Popularne na rynku

Silnik PSA 2.2 HDi 16V 128KM-133KM DW12 TED4

101315
Silnik PSA 2.2 HDi 16V 128KM-133KM DW12 TED4

Silniki PSA HDi / e-HDi są stosowane w samochodach marki

  • Citroen
  • Peugeot
  • Fiat

Silnik PSA 2.2 HDi 16V o mocy 128-133KM występował w samochodach marki Peugeot oraz Citroen. Silniki 2.2 z logiem HDi pojawiły się już w 1997 roku były to proste, mało zaawansowane technologicznie konstrukcje. Po 2000 roku pojawiły się jednostki z z systemem Common Rail z elektromagnetycznymi wtryskiwaczami, ich niewątpliwą zaletą jest możliwość regeneracji. Jednostki występowały z turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek. Wraz z upływem lat silniki wysokoprężne ewoluowały i stopniowo zwiększała się ich .


W 2006 roku
w silniku wprowadzono kilka istotnych zmian. Zwiększono moc do 170KM, wprowadzono wtryskiwacze piezoelektrycze. Ich największą wartością jest bardzo precyzyjne dawkowanie paliwa wprost proporcjonalne do obciążenia silnika, po stronie minusów należy zapisać bardzo wysoką cenę oraz niezwykle trudną regeneracje. Silnik współpracuje z dwiema turbosprężarkami. Najnowsza jednostka z 2010 roku generuje moc aż 204KM. Wsłuchując się w opinie kierowców na temat silnika 2.2 HDI dominują pozytywne komentarze. Chwalony jest za dynamikę, stosunkowo niskie spalanie oraz małą awaryjność. Na niekorzyść przemawiają awarie filtru cząstek stałych FAP defekty koła dwumasowego, wtrysków (głównie w autach z dużym przebiegiem) oraz wysokie koszta obsługi.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 16

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • dobra dynamika
  • przyśpieszenie
  • zadowalające poziomy spalania
  • wysoka kultura pracy
  • trwała jednosta

Wady

  • skomplikowana budowa
  • awaryjny filtr FAP
  • awarie koła dwumasowego

Informacje serwisowe

  • Kod silnika: DW12 TED4
  • Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią
  • Rozrząd: Pasek, wymiana po po 180.000-240.000 km
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Występuje
  • Wtryski: Elektromagnetyczne  Firma Bosch do 2006
  • Ilość oleju silnikowego: 5.3 L, typ oleju: Total 5W30, wymiana po 30.000km lub 1 rok

wtryskiwacze elektromagnetyczne- regeneracja 500zł, nowy element 1000zł wtryskiwacze piezoelektryczne- nieregenerowalne, nowy element 1700zł

W 2006 roku silnik został zmodifikowany

-podniesiono mocy do 170KM
-zastosowano wtryskiwacze pizoelektryczne –
-zastosowano  dwie turbosprężark
-zastosowano nowej generacji zawór EGR-elektryczny

W 2010 roku kolejna modyfikacja

-podniesiona moc do 204KM
-zmodyfikowany układ wtryskowy
-wrócono do jednej turbiny która jest  chłodzona cieczą

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 16) (8.5)
Trwałość 8.7/10
Utrzymanie 7.5/10
Dynamika 9.4/10
Głosy według opinii użytkowników: 15 1

Najbardziej awaryjna część

21%
18%
8%
26%
11%
16%
Suma głosów: 38

Opinie użytkowników

02.01.2020 406 8C Pinifarina [133Ps]
(8.3)
Opinia: Silnik jest bardzo trwały i oczywiście jest bardzo skomplikowany. Trzeba pilnować - Turbo Garret/PWC/ZRWC/EGR/skrzynia dwu-masa i obowiązkowo zmieniać olej do skrzyni ~45000km/zmieniać olej do silnika ~10000-15000km/pasek rozrząd trzeba wymieniać regularnie/wtryski trzeba dbać/itd.. Najlepszy silnik PSA i szybko zapomnicie o 2.0Hdi/2.0Tdi/1.9Tdi/1.6Hdi/2.0Dci. Silniki występują też w Renault/Jaguar/Nissan/Fiat/Citroen/Ford
  • 8.0/10
  • 7.0/10
  • 10.0/10
Zalety: Dynamika, ekonomiczny do szybkiej jazdy na autostradzie ~200km/h ~8L, nie-klekocie jak stary Diesel i jest cichy, warto usunąć FAP [ściema EURO3/4 bo to nic nie daje], EGR jest tani, trochę łatwe dostępne części i nie są drogie.
Wady: Elektronika [Moduł/BSI], trzeba sprawdzać ciśnienie opon ~2.6bar [wpływa na spalanie], szybko zużywają poduszki do silnika, mocniejszy Akumulator [jeśli na krótkie dystansy], wrażliwy na jakość paliwa i nie wolno kupować lepszych ON [tzw. suche paliwo]. Jeśli nie masz dobrego mechanika Hdi to nie kupuj 2.2Hdi.
  • Silnik: 4HX
  • Rocznik: 2002
  • Przebieg: ~300000
Polecam
30.10.2017 Łukasz
(9.0)
Opinia: Ogólnie silnik udany nic się nie dzieje,tak samo bezawaryjny jak 2.0hdi taki silnik też miałem,jak widać opinie użytkowników to 95% pozytywy raczej niewarto czytać artykułów o tym silniku,bo piszą go ludzie,którzy nie mają pojęcia. Jedynie eksploatacyjne rzeczy wymienia się,jeśli chodzi o minusy to trzeba lać płyn
  • 9.0/10
  • 8.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: citroen c5 130km
  • Rocznik / Przebieg: 2003/260000
  • Spalanie: 8.0 l/100km
Polecam
19.06.2017 Phil
(10.0)
Opinia: Świetny silnik. Mocny, elastyczny baaaaardzo ekonomiczny. Zdarzyło mi się, że jechałem z Warszawy na Węgry. Podczas całej drogi miałem tylko kilka krótkich fragmentów drogi wielopasmowej, na której można było pogonić. Reszta to były typowe polskie, słowackie i węgierskie drogi gdzie co chwila była jakaś miejscowość
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: 204
  • Rocznik / Przebieg: 2014 / 100 000 +
  • Spalanie: 7.5 l/100km
Polecam
10.06.2017 Andrzej
(7.3)
Opinia: oceniam silnik 2.2 w peugeocie 807. wg papierów ma moc 128 KM. problemy z FAP. cały czas się podtyka . liczne problemy z elektroniką sterującą silnikiem (komputery) oraz z tak zwanymi elektrovanami - elektro-pneumatycznymi zaworami - w tym sielniku jest ich aż 6!) tej
  • 8.0/10
  • 4.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: 2.2 128KM
  • Rocznik / Przebieg: 2006/204000
  • Spalanie: 9.5 l/100km
Odradzam
24.12.2016 Michał
(8.7)
Opinia: Przy dobrym serwisie pilnowaniu oleju i dbaniu o wymiany super auto po chipie 187 koni i prawie całkowite wyeliminowanie efektu turbo dziury spalanie miasto 8-9 trasa 6-7 jak dbasz tak masz
  • 8.0/10
  • 8.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: 406 133/187
  • Rocznik / Przebieg: 2002/260000
Polecam