Silnik Fiat 2.0 MultiJet II 170KM II Generacji jest odmianą, która weszła do produkcji rok po wersji 165-konnej i debiutowała w Alfie Romeo 156 w 2009 roku. Została oparta na sprawdzonej konstrukcji 1.9 MultiJet w której wykorzystano najnowsze technologie.Jednostka przeszła szereg modyfikacji które pozwoliły spełnić rygorystyczne normy spalin Euro5. Silnik seryjnie współpracuje z filtrem cząstek stałych DPF i posiada elektrycznie sterowany zawór EGR.
Znajdziemy tu nowej generacji układ wtryskowy Common Rail o ciśnieniu 2000 bar ,dzięki zastosowaniu hydraulicznego zaworu bardzo precyzyjnie dawkuje ilość paliwa, co przekłada się na zmniejszenie spalania oraz elastyczniejszą pracę silnika. W odróżnieniu od starszych konstrukcji w silniku zastosowano turbosprężarkę o stałej geometrii łopatek z elektronicznym sterowaniem co przekłada się na wzrost mocy oraz wysoki moment obrotowy 350 Nm przy 1750 obr./min. Po za nowatorskimi rozwiązaniami konstruktorzy postawili na niezawodność i wyeliminowali najbardziej uciążliwe usterki trapiące wcześniejsze modele.
Przez to silnik stał się jednym z najmniej awaryjnych jednostek na rynku. Jednak w niektórych odmianach silnik boryka się z problemami dużego ubytku oleju, oraz jak to ma miejsce przy nowoczesnych dieslach problem z osprzętem. Najbardziej uciążliwy jest filtrem cząstek stałych DPF zwłaszcza podczas jazdy miejskiej, problem też dotyczy zaworu EGR który jest elektroniczny i droższy w wymianie. Usterki najczęściej zdarzają się przy przebiegach powyżej 200. tys/km oraz podczas złej eksploatacji. Trzeba pamiętać że dzisiejsze diesle są bardzo zaawansowane technologicznie i naszpikowane elektroniką która czasami lubi szwankować a wtedy koszty ich naprawy są bardzo wysokie.
Opis Ogólny
Silnik ma zastosowanie w marce Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Opel, Saab oraz Suzuki. W zależności od modelu posiadał moc 136KM,170KM. oraz 190KM. Jednostka 4 cylindrowa posiada bezpośredni wtrysk paliwa realizowany przy pomocy systemu Common Rail II generacji z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi firmy Bosch. Ich największą zaletą jest stosunkowo tania możliwość regeneracji w przypadku awarii. Jednostka współpracuje z turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek. W trosce o przestrzeganie restrykcyjnych norm emisji spalin w 2.0JTD zastosowano dwa awaryjne elementy: zawór recyrkulacji spalin EGR oraz filtr cząstek stałych. W modelu Saab 9-5 zastosowano system Bi-turbo generujący moc 195KM. Rozwiązanie to przekłada się na świetną dynamikę i pracę silnika, jednakże w przypadku awarii jednostka jest bardzo droga i trudna w naprawie.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 16
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
Bardzo ważną rzeczą jest używanie odpowiedniego oleju do silników z Filtrem cząstek stałych DPF, niskopopiołowy Selenia WR Pure Energy (5W-30)/ możliwość wskazania wymiany przez komputer pokładowy !!!
Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM 170KM
Alfa Romeo Giulietta FL 2.0 JTDM 16V TCT 175KM
Alfa Romeo 159 2.0 JTDM 16V 170KM
Alfa Romeo Brera 2.0 16V JTDM 170KM
Fiat Freemont 2.0 Multijet 170KM DPF
Jeep Renegade 2.0 Multijet 16V (170KM)
Jeep Renegade FL 2.0 MultiJet 16V (170KM)
Jeep Compass II 2.0 Multijet 16V (170KM)
| Średnia (głosów: 3) | (9.7) |
| Trwałość | 10.0/10 |
| Utrzymanie | 9.0/10 |
| Dynamika | 10.0/10 |
Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM 170KM
Alfa Romeo Giulietta FL 2.0 JTDM 16V TCT 175KM
Alfa Romeo 159 2.0 JTDM 16V 170KM
Alfa Romeo Brera 2.0 16V JTDM 170KM
Fiat Freemont 2.0 Multijet 170KM DPF
Jeep Renegade 2.0 Multijet 16V (170KM)
Jeep Renegade FL 2.0 MultiJet 16V (170KM)
Jeep Compass II 2.0 Multijet 16V (170KM)