Popularne na rynku

Silnik Opel 1.3 CDTI Z13D (Multijet)

203773
Silnik Opel 1.3 CDTI Z13D (Multijet)

Silniki Opel CDTI od Fiata są stosowane w samochodach marki

  • Opel
  • Chevrolet

Silniki Opel 1.3 CDTI to jednostka zapożyczona od koncernu FIATA stosowana w szerokiej gamie modeli Opla. W zależności od modelu posiadał moc 70KM, 75KM, 90KM oraz 105KM. Innowacyjne rozwiązania technologiczne zastosowane w silniku zostały nagrodzone tytułem Engine of the year 2005. Jednostka 4 cylindrowa posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy użyciu systemu Common Rail II generacji z wtryskiwaczami elektromagnetyczymi firmy Bosch. Ich największą zaletą jest możliwość regeneracji oraz stosunkowo niska cena. Wersja 70-konna współpracuje z turbosprężarką o stałej geometrii łopatek.



 W mocniejszych jednostkach zamontowano turbinę o zmiennej geometrii. Silnik posiada zwykle sprzęgło dwumasowe, które jest często awaryjne oraz drogie w naprawie.. Po stronie plusów należy zapisać bezobsługowy mechanizm rozrządu oparty o łańcuch. Silnik posiada zwykłe sprzęgło -jednomasowe do duży plus w razie awarii koszty wymiany to wydatek rzędu 400 zł. Użytkownicy dziwią się że w Oplu gdzie silnik jest stosowany występuje dwumasowe koło a w Fiacie nie. Dokładnie tak jest w opracowaniu układu dla Opla zastosowali w tym silniku koło dwumasowe w fiacie nie.



Co do awaryjności można powiedzieć że jest niska pod warunkiem odpowiedniego użytkowania, do najbardziej uciążliwych usterek dochodzi przeważnie przy przebiegu 150-200 tys. Problem może dotyczyć zaworu EGR oraz łańcucha rozrządu który lubi się rozciągnąć a nawet zerwać !!! Problematyczne jest usytuowanie misy olejowej która jest osadzona bardzo nisko i często dochodzi do jej uszkodzenia w skutek czego wycieka olej co może skończyć się zatarciem silnika. Występowały dwie odmiany tego silnika jedna spełniała normy spalin Euro 4 i nie posiadała DPF-u druga spełniająca normy spalin Euro 5 miała montowany seryjnie filtr DPF.



Przeważnie miało te miejsce przy wersjach aut z zagranicy gdzie normy spalin wprowadzane były seryjnie od 2008 roku w Polsce od 2010 roku. Trzeba nadmienić że od 2009 roku do produkcji weszła odmiana silnika 1.3 Multijet II Generacji z fabrycznym filtrem cząstek stałych . Awaryjność tej jednostki jest uzależniona od jej odpowiedniego serwisowania, wiele modeli aut z tym silnikiem pokonują ponad 200tys/km bez żadnych problemów. Wśród kierowców mały fiatowski silnik posiada dobrą opinię chwalony jest za wysoką kulturę pracy, elastyczność oraz niskie spalanie. Po stronie plusów należy zapisać bezobsługowy mechanizm rozrządu oparty o łańcuch. Wśród kierowców mały fiatowski silnik posiada dobrą opinię chwalony jest za wysoką kulturę pracy, elastyczność oraz niskie spalanie.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 16

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • niskie spalanie
  • wysoka kultura pracy
  • trwały układ wtryskowy
  • rozrząd oparty na łańcuchu

Wady

  • niska trwałość sprzęgła dwumasowego
  • awarie zaworu EGR
  • Awarie DPF-u

Informacje serwisowe

  • Kod silnika: Z13DT / Z13DTJ / Z13DTH / A13DTC / B13DTC / A13FD / A13DTE / B13DTE
  • Turbosprężarka: Ze stałą geometrią w wersjach 90KM
  • Rozrząd: Łańcuch
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Brak
  • Wtryski: Elektromagnetyczne  Firma Bosch-możliwość regeneracji
  • Ilość oleju silnikowego: 2.8 L, typ oleju: 5W30, wymiana po 30.000 km lub 1 rok

Przeglądy i wymiany oleju co 30tys
ilość oleju 2.8L
Rozrząd na łańcuchu -serwis oraz przegląd przy 250 tys

1.3 CDTI /Multijet II 16v 90 KM (Euro5) posiada seryjnie DPF !!!
1.3 CDTI/Multijet  90 KM (Euro4) bez DPF
1.3 CDTI/Multijet 95KM II generacji seryjnie wyposażony w DPF !!!

Turbosprężarka

1.3 CDTI/MJT 70KM 75KM Turbina stała geometria
1.3 CDTI/MJT 90KM 95KM Turbina zmienna geometria

1.3 MultiJet Fiat – brak koła dwumasowgo !!!

1.3 CDTI Opel -w mocniejszych wersjach koło dwumasowe

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 26) (7.4)
Trwałość 7.5/10
Utrzymanie 8.0/10
Dynamika 6.7/10
Głosy według opinii użytkowników: 18 8

Najbardziej awaryjna część

12%
16%
14%
18%
10%
30%
Suma głosów: 233

Opinie użytkowników

29.03.2023 Opel Corsa D
(5.3)
Opinia: Nie polecam po 150 tys km wszystko do roboty w tym aucie ... wysprzęglik sprzęgła ( trzeba zwalać całą skrzynie biegów ) oraz już kwalifikuje się do wymiany pompa wtryskowa ( koszt nowej z wersją start stop w serwisie to ponad 3tys pln) + uwalony
  • 4.0/10
  • 4.0/10
  • 8.0/10
Zalety: Niskie spalanie
Wady: wszystko się sypie...
  • Silnik: 1.3CDTI/95KM
  • Rocznik: 2014
  • Przebieg: 150000
  • Spalanie: 6.0 l/100km
Odradzam
03.03.2023 Opel Corsa 1.3CDTI DPF
(8.7)
Opinia: Dobry i tani silnik w utrzymaniu
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 6.0/10
Zalety: niskie spalanie , zero awarii
Wady: głosny na autostradzie
  • Silnik: 75
  • Rocznik: 2012
  • Przebieg: 192000
  • Spalanie: 4.5 l/100km
Polecam
10.10.2021 Corsa d 1,3 CDTI
(10.0)
Opinia: Super auto mamy go 8 lat sprowadzony jeździł teść teraz żona.Nic się nie zepsuło auto od 3 lat robi 80 km dziennie do pracy wcześniej teść robił 40 km dziennie jeździ i jeździ non stop zero napraw zero! Bezawaryjne kompletnie super auto luks.
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
Zalety: Super wszystko
Wady: Zero wad
  • Silnik: 75 kw
  • Rocznik: 2007
  • Przebieg: 150 tys
  • Spalanie: 4.0 l/100km
Polecam
20.03.2021 Opel Corsa D
(9.3)
Opinia: Auto Corsa D 1.3cdti 95KM/ 2014r od nowości, póki co auto można powiedzieć bezawaryjne, wszystko chodzi jak w zegarku :) Jedynie problemy z zapychającym/zapalającą się kontrolką od DPf/częsta jazda po mieście/ trzeba je przegonić ostro na autostradzie to wtedy jest ok.
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 8.0/10
Zalety: --- Bardzo dobra dynamika jak na tą moc --- Bardzo niskie spalanie --- Mała awaryjność --- Wysoka kultura pracy silnika --- Niskie koszty utrzymania
Wady: -- Problemy z DPF
  • Silnik: 1.3cdti 95KM
  • Rocznik: 2014
  • Przebieg: 123tys
  • Spalanie: 6.0 l/100km
Polecam
27.05.2018 Damian
(8.7)
Opinia: Samochód Opel Astra H zakupiłem go salonie w 2006 samochód nigdy mnie nie zawiodł jeżdżę nim do dnia dzisiejszego i nawet nie myślę go sprzedawać obecnie przebieg 117tys ,do tego przebiegu został wymieniony dwumas który padł przy 100tys , pekl wąż turbiny koszt 300zl,oraz kompresor
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 6.0/10
  • Silnik: Astra H 90km
  • Rocznik / Przebieg: 2006/117000
  • Spalanie: 5.0 l/100km
Polecam