Silnik 1.6 TDI CR 90KM (CAYB) - informacje, opinie, serwisWyświetleń: 8483

TDI

Najnowsze opinie o silnikach

Silnik 1.9 dCi 102KM (F9Q 732/733)20.04.2019

Najmniej awaryjne auto jakie miałem. A przez 10 lat przejechałem 170000 km. oczywiście problem z egr mnie nie ominął. A i wymiana

Polecam

6.92

Silnik 1.6 HDI 16V 109KM (DV6TED4)20.04.2019

Auto kupione 3 lata temu. Generalnie ok. Przy kupnie wymiana pompy wody przeciekała, pomimo wymiany 6 miesięcy wcześniej wraz z rozr

Polecam

7.30

Silnik 1.6 16V CRDi 115KM (D4FB)19.04.2019

Ceed 1FL SW1.6crdi 115km bardzo dobry silnik kultura pracy elastyczność dynamika.Póki roku eksploatacji żadnych problemów .Spalani

Polecam

9.33

Silnik 1.5 Energy dCi 110KM (K9K 646/846)18.04.2019

Bardzo oszczędny silnik o dobrej dynamice, wymiana oleju co 12 tys. km z uwagi na spory udział jazdy w cyklu miejskim, auto świetnie

Polecam

10.00

Najważniejsze informacje o silniku

Silnik 1.6 TDI  o mocy 90KM występuje w samochodach marki Volkswagen, Skoda, Seat, Audi. W zależności od modelu posiada również moc 75KM oraz 105KM.Silnik 1.6 TDI produkowany był od 2005 roku. W 1.6 TDI zastosowano kilka rozwiązań mających na celu zmniejszenie kosztów spalania oraz zwiększenie dynamiki silnika. Jednostka 4 cylindrowa posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy użyciu systemu Common Rail II generacji z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami o ciśnieniu 1600 bar. Ich największą wartością jest bardzo precyzyjne dawkowanie paliwa wprost proporcjonalne do obciążenia silnika, po stronie minusów należy zapisać bardzo wysoką cenę oraz niezwykle trudną regeneracje.Niestety układ wtryskowy nie jest mocną stroną tego silnika,bardzo trzeba uważać na złej jakości paliwo.Do przebiegu 100 tys/km praktycznie nic się z nimi nie dzieje,po wyżej zdarzają się poważne problemy z wtryskiwaczami (nie jest to reguła) wszystko jest uzależnione od użytkowania auta. Z silnikiem 1.6 TDI współpracuje turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek firmy BorgWarner BV39 BV39F-0136. Jej główną wadą są wyższe koszta napraw przy ewentualnych awariach oraz skomplikowana konstrukcja, zaletą lepszy moment obrotowy oraz generowanie wyższych mocy. Silnik  1.6TDI występują z filtrem cząstek stałych DPF (spełnia normę czystości Euro5) elementem nader często awaryjnym. W szczególności gdy pojazd użytkujemy w jeździe miejskiej dochodzi do jego zapchania.Niestety jest to nagminne jeżeli auto jest nie odpowiednio eksploatowane,chodzi o cykliczną wymianę odpowiedniego oleju przystosowanego do DPF-u oraz jazdę miejską.Auta użytkowane na trasach bezproblemowo pokonują przebiegi około 200 tys wtedy mogą napotkać na problem z filtrem.Niestety użytkownicy w miastach na ogół spotykają się z awariami DPF-u już przy przebiegach 80tys/km !!! Co do kwestii rozrządu serwis przewiduje wymianę przy 180.000 km jednak zdarzały się uszkodzenia pompy wody oraz zerwania paska przy niższych przebiegach.Warto zmniejszyć ten interwał maksymalnie do przebiegu 150.000 tys.km zwłaszcza użytkując auto w trudnych warunkach lub w mieście.W opinii kierowców silnik TDI należy do udanych konstrukcji charakteryzuję się niską awaryjnością o ile odpowiednio jest użytkowany oraz serwisowany, w innym przypadku może pochłonąć nie małe koszty.Niewątpliwie atutem jednostki jest niskim spalaniem oraz przyzwoitą kulturą pracy. Po stronie minusów użytkownicy wymieniają stosunkowo niską moc oraz wspomniany problematyczny filtr cząstek stałych.

Zalety:
niskie poziomy spalania
zadowalająca kultura pracy
trwała jednostka

Wady:
przeciętna dynamika
awaryjny filtr cząstek stałych
uwaga na zerwanie paska rozrządu
uwaga na osprzęt silnika !!!

Dodatkowe informacje eksploatacyjne

Olej

Bardzo ważną rzeczą jest używanie odpowiedniego oleju do silników z Filtrem cząstek stałych DPF,  serwis zaleca olej  Castrol 5W30 z oznaczeniem VW 504/507.

ROZRZĄD !!!

Serwis zaleca wymianę rozrządu co 180.000 km a w trudnych warunkach maksymalnie co 150.000 km !!! Warto o tym pamiętać, ponieważ zdarzały usterki zerwania paska rozrządu oraz awarie pompy wody przed jego wymianą !!!

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 12

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 4
Średnia (głosów 8):
(6.96)
Trwałość
 7.38/10
Utrzymanie
 7.5/10
Dynamika
 6/10

Głosy według opinii:

71

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

Robert 27.11.2018
Średnia:
(0.00)
Tak
"Spalanie srednie lato 5, zima 5,5. ( zasięg na pelnym zbiorniku 1000-1100 km).Przebieg 225 tyś. Przy 150tys wymiana rozrządu, sprzęgło bez dwumasu jeszcze śmiga , żadnych problemów z wtryskiwaczami ani turbo, olej wymieniany co 15 tyś, paliwo tylko z markowych stacji, w większości robię trasy 60 km do pracy, powyżej 160 raczej głośno, najniższy uzyskane spalanie 4,5. Tym autem z tym konkretnym silnikiem bardzo mała różnica w spalaniu czy jedziesz 90-120 czy 120--160 Polecam z czystym sumieniem Ps. Moje autko nie przeszło aktualizacji dg:)"
Trwałość
 (0/10)
Utrzymanie
 (0/10)
Dynamika
 (0/10)
Odmiana silnika: Skoda Fabia 1.6 TDI CR 90KM (CAYB) Rocznik / Przebieg: 2011/225000 Śr. spalanie: 5/5.5
Macin 07.11.2018
Średnia:
(9.00)
Tak
"Super silnik, nie grzeszy dynamiką ale jak na Fabię jest ok. Można spokojnie podróżować z prędkością autostradową i jeszcze ma siłę przyspieszać. Generalnie samochód kupiłem jako 4 latka z przebiegiem 153tyś. km, sam w 4 kolejne lata zrobiłem następne 100 tys. km. Obecnie ma 253tyś. km sprawuje się super, dwumas jeszcze raczej oryginalny, bynajmniej ja go nie wymieniałem, turbo śmiga, jedynie alternator rok temu przeszedł regenerację, jeśli chodzi o DPF to jak by go nie było, zero problemów, co jakiś czas włączy się procedura wypalania, co prawda 85% mojej jazdy to trasa. Generalnie bardzo polecam ten silniczek."
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (8/10)
Odmiana silnika: Fabia 2 CAYB Rocznik / Przebieg: 2010 Śr. spalanie: 5.5
Jan 07.02.2018
Średnia:
(1.00)
Nie
"Było fajnie dopóki nie wypłynęła afera dieselgate.. Po tzw. "akcji serwisowej" moja fabia 1.6tdi z przebiegiem 48 tys. km to kupa złomu. Auto przestało przyspieszać, pali ok. 1,5 l więcej na setkę, silnik klekocze jak stary polonez na ubogiej mieszance, a jazda poza miastem polega na wciskaniu pedału gazu do dechy i czekaniu na reakcję. Nie dajcie się namówić na aktualizację oprogramowania! Nigdy więcej nie kupię samochodu z koncernu VAG. To najwięksi oszuści jakich znam."
Trwałość
 (1/10)
Utrzymanie
 (1/10)
Dynamika
 (1/10)
Odmiana silnika: Fabia II 90kM Rocznik / Przebieg: 2010 Śr. spalanie: 7
Marcin 27.12.2017
Średnia:
(7.67)
Tak
"Golf VII variant 1,6 tdi 90 km. Szybki to może i nie jest,ale nie chodzi mi o szybkość,tylko o ekonomię (robię gównie dłuższe trasy ok. 65 km. w jedną stronę). Liczę, że przejadę nim z 300 tys. Auto kupiłem w salonie, miłe zaskoczenie-bez DWUMASY!!! Pierwsza wymiana oleju po 15 tys.-tak planuję przez cały czas użytkowania. Jak na razie nie mam na co narzekać. Paliwo warto lać na dobrych, markowych stacjach,najlepiej dużych,patronackich-nie tych będących w ajencjach. Na autostradzie bez problemu rozpędzam go do 140-160. Dobra elastyczność-3000 tys. obrotów przy 160 (w 1,9 było to 140). Naprawdę polecam ale na dłuższe trasy a nie na miasto." "
Trwałość
 (8/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (5/10)
Odmiana silnika: Golf VII Rocznik / Przebieg: 2017/27000 Śr. spalanie: 5.2
Marcin 04.08.2017
Średnia:
(8.67)
Tak
""Z tym silnikiem samochód posiadam od 2.5 roku, kupiłem z przebiegiem 153000km, osobiście przejechałem nim 74000km. Super silnik, bezobsługowy pod warunkiem że się dba o niego i płyny ustrojowe wymienia na czas. Sapalanie niezależnie od stylu jazdy na poziomie 5,5-5,7/100km. Jak do tej pory zero awarii samego silnika, osprzęt to inna bajka, po zakupie padł kompresor klimatyzacji a w tym roku regeneracja alternatora w którym padły łożyska. Koło dwumasowe zaczyna kończyć żywot, jednak z tego co do tej pory udało mi się ustalić jest jeszcze oryginalne, więc również nie ma tragedii. Naprawdę super silniczek, może nie grzeszy mocą ale jak na Fabię tragedii nie ma, jeszcze 70km/h poleci spokojnie :)" "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (6/10)
Odmiana silnika: Fabia II / 90KM Rocznik / Przebieg: 2010 / 227000 Śr. spalanie: 5.5
<<<12>>>

Wybierz silnik i dodaj opinię

Silniki 1.2 TDI EA189 z systemem Common Rail (2009-2015)
Silniki 1.4 TDI EA288 z systemem Common Rail (2014-2018)
Silniki 1.6 TDI EA189 z systemem Common Rail (2009-2015)
Silniki 1.6 TDI EA288 z systemem Common Rail (2012-2018)
Silniki 1.6 TDI EA288evo z katalizatorem SCR (od 2016)
Silniki 2.0 TDI EA189 z systemem Common Rail (2007-2015)
Silniki 2.0 TDI EA288 z systemem Common Rail (2012-2018)
Silniki 2.7 V6 TDI (2004-2011)
Rodzina silników 3.0 V6 TDI
Silniki 3.0 V6 TDI EA896 (2004-2012)
Silniki 3.0 V6 TDI EA897 (2010-2016)
Silniki 3.0 V6 TDI EA897evo (2014-2019)
Silniki 3.0 V6 TDI EA897evo2 (od 2017)
Silniki 8-cylindrowe TDI
Silniki 12-cylindrowe TDI

Poradnik techniczny Diesla

Olej silnikowy

Olej silnikowyObecnie wraz z zaawansowaniem technologicznym silników samochodowych wzrasta efektywność i wydajność olejów silnikowych. Mnogość firm i charakterystyczna specyfikacja zmusza każdego kupującego do zastanowienia się czy na pewno wybraliśmy odpowiedni.


Turbosprężarka

TurbosprężarkaWspółcześnie wszystkie nowoczesne pojazdy z silnikiem wysokoprężnym występują z turbosprężarką. Dzięki zastosowaniu tego elementu możliwe jest znaczne zwiększenie osiągów: mocy oraz dynamiki silników Diesla.


DPF (filtr cząstek stałych)

DPFOdwiedzając fora internetowe dotyczące diesla i jego eksploatacji można dostrzec wiele postów dotyczących DPF-u I problemów z nim związanych. Forumowicze pytają o zasady działania, regeneracje lub samo jego usuniecie.