Volkswagen

Silnik VW 1.9 TDI 8V PD 100KM-101KM EA188

74730
Silnik VW 1.9 TDI 8V PD 100KM-101KM EA188

Silniki VAG 1.9 TDI VEP / 1.9 TDI PD są stosowane w samochodach marki

  • Audi
  • Seat
  • Skoda
  • Volkswagen

Silnik Volkswagen 1.9 TDI 8V PD o mocy 100-101KM z oznaczeniami ATD, AXR, BEW, BMT, AVB, AVQ występował w samochodach marki Audi,  Seat, Skoda, Volkswagen w latach 1999-2010. Ta odmiana jest uważana za jedną z bardziej trwałych, jej moc jest wyważona a użytkownicy twierdzą że nawet wyższa niż „na papierze”. Najpopularniejsza na rynku jest wersja z oznaczeniem AXR oraz bliźniacza odmiana ATD. W jednostce wprowadzono system wtryskowy oparty na pompowtryskach. Dobra opinia o tym silniku wynika z trwałości i niezawodności, bezawaryjnie można było pokonać nawet pół miliona kilometrów.


Rezultat ten osiągnięto tworząc stosunkowo prostą konstrukcję, która została oparta na sprawdzonej starszej wersji zasilanej pompą.Niestety ta odmiana jest bardziej zaawansowana technologicznie i posiada nowszej generacji osprzęt. Turbosprężarka o zmiennej geometrii, która wpływa ona na podniesienie dynamiki oraz generowanie większej mocy przez silnik. Jednak bywa bardziej awaryjna i trudniejsza w obsłudze a niżeli turbina o stałej geometrii. Koło dwumasowe poprawia kulturę pracy silnika i zmniejsza zużycie paliwa ale może przysporzyć dużych problemów w razie awarii.


Dotyczy to zwłaszcza aut z dużym przebiegiem których na rynku wtórnym jest dużo, warto sprawdzić historię przeglądów oraz wymiany części. Wizytówką tej i innych odmian TDI  jest głośna praca silnika. Reasumując 1.9 TDI jest konstrukcją trwałą i potrafiącą znieść bezawaryjnie naprawdę duże przebiegi. Nie zapominajmy jednak, że wiele jednostek jest już wiekowych i mogą przytrafić się w nich awarie turbosprężarki, koła dwumasowego lub zaworu EGR. Jednakże sama naprawa nie powinna przynieść większych problemów, budowa jednostki jest dobrze znana wszystkim mechanikom a części tanie i ogólnie dostępne.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 8

Typ wtrysku: pompa

Zalety

  • bardzo trwała jednostka
  • niskie poziomy spalania
  • dostępność części
  • tani bezproblemowy serwis

Wady

  • niska kultura pracy silnika
  • awarie pompy wtryskowej
  • awarie dwumasy(po wyżej 200tyś/KM)
  • awarie turbo-zapiekające się łopatki

Informacje serwisowe

  • Kod silnika: AXR, ATD, BMT, AVB, BEW, AVQ
  • Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią
  • Rozrząd: Pasek, wymiana po po 90.000km
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Brak
  • Wtryski: Pompowtryski  Firma Bosch
  • Ilość oleju silnikowego: 4.5 L, typ oleju: Castrol 5W40 norma 505.01, wymiana po co 15.000 km lub 1 rok
Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 14) (8.3)
Trwałość 8.9/10
Utrzymanie 8.0/10
Dynamika 8.0/10
Głosy według opinii użytkowników: 13 1

Najbardziej awaryjna część

14%
6%
8%
48%
10%
14%
Suma głosów: 50

Opinie użytkowników

04.08.2023 VW Golf IV 1.9 TDI
(4.3)
Opinia: VW z silnikami TDI to ZDECYDOWANIE mocno przereklamowana sprawa. Przez półtora roku byłem posiadaczem VW Golfa IV 1.9 TDI 100 KM z 2005 r. Samochód pochodził z polskiego salonu i miał przede mną tylko jednego właściciela. Auto było serwisowane w ASO VW. Przy przebiegu 300
  • 6.0/10
  • 3.0/10
  • 4.0/10
Zalety: Niskie spalanie. Naprawi go niemal każdy mechanik w Polsce.
Wady: Okrutnie gnijąca blacha. Niska kultura pracy silnika. Po przejechaniu ok 250 tys km lawinowo pada jedna rzecz po drugiej. Ciągłe problemy z centralnym zamkiem. Częste problemy z klimatyzacją.
  • Silnik: 100 KM
  • Rocznik: 2005
  • Przebieg: 310000
  • Spalanie: 6.0 l/100km
Odradzam
04.05.2023 PASSAT B5 FL
(9.7)
Opinia: 2004 AVB, TEN PANCERVAGEN W MOICH RĘKACH OD KILKUNASTU LAT, WYCHODZĄ MAŁE USTERKI ELEKTRYKI /WŁĄCZNIK HAMULCA, REGULACJA PODŚWIETLENIA/ ALE RESZTA PO PROSTU NIEZNISZCZALNA, POMPOWTRYSKI ORYGINAŁ, ZAWIESZENIE ORYGINAŁ 260TYS.,SKRZYNIA ORYGINAŁ, RDZY ZE ŚWIECĄ SZUKAĆ, TO CHYBA OSTATNI TAKI DOBRY PRODUKT VW PASSATA
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 9.0/10
Zalety: PROSTA NIEZNISZCZALNA KONSTRUKCJA 1.9, DOBRY ON I MASZ SPOKÓJ Z POMPKAMI 5W30 WYMIANA CO MAX 10TYS I TURBINA HULA JAK ZŁOTO
Wady: BRAK
  • Silnik: AVB 101
  • Rocznik: 2004
  • Przebieg: 260000
  • Spalanie: 6.5 l/100km
Polecam
07.04.2023 VW Golf IV
(7.3)
Opinia: Silnik dosyć pancerny i całkiem dynamiczny. Przyjemnie napędza kompaktowe samochody. W moim Golfie oryginalna turbina padła dopiero przy 380 tys km.
  • 10.0/10
  • 5.0/10
  • 7.0/10
Zalety: Duża trwałość. Dynamika.
Wady: Kultura pracy. Wcale nie jest tak tani w utrzymaniu, jak głoszą miejskie legendy.
  • Silnik: 100
  • Rocznik: 2003
  • Przebieg: 407000
  • Spalanie: 6.0 l/100km
Polecam
19.11.2022 Seat cordoba 6l
(10.0)
Opinia: Wzorcowa
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
Zalety: Same zalety
Wady: Brak
  • Silnik: Atd 74kw 101 km
  • Rocznik: 2003
  • Przebieg: 225000
  • Spalanie: 5.7 l/100km
Polecam
02.07.2022 Skoda Fabia 1 1.9 TDI ATD
(9.3)
Opinia: Trwały, wystarczająco dynamiczny jak na samochód segmentu B.
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 8.0/10
Zalety: 1. Brak dwumasowego koła zamachowego w Skoda Fabia (w VW występuje) 2. Wysoka trwałość sprzęgła (ponad około 250 tys km, a dalej się nie ślizgało, było słychać łożysko oporowe oraz po demontażu widać że tarcza była już blisko końca) 3. Wysoka trwałość pompowtryskiwaczy i turbosprężarki (dalej oryginalne) 4.
Wady: Niska trwałość pompy podciśnieniowej marki LUK, dalej jest oryginalna ale na luźny króciec i poci się. Wysoki koszt wymiany odmy - wiąże się to z wymianą całej pokrywy zaworów
  • Silnik: 74kW ATD
  • Rocznik: 2003
  • Przebieg: 270180
  • Spalanie: 5.5 l/100km
Polecam