Poradnik iParts.pl. Dlaczego opony do samochodów elektrycznych są zwyczajnie inne? Czym różnią się od standardowych opon i na co te różnice się przekładają?

90
Data publikacji: 6 sierpnia, 2025

Opony do aut z silnikami spalinowymi i opony do „elektryków” – na pierwszy, a nawet na drugi rzut oka nie różnią się praktycznie niczym. Pewne różnice możesz zauważyć, oceniając ich etykiety, ale to wciąż mało. Dopiero biorąc takie opony do ręki, dopiero mając je już na kołach, faktycznie możesz poczuć, że są to dwie zupełnie różne „gumy”. Na czym te różnice polegają? Skąd się biorą? Na jakie odczucia powinni się przygotować kierowcy stawiający na opony dedykowane samochodom elektrycznym?

Co wyróżnia auta elektryczne? Dlaczego przeznaczone do nich opony samochodowe czeka trudniejsze zadanie?

O różnicach pomiędzy samochodami spalinowymi a elektrycznymi opowiadać można godzinami. Z punktu widzenia samych tylko opon należałoby się jednak skupić przede wszystkim na 3 punktach decydujących o tym, że opony do „elektryków” muszą być i są inaczej projektowane, a następnie produkowane. A punktami tymi są:

  1. Masa pojazdu – auto elektryczne waży często kilkaset kilogramów więcej niż jego odpowiednik w wersji spalinowej. To dodatkowe obciążenie nie pozostaje bez znaczenia dla opon. Większa masa to większe siły działające na bieżnik, zwłaszcza na zakrętach i podczas hamowania.
  2. Moment obrotowy – w silnikach elektrycznych pełen moment obrotowy dostajemy praktycznie od razu, od zera. Daje to fantastyczne przyspieszenie, ale i generuje potężne siły działające na opony.
  3. Bezgłośna jazda – brak hałasu silnika spalinowego sprawia, że w kabinie „elektryka” jest po prostu cicho. I wówczas, nagle, okazuje się, że zaczynamy słyszeć szum toczących się opon, który normalnie byłby zagłuszany przez silnik. Coś takiego może znacząco obniżać komfort jazdy.

Każdy z tych punktów to wyzwanie dla producentów opon samochodowych, każdy musi być przez nich uwzględniony i uzupełniony przez konkretne rozwiązanie. W ten sposób powstają opony dedykowane samochodom elektrycznym, które znajdziesz na iParts.pl, obok opon samochodowych odpowiednich do pojazdów z silnikami spalinowymi czy hybrydowymi.

Jakie są te opony dla „elektryków”? Co odróżnia je od opon dla innych aut?

Z uwagi na podane wyżej różnice, producenci opon musieli pomyśleć o czymś specjalnym, projektując opony do aut elektrycznych. Szybko wszyscy doszli do wnioski, że nie da się po prostu założyć standardowej opony do „elektryka” i oczekiwać, że wszystko będzie grało, jak należy. Powstał więc cały segment opon „szytych na miarę” dla pojazdów elektrycznych, które wyróżnia:

  • wzmocniona konstrukcja – opony do „elektryków” mają wyższy indeks nośności i często zobaczysz na nich oznaczenie XL (Extra Load) lub HL (High Load);
  • specjalne mieszanki gumy – mieszanki gumowe opon EV zostały zoptymalizowane pod kątem niskich oporów toczenia oraz zwiększonej odporności na ścieranie. Ten „twardy” kompromis przyniósł zaskakująco „miękkie” efekty;
  • zoptymalizowany bieżnik – ogólnie jest to mniej rowków i niższy bieżnik, a wszystko po to, żeby zredukować hałas i opory toczenia.

I teraz najlepsze – opony do aut elektrycznych są mocniejsze, a więc twardsze i sztywniejsze, prawda? Otóż, nie prawda. Często są to opony niezwykle wprost miękkie i bardzo elastyczne. Miękki w nich jest nie tylko bok i czoło opony, miękka jest i sama mieszanka gumowa. Do tego opony EV są wyraźniej lżejsze od opon do samochodów z silnikami spalinowymi. Różnica przy tym samym rozmiarze sięga pełnego kilograma. Możesz teraz pomyśleć – co to za różnica? 4 kilo dla samochodu ma coś zmienić? Owszem, i to dużo! Jest to bowiem 4 kilo masy wirującej, co mierzy się i ocenia zupełnie inaczej niż w przypadku masy statycznej.

Co oznacza specyfika opon EV dla samego kierowcy? Na jakie odczucia przekłada się ich używanie?

Producenci robią, co mogą, żeby nasze opony były idealne. Ponieważ jednak coś takiego jak opona idealna nie istnieje i istnieć raczej nie może, kierowcy wybierający opony do aut elektrycznych muszą przygotować się na pewne kompromisy. Jakie?

Zasięg vs przyczepność

Projektując oponę z super niskimi oporami toczenia (żeby auto miało jak największy zasięg), czasem trzeba pójść na ustępstwa w kwestii przyczepności na mokrym albo samej trwałości bieżnika. Z tego też powodu opony EV są lekkie i trwałe, ale za to mają nieco gorsze wyniki w trudnych warunkach atmosferycznych. Lepiej bądź na to gotowy.

Przyczepność vs komfort

Miękka mieszanka gumowa w oponach dedykowanych samochodom elektrycznym ma zapewnić kierowcy pełną kontrolę nad autem w momencie dynamicznego startu (a „elektryki, jak już wspomnieliśmy, mają wyjątkowo dynamiczny start). Ta sama mieszanka jest jednocześnie zwyczajnie głośniejsza niż mieszanka twarda.

Komfort vs żywotność

Aby uczynić niezauważalnym spadek komfortu na skutek użycia miękkiej mieszanki gumowej, producenci opon EV stosują mniej skomplikowany bieżnik o niższej wysokości. A niższa wysokość i miękka mieszanka przekłada się na niższą trwałość opony.

Opony do aut elektrycznych są próbą pogodzenia ze sobą elementów do pogodzenia niemożliwych. Jednak nie one jedne. Wiele opon, które znajdziecie w naszej ofercie, jest efektem podobnych prób. Na iparts.pl/czesci-samochodowe mamy przykłady rozmaitych elementów, które starają się łączyć cechy pozornie sprzeczne. Z nich wszystkich oponom EV wychodzi to chyba jednak najlepiej. Bo choć używając ich, z całą pewnością powinieneś przygotować się na pewne kompromisy, to raczej nie powinny to być kompromisy dokuczliwe. Zaufaj marce – producenta i dostawcy – a możesz liczyć na opony samochodowe, które Cię zaskoczą. I z pewnością będzie to zaskoczenie pozytywne.

Czy ten artykuł jest dla Ciebie przydatny?

0
0
Suma głosów: 0