromagnetyczne  Firma Denso
  • Ilość oleju silnikowego: 5.5-5.9 L, typ oleju: 5W30, wymiana po co 20.000 km lub 1 rok

Wersje oraz odmiany silnika 2.0D Boxer 150KM
1. 2008-2010-Euro 4 układ wtryskowy CR 2 generacji Denso ciśnienie 1800 bar/Dwa łańcuchy rozrządu/ Aluminiowy kolektor dolotowy/Turbosprężarka IHI
2. 2010-2016 Euro 5 układ wtryskowy CR 3 generacji Denso ciśnienie 1800 bar/Dwa łańcuchy rozrządu/Plastikowy kolektor dolotowy/ Turbosprężarka Mitsubishi
3. od 2016 Euro 6  układ wtryskowy CR 4 generacji Denso ciśnienie 2000 bar/ Dwa łańcuchy rozrządu plus trzeci napędzający pompę paliwa /Plastikowy kolektor dolotowy/ Turbosprężarka Honeywell.

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 1) (9.3)
Trwałość 10.0/10
Utrzymanie 8.0/10
Dynamika 10.0/10
Głosy według opinii użytkowników: 1 0

Najbardziej awaryjna część

0%
0%
0%
100%
0%
0%
Suma głosów: 1

Opinie użytkowników

10.01.2020 Legacy
(9.3)
Opinia: Witam posiadam Subaru Legacy z silnikiem diesla od paru dobrych lat i nie powiem złego słowa obecine przebieg to 240tyś zero problemów jak to mówią jak się dba tak się ma proste. Każdemu czytającemu i zastanawiającemu się nad zakupem z czystym sumieniem polecam Subaru z
  • 10.0/10
  • 8.0/10
  • 10.0/10
Zalety: Napęd na 4koła jest rewelacyjny bez problemu na letnich oponach można ruszać pod górkę na oblodzonej jezdni. Dynamika jazda tym autem to sama przyjemność.
Wady: ja nie stwierdziłem trzeba dbać i auto będzie służyło bezawaryjnie bez względu jakiej marki bedzie.
  • Silnik: 150km
  • Rocznik: 2009
  • Przebieg: 240000
  • Spalanie: 6.8 l/100km
Polecam