Silnik 1.6 TDCi 16V 109KM (DLD-416) - informacje, opinie, serwisWyświetleń: 173310

Najnowsze opinie o silnikach

Silnik 2.2 TDCi 16V 200KM (DW12C)08.07.2020

Serwis - przy danym przebiegu 196000kkm (kupiony przy 142000kkm) brak jakichkolwiek problemów, olej wymieniany co 10kkm. Użytkowani

Polecam

9.67

Silnik 1.6 i-DTEC 120KM (N16A1)07.07.2020

Silnik ok ale ma wadę fabryczną polegająca na przesuwne poprzecznym wałków rozrządu. Róbcie to na gwarancji bo kosztuje słono.

Polecam

9.06

Silnik 1.3 CDTI 70KM (Z13DT)07.07.2020

zrobiłem ponad 200kkm, obecnie 300kkm przebiegu i 12 lat, regenerowane: wtryski przy 250kkm, pompa paliwa przy ok 230kkm, alternator,

Polecam

7.21

Silnik 2.0 CDTi 160/165KM DPF (A20DTH)06.07.2020

Bardzo elastyczna, ale awaryjna jednostka. Zatarty silnik przy 260 tyś. Pomimo usunięcia dobrze znanych usterek ( uszczelka smoka, kl

Polecam

7.79

Najważniejsze informacje o silniku

Silnik 1.6 TDCI DPF występuje w pojazdach marki Ford,Volvo oraz Peugeot,Citroen (tutaj silnik posiada logotyp HDI). Jednostka została skonstruowana przez francuski koncern PSA przy udziale firmy Ford. Silnik posiada bezpośredni wtrysk paliwa realizowany przy pomocy systemu Common rail z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi. Ich niewątpliwą zaletą jest stosunkowo niewysoka cena oraz możliwość regeneracji. Jednostka współpracuje z dwumasowym kołem zamachowym oraz turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek . Takie rozwiązanie wpływa na podniesienie generowanych osiągów, jednak w przypadku awarii koszta serwisu są wysokie. Przed zakupem pojazdu warto sprawdzić czy posiada Filtr cząstek stałych DPF ( niektóre modele występowały fabrycznie bez DPF-u lecz w większości był stosowany). Element awaryjny zwłaszcza jeśli głównie poruszamy się w cyklu miejskim. Wówczas może dojść do jego zapchania resztkami sady i w konsekwencji do spadku mocy silnika,podniesieniu się poziomu oleju oraz uszkodzenia wtrysków. Niestety koszt wymiany na nowy element to kwota około 3-4 tys. zł (usunięcie około 1000zł-niestety nie jest to zgodne z normami oraz prawem!!!) Aby przedłużyć żywotność silnika wysokoprężnego należy stosować się do zaleceń producenta, dotyczących rodzaju oleju oraz częstotliwości jego wymiany. Pamiętajmy również o terminowej wymianie filtrów oleju oraz paliwa i o tankowaniu paliwa wysokiej jakości na sprawdzonych stacjach. W opinii kierowców silnik 1.6 TDCI o mocy 109KM jest jednostką  udaną . Dominują pozytywne komentarze na temat dynamiki oraz niskich poziomów spalania. Po stronie minusów należy zapisać wyższe koszta obsługi w przypadku ewentualnych napraw  filtra cząstek stałych,koła dwumasowego oraz turbiny o zmiennej geometrii łopatek.

Zalety:
bardzo dobra kultura pracy
niskie spalanie
bardzo dobra dynamika

Wady:
Problematyczny osprzęt
filtr cząstek stałych DPF
koło dwumasowe
lejące wtryski
Turbina -smarowanie,zatykający się przewód

Dodatkowe informacje eksploatacyjne

Uwaga na sitko w przewodzie smarowania turbiny!!!

Zalecane jest przy okazji wymiany oleju jego czyszczenie .Niektórzy mechanicy usuwają całkowicie,należy się jednak zastanowić bo konsekwencją mogą kosztowne  do turbiny mogą dostać się nieczystości.Nowy przewód bez problemu można zakupić w serwisie Forda za kwotę około 200zł .

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Jeśli zauważyłeś błąd w informacjach zawartych w stronie lub chciałbyś dodać coś od siebie napisz do nas.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 301

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 171
Średnia (głosów 24):
(7.75)
Trwałość
 7.92/10
Utrzymanie
 7.46/10
Dynamika
 7.88/10

Głosy według opinii:

204

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

Focus MK 2 26.01.2020
Średnia:
(8.33)
Tak

Opinia: Polecam od wersji Euro 5 ...

Trwałość
 (9/10)
Utrzymanie
 (8/10)
Dynamika
 (8/10)

Zalety:Nie do zdarcia.. mam 1.6 tdci 109 km z 2010 euro V w fordzie focusie MK2 auto z poprawionym suchym dpf nie sprawia żadnych kłopotów przejechane Na chwilę obecną 200 000 km oryginalne turbo , wtryskiwacze... awarie dwie alternator przy 155000 i rozładowany akumulator przy 162 000 po 6 latach..olej zmieniamy co 12 000 km filtr paliwa co 45000 km..

Wady:dostęp do alternatora nie jest łatwy..przydało by się parę koni więcej:)

Odmiana silnika: 109 KM 1.6 tdci euro 5Rocznik: 2010Przebieg: 201000 Śr. spalanie: 5.5
C-Max 31.10.2019
Średnia:
(0.00)
Nie

Opinia: W czasie jazdy gaśnie silnik.

Trwałość
 (0/10)
Utrzymanie
 (0/10)
Dynamika
 (0/10)
Odmiana silnika: 1,6 109 kmRocznik / Przebieg: 2010 220000 Śr. spalanie: 5.7
Ford Focus Mk2 kombi 20.06.2019
Średnia:
(9.33)
Tak

Opinia: 1,6TDCi 109KM DPF w Focus 2006 kombi. Od nowości obecnie 14 roczek kończy przy 268tys. km. Przy 200k wymiana paska rozrządu+łańcuch, wymiana podkładek pod wtryskami, trzy razy dolewany Eloys, dwa razy czyszczony DPF... tyle. Na trasie 4,2l/100 miasto 5-6, na wiosnę i jesienią wymiana oleju i tyle. Jeździ :-D Szacuneczek. PS.A Focus 2 to najfajniejsze auto jakie miałem. Poza filtrem kabinowym (!)

Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (8/10)
Odmiana silnika: 1,6TDCi 109KM DA8WRocznik / Przebieg: 2006/268tys.km. Śr. spalanie: 4.8
Mateusz 14.11.2018
Średnia:
(1.00)
Nie

Opinia: Wieczne problemy z dpf lejace wtryski i wymiana turbo przebieg 140tys na naprawy wydałem już 6tys a auto warte może 15

Trwałość
 (1/10)
Utrzymanie
 (1/10)
Dynamika
 (1/10)
Odmiana silnika: Cmax 1.6Rocznik / Przebieg: 2007 Śr. spalanie: 6.5
Radek 27.05.2018
Średnia:
(7.33)
Tak

Opinia: Samochód kupiony z przebiegiem 150000, przy 175000 wymiana silnika(mało prawdopodobne by przebieg był prawdziwy, silnik się zatarł, chociaż nie wiem co dokładnie było przyczyną także nie wiadomo). Oczywiście przez eksploatację głównie po mieście i lokalnych drogach był problem z DPF, przybywało "oleju", DPF usunięty, problem znikł. Zeszłej zimy auto unieruchomione na jakiś czas, duże mrozy oraz lipne paliwo przypominające w minusowych temperaturach swoją konsystencją żelka, mrozy puściły samochód ruszył, dodam, że miało to miejsce tylko tej zimy a auto mamy 5 lat(paliwo ma ogromne znaczenie), oraz wymiana koła pasowego wraz z paskiem osprzętu(ok 400zł). Szykuje się znowu wymiana podkładek/uszczelek wtryskiwaczy oraz sprawdzenie turbiny( z gruszki cieknie olej, niewiele, ale co jakiś czas znaczy teren ;-)) Duży plus za spalanie, przy ekonomicznej jeździe wg. komputera 4.5, a przy dynamicznej średnio 5.5 l/100 km(nawet jeśli komputer przekłamuje 1l/100 są to naprawdę dobre wyniki )oraz za kulturę pracy, jak na 4 cylindry może być. In minus dynamika, może w Focusie II jest w miarę dobrze tak tutaj szału nie ma, do 100 km/h jest ok., ale dalej dwa razy myślę zanim kogoś wyprzedzę. Ogólnie polecam silnik, 12 letni samochód użytkowany praktycznie codziennie nie sprawia jakiś specjalnie uciążliwych problemów, do tego popularna jednostka, zna ją każdy mechanik oraz tanie, dostępne części.

Trwałość
 (8/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (5/10)
Odmiana silnika: Focus C-Max/109kmRocznik / Przebieg: 2006/250000 Śr. spalanie: 4.7

Wybierz silnik i dodaj opinię

Silniki 1.6 TDCi opracowane z PSA - I generacja (2004-2010)
Silniki 1.6 TDCi opracowane z PSA - II generacja (2010-2017)

Poradnik techniczny Diesla

Turbosprężarka

TurbosprężarkaWspółcześnie wszystkie nowoczesne pojazdy z silnikiem wysokoprężnym występują z turbosprężarką. Dzięki zastosowaniu tego elementu możliwe jest znaczne zwiększenie osiągów: mocy oraz dynamiki silników Diesla.


DPF (filtr cząstek stałych)

DPFOdwiedzając fora internetowe dotyczące diesla i jego eksploatacji można dostrzec wiele postów dotyczących DPF-u I problemów z nim związanych. Forumowicze pytają o zasady działania, regeneracje lub samo jego usuniecie.


Olej silnikowy

Olej silnikowyObecnie wraz z zaawansowaniem technologicznym silników samochodowych wzrasta efektywność i wydajność olejów silnikowych. Mnogość firm i charakterystyczna specyfikacja zmusza każdego kupującego do zastanowienia się czy na pewno wybraliśmy odpowiedni.