Pomimo iż Audi A3 drugiej generacji – model oznaczony kodem 8P – ma już swoje lata, to wciąż cieszy się popularnością na rynku aut używanych. Chociaż produkcja A3 8P odbywała się w latach 2003-2012, to model wciąż zachowuje dosyć świeży design i zdecydowanie może się podobać. Z uwagi na jego wiek należy jednak zwrócić szczególną uwagę na stan techniczny danego egzemplarza – w tym na kondycję silnika. Jakie silniki wysokoprężne są szczególnie godne uwagi w Audi A3 drugiej generacji?
Czy warto kupić Audi A3 8P?
Druga generacja Audi A3 cieszy się dobrymi opiniami ze względu na m.in. jakość wykonania i wykończenia, czy też ze względu na dobre zabezpieczenie antykorozyjne. Dzięki temu wciąż można trafić dobrze utrzymany egzemplarz. Z drugiej strony warto przemyśleć wybór jednostki wysokoprężnej – niektóre silniki diesla montowane w tym samochodzie są uznawane za stosunkowo problematyczne. Dlatego rozsądnie jest poszukać auta o jak najlepiej udokumentowanej historii serwisowej. Wcześniej jednak warto sprawdzić, jakie są typowe bolączki poszczególnych silników diesla w Audi A3 8P.
Jeżeli szukasz opon do Audi A3, to na www.sklepopon.com/opony-do/audi/a3 możesz dobrać nowy komplet do różnych generacji tego modelu. Oryginalne rozmiary montowane w generacji 8P to 205/55 R16 oraz 225/45 R17.
Silniki wysokoprężne w Audi A3 8P – jak 1.9 TDI to najlepiej z początku produkcji
Audi A3 drugiej generacji przeszło w 2008 roku facelifting. W wersjach przedliftowych dostępne były silniki wysokoprężne 1.9 TDI o mocy 105 KM, a także 2.0 TDI w trzech różnych wersjach – 8V 140 KM, 16V 140 KM oraz 170 KM. Przy ograniczonym budżecie najrozsądniejszym wyborem jest A3 8P z silnikiem 1.9 TDI – warto postawić na starsze serie tego silnika – BJB oraz BKC. Silniki serii BXE oraz BLS produkowane po 2005 roku cechowały się panewkami o ograniczonej trwałości.
W przypadku 2.0 TDI lepiej postawić na poliftową wersję z Common Rail
W dwulitrowych TDI montowanych do 2008 roku wykorzystywano pompowtryskiwacze – po liftingu zastąpiono je wtryskiem Common Rail. Ośmiozaworowe silniki serii BMM uchodzą za trwalsze i cechują się niższym spalaniem, chociaż szesnastozaworowe jednostki serii BKD również mają stosunkowo dobre oceny w porównaniu z mocniejszą wersją 170 KM (BMN/BKQ/BUY), która miewa opinię szczególnie awaryjnej. Przy nieco większym budżecie zdecydowanie warto dopłacić do wersji poliftowej z wtryskiwaczami Common Rail.
Silnik 1.6 TDI to stosunkowo bezpieczny wybór w poliftowym A3 8P
W trakcie faceliftingu gamę jednostek wysokoprężnych uzupełnił silnik 1,6 TDI w dwóch wersjach mocy – 105 KM oraz 90 KM. Ten silnik jest uznawany za stosunkowo pewny wybór wśród diesli montowanych w Audi A3 8P. Jego mankamentem mogą być jednak wtryskiwacze, które borykały się z przedwczesnym zużyciem. Każdy egzemplarz z silnikiem 1.6 TDI miał również filtr DPF, który może być potencjalnym źródłem problemów.
Podsumowując, kierowcy poszukujący egzemplarza Audi A3 drugiej generacji wyposażonego w silnik wysokoprężny, powinni celować przede wszystkim w silniki 1,6 TDI, ale dobrym wyborem może być również poliftowe 2.0 TDI z wtryskiwaczami Common Rail, a także 1,9 TDI z początku produkcji. Jako najbardziej awaryjny motor zwykle wskazuje się 2.0 TDI o mocy 170 KM z pompowtryskiwaczami w egzemplarzach sprzed liftingu. Jak w każdym używanym samochodzie, należy jednak zwracać uwagę przede wszystkim na wiarygodną historię serwisową i kondycję techniczną zweryfikowaną w serwisie przed zakupem.