Suzuki

Silnik Suzuki 1.9 DDiS 129KM F9Q

30992
Silnik Suzuki 1.9 DDiS 129KM F9Q

Silniki Suzuki TD / DDiS są stosowane w samochodach marki

  • Suzuki

Silnik Suzuki 1.9 DDiS o mocy 129KM (F9Q) to konstrukcja zapożyczona od firmy Renault  i miała zastosowanie w samochodzie Suzuki Grand Vitara II. Silnik występował w dwóch wersjach  z normą Euro 4 w latach 2005-2009 oraz Euro 5 od 2009-2011 r. Jednostka oparta na tym samym bloku różniąca się nieznacznie osprzętem. Mianowicie pierwsza odmiana różniła się innym umiejscowieniem turbiny w górnej części silnika, oraz innym systemem wypalania filtra FAP. W nowszej wersji filtr FAP jest wypalany za pomocą piatego wtryskiwacza który dozuje paliwo do jego wypalenia.



To rozwiązanie jest całkowicie bezobsługowe i nie stwarza użytkownikom kompletnie żadnych problemów. Ponadto w nowszej wersji zastosowano nowszej generacji zawór EGR nowszy osprzęt oraz turbina występuje po prawej stronie silnika. Obie konstrukcje posiadają system wtrysku bezpośredniego realizowany przy pomocy systemu Common Rail II generacji  z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi Bosch. Ich główną zaletą jest stosunkowo niska cena oraz możliwość regeneracji, współpracują z kołem dwumasowym oraz turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek.



Oba elementy poprawiają dynamikę oraz kulturę pracy jednostki napędowej. W opinii kierowców silniki z 1.9 dCi 130KM chwalone są za stosunkowo niską awaryjność oraz zadowalające poziomy spalania. Po stronie plusów należy zapisać wysoką kulturę pracy jednostki wysokoprężnej. W tym przypadku francuscy inżynierowie pieczołowicie odrobili lekcje i nowsza jednostka jest wolna od awarii trapiących poprzednika.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 8

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • trwała jednostka napędowa
  • trwały układ wtryskowy
  • niskie poziomy spalania
  • bardzo dobra dynamika

Wady

  • ?

Informacje serwisowe

  • Kod silnika: F9Q
  • Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią
  • Rozrząd: Pasek, wymiana po po 120.000 km
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Występuje
  • Wtryski: Elektromagnetyczne  Firma Bosch
  • Ilość oleju silnikowego: 5.1 L, typ oleju: Elf Evolution Full-Tech FE 5W30, wymiana po co 15.000 km lub 1 rok

OLEJ !
Zalecany olej do silników diesla DCi Renault z filtrem cząstek stałcyh FAP
Elf  Evolution Full-Tech FE 5W30 5L syntetyczny olej / poprzednio ELF Solaris DPF 5W30
WAŻNE !!!

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 2) (2.3)
Trwałość 1.5/10
Utrzymanie 2.0/10
Dynamika 3.5/10
Głosy według opinii użytkowników: 0 2

Najbardziej awaryjna część

21%
16%
11%
5%
16%
32%
Suma głosów: 19

Opinie użytkowników

25.03.2021 GV 1,9 DDiS
(1.0)
Opinia: nadziałem się na ten silnik jak żaba na bociana. Turbo dziura do 2000 obrotów , jazda jak traktorem ! Obrócone panewki , mokry silnik i wyje jak głodne wilki. Odradzam .
  • 1.0/10
  • 1.0/10
  • 1.0/10
Zalety: Nie widzę. wstyd za Suzuki ,że montował takie badziewie. Porażka !
Wady: Głośny ,paliwożerny, wielki !
  • Silnik: 1,9ddis
  • Rocznik: 2006
  • Przebieg: 320000
  • Spalanie: 10.0 l/100km
Odradzam
01.07.2020 Suzuki Grand Vitara II 2006 r.
(3.7)
Opinia: Ten silnik to jedno wielkie zło. Stosując się do podstawowych wytycznych przy eksploatacji samochodu z silnikiem diesla (wymiana oleju z filtrami co 10 000 km, spokojna głównie autostradowa jazda, nie kręcenie powyżej 4000 rpm itp itd) silnik zaliczył już dwa remonty. Za każdym razem zjechane
  • 2.0/10
  • 3.0/10
  • 6.0/10
Zalety: Chciałbym na prawdę jakieś znaleźć.......
Wady: Całe mnóstwo, panewki z bambusa, wał korbowy z plasteliny, słaba dynamika, brak automatu (po prostu nie było!), tylko 5 biegów, zdecydowanie za wysokie spalanie.
  • Silnik: F9Q
  • Rocznik: 2006
  • Przebieg: 214896
  • Spalanie: 7.2 l/100km
Odradzam