Popularne na rynku

Silnik Fiat 1.9 8V JTD

140637
Silnik Fiat 1.9 8V JTD

Silniki Fiat TD / JTD są stosowane w samochodach marki

  • Alfa Romeo
  • Fiat
  • Lancia

Silnik Fiat 1.9 JTD Unijet występuje w samochodach marki Fiat, Alfa Romeo jak również  Opel, Saab, Suzuki czy Cadilac. Zadebiutował  w 1997r samochodzie Alfa Romeo 156 o mocy 105KM  jako  pierwszy silnik z wtryskiem bezpośrednim w systemie Common Rail I generacji. Konstrukcja 8-zaworowa występowała w kilku odmianach mocy 80KM,85,100KM,105KM oraz 115KM.Odmiany silników różniły się rodzajem osprzętu, między innymi wtrysków, kolektorów dolotowych, zaworu EGR czy turbosprężraki. W wersji 80KM która weszła do produkcji w 1999 r wraz z modelem Fiat Punto znajdziemy turbo o stałej geometrii łopatek. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku odmiany 85KM. Pozostałe wersję wyposażone są w turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek, przez co silniki stają się bardziej dynamiczniejsze i elastyczne.Jednostki charakteryzują się niskim poziomem spalania, dobrą dynamiką oraz dużą trwałością. Turbosprężarka jak i wtryskiwacze bezawaryjnie znoszą całkiem duże przebiegi. Dużym plusem jest zastosowanie układu wtryskowego firmy Bosch z elektromagnetycznymi wtryskami, w razie ich awarii można je tanio zregenerować. Do najbardziej awaryjnych podzespołów trzeba zaliczyć problemy z przepływomierzem czy termostatem oraz zapychającym się EGR-em. Jednak nie jest to dużym problemem  ponieważ awarie zazwyczaj można szybko zdiagnozować. Atutem jednostki  jest bezproblemowy serwis oraz dostępność części co przekłada się na niskie koszty ewentualnych napraw. Przy większych przebiegach daje o sobie znać koło dwumasowe,w przypadku jego awarii można je zastąpić kołem jednomasowym. Po stronie minusów należy zapisać przeciętną kulturę pracy oraz wyczuwalną turbodziure. Reasumując, silniki 1.9 JTD mają więcej plusów a niżeli minusów, przede wszystkim są trwałe, mało palą ich serwis nie jest problemem a dostępność części jest zadowalająca.

Silnik 1.9JTD o mocy 115KM z maksymalnym momentem obrotowym 255Nm przy 2000 obr/min.
Silnik 1.9JTD o mocy 110KM z maksymalnym momentem obrotowym 200Nm przy 1500 obr/min.
Silnik 1.9JTD o mocy 105KM z maksymalnym momentem obrotowym 200Nm przy 1500 obr/min.
Silnik 1.9JTD o mocy 100KM z maksymalnym momentem obrotowym 200Nm przy 1500 obr/min.
Silnik 1.9JTD o mocy 80/85KM z maksymalnym momentem obrotowym 196Nm przy 1500 obr/min.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 8

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • trwała jednostka napędowa
  • trwały układ wtryskowy
  • trwałe turbosprężarka
  • niskie spalanie
  • stosunkowo tani serwis
  • dostępność zamienników

Wady

  • awarie koła dwumasowego
  • awarie przepływomierza
  • awarie zaworu EGR

Informacje serwisowe

  • Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią
  • Rozrząd: Pasek, wymiana po po. 120.000 km
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym możliwa wymiana na jednomasowe
  • Filtr cząstek stałych: Brak
  • Wtryski: Elektromagnetyczne  Firma Bosch
  • Ilość oleju silnikowego: 4.3 L, typ oleju: Selenia 5W40, wymiana po co 20.000 km lub 1 rok

Silnik 1.9JTD występuję w innych markach pod innymi oznaczeniami
CDTi -Opel   TiD/TTiD – Saab   DDiS -Suzuki   D- Cadillac

Sprzęgło
W razie awarii lub zużycia- koło dwumasowe można wymienić na jednomasowe

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 24) (8.9)
Trwałość 9.5/10
Utrzymanie 8.3/10
Dynamika 9.0/10
Głosy według opinii użytkowników: 24 0

Najbardziej awaryjna część

7%
8%
8%
11%
17%
49%
Suma głosów: 89

Opinie użytkowników

09.04.2021 Croma II
(8.7)
Opinia: Silnik bardzo dobry i nie ma się do czego przyczepić, ma przyspieszenie, jest ekonomiczny, oprócz typowych awarii (DPF, EGR, Koło dwumasowe) można doliczyć Koło pasowe wału korbowego, przy zmianie oleju na czas (warto skrócić odstępy do 10 tyś km) i nie oszczędzaniu na częściach nie
  • 10.0/10
  • 8.0/10
  • 8.0/10
Zalety: Przystępne spalanie, łatwo dostępne części, dość dobra dynamika, żadnych problemów z silnikiem,
Wady: Problemy z zaworem EGR (i chłodnicą EGR), Koło dwumasowe, problemy z DPF
  • Silnik: 120 KM
  • Rocznik: 2010
  • Przebieg: 400 tyś
  • Spalanie: 6.5 l/100km
Polecam
12.05.2018 Mateusz
(8.0)
Opinia: 1.9 JTD 115/80KM. Miałem już autko z wersją 80KM. Teraz posiadam wersję 115KM. Moim zdaniem bezkonkurencyjna jednostka napędowa (sporo aut przewinęło się przez moje ręce). Trwałe turbo, trwały układ wtryskowy. Do specyficznych awarii tego silnika należy zaliczyć czujnik położenia wału korbowego, jednak oryginalna część zamienna
  • 10.0/10
  • 7.0/10
  • 7.0/10
  • Silnik: Stilo 115/80KM
  • Rocznik / Przebieg: 2002
  • Spalanie: 5.2 l/100km
Polecam
27.07.2017 Zbigniew
(10.0)
Opinia: Witam. Potwierdzam,że silnik JTD jest rewelacyjny. Posiadam Lncię Librę ,ma ponad 500tyś km. przebiegu i od wymiany do wymiany ,nie bierze grama oleju. Na trasie przy spokojnej jeździe pali 5,3-5,5 litra oleju napędowego a po mieście 8-9. Silnik 2.4 jtd 135 KM. ,,ZERO ,, awarii.
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: 135
  • Rocznik / Przebieg: 2000 /510 tyś
  • Spalanie: 6.5 l/100km
Polecam
20.07.2017 EnsO
(10.0)
Opinia: Silnik rewelacyjny !! Ekonomiczny a zarazem z potencjałem.Koszty utrzymania całkiem niskie,minusem koło dwumasowe i problemy z egr. Na te wszystkie mankamenty mozna znalezdz rozwiazanie. Polecam kupic autko tansze a reszte przeznaczyc na zrobienie egr,dwumasy,korekte mapy. a Autko spokojnie objedzie punto hgt 130km przy czym mamy
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: Punto mk2/80-120km
  • Rocznik / Przebieg: 2000/230tys
  • Spalanie: 5.0 l/100km
Polecam
13.10.2016 skull
(10.0)
Opinia: bardzo dobry !
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: stilo
  • Rocznik / Przebieg: 2000
  • Spalanie: 6.0 l/100km
Polecam